Zostały one zamontowane w Ursusie C-360 i Ursusie 1234 celem przetestowania rozwiązania. Po udanych próbach eksploatacyjnych firma podjęła się montażu instalacji gazowej Solaris Diesel do nowoczesnego ciągnika Zetor Proxima. Instalacja ta, której producentem jest firma Car-Gaz, jest produktem dedykowanym do silników Diesla.
W gazowym układzie zasilania Zetora zastosowano reduktor Zavoli S i wtryskiwacze Hana (zielone). Ciągnik jest standardowo wyposażony w obrotomierz, zatem nie było żadnego problemu z sygnałem prędkości obrotowej silnika niezbędnej do funkcjonowania gazowego układu zasilania w silniku o zapłonie samoczynnym. W starszych silnikach, które nie są wyposażone w obrotomierz wykorzystuje się sygnał z alternatora.
W Zetorze zastosowano walcowy zbiornik LPG o pojemności 50 l, który zamontowano pomiędzy przednią osią a obciążnikami na przednim zwisie. Przed adaptacją do zasilania gazem ciągnik zużywał 6 l oleju napędowego na godzinę pracy. Po zastosowaniu zasilania gazowego zużycie zmniejszyło się do 3 l oleju napędowego i 4 l LPG. Taki wynik ciągnik osiągnął przy stałym obciążeniu z jakim przebiega eksploatacja w czasie prac polowych. Przy używaniu ciągnika do zadań transportowych, które charakteryzują się dużą liczbą przyspieszeń i hamowań stosunek obu paliw wynosił 4,5 l ON i 2 l LPG.
Najważniejszą, oprócz obniżenia kosztów eksploatacji, zaletą zastosowania instalacji gazowej w ciągniku rolniczym jest jednak wzrost parametrów silnika. Niestety, jak się okazuje, większość kupowanych przez polskich rolników traktorów ma zbyt małą moc. Wynika to z warunków dofinansowania jakie oferuje Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Z tego właśnie powodu wzrost mocy i momentu obrotowego jest bardzo istotny i pomaga w trakcie prac polowych, kiedy ciągnik pokonując różnego rodzaju opory ruchu musi charakteryzować się jeszcze dużym zapasem siły uciągu.
Dodatkową zaletą zastosowania zasilania gazowego w silniku Diesla jest obniżenie emisji hałasu. Praca takiej jednostki napędowej bardziej przypomina pracę silnika benzynowego. W silnikach starszej konstrukcji zmniejsza się także zadymienie spalin.
Ciekawostką jest zmniejszenie temperatury spalin silnika zasilanego z wykorzystaniem instalacji gazodiesla. Różnica w stosunku do zasilania wyłącznie olejem napędowym wynosi około 20°C. Temperatura spada z 280 do 260°C - pomiar pod obciążeniem z sondą temperatury zamontowaną w turbosprężarce.
Praca firmy Automax Piotr Chojnacki została dostrzeżona na odbywającej się w Piotrkowie Trybunalskim wystawie promocyjno-handlowej Rol-Szansa 2012. Firma zdobyła pierwsze miejsce w zorganizowanym na wystawie konkursie w kategorii Urządzenia techniczne i puchar marszałka województwa łódzkiego Witolda Stępnia oraz nominację do ogólnopolskiego konkursu „Sposób na sukces” pod patronatem prezydenta.
Zobacz stronę producenta:
Zavoliwczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl