Montaż instalacji w samochodach poprzedziły testy, które m.in. miały na celu potwierdzenie możliwych do osiągnięcia oszczędności. Pozytywne ich wyniki spowodowały, że przedstawiciele przewoźnika zdecydowali się na montaż instalacji gazowych.
Teraz należało przekonać podwykonawców usług transportowych firmy Van Cargo do idei montażu gazowych systemów zasilania. Firma zdecydowała się na zastosowanie zachęty w postaci rozłożenia na raty płatności za montaż instalacji gazowych dla przewoźników, którzy zdecydowali się na dokonanie konwersji w swoich samochodach.
W wyniku tych działań wytypowano pierwsze samochody do montażu gazowych układów zasilania. Były to Scanie i DAF-y z lat 2005-2009 czyli pojazdy spełniające wymagania normy Euro4. Scanie miały silniki o mocach 420 KM, natomiast w pojazdach DAF wytypowanych do montażu instalacji gazodiesla zastosowano silniki o mocach 430 do 480 KM.
Oszczędności jakie można uzyskać, czyli od 20 do 30zł/100km, przy miesięcznych przebiegach około 10 tys. km powodują, że kwoty są bardzo widoczne. Czasy dla transportu są bardzo ciężkie, więc trzeba szukać rozwiązań, które pozwolą na ich przetrwanie.
Montujemy zazwyczaj zbiorniki o pojemności około 250 l, gdyż są w rozsądnej cenie. Przy założeniu, że auto będzie spalało około 10-12 l gazu na 100km to zbiornik wystarcza na 2000 km. Jest to bardzo duży przebieg, a skoro w kraju mamy praktycznie nieograniczony dostęp do tankowania to uważam, że montaż większych zbiorników jest bezcelowy.
Sławomir Niedziółka, członek zarządu Podlasie S.A.
Samochody przystosowano do zasilania LPG w firmie Auto-Gaz Adaś Adam Ogłoza, która specjalizuje się w montażu instalacji gazowych do silników o zapłonie samoczynnym.
W samochodach pracujących dla firmy Van Cargo zastosowano systemy zasilania gazowego Oscar-N Diesel firmy Europegas.
Sterownik systemu steruje pracą koreańskich wtryskiwaczy gazowych Hana, które odpowiadają za doprowadzenie odparowanego LPG do kolektora dolotowego silnika. Silnik jest zatem zasilany jednocześnie olejem napędowym i gazem. Samozapłon jest inicjowany jak w klasycznym silniku Diesla poprzez wtrysk oleju napędowego do komory spalania wypełnionej sprężonym powietrzem. Proces spalania oleju napędowego powoduje zapłon napływającego do komór spalania razem z powietrzem LPG. Oszczędność polega na zastąpieniu części dawki oleju napędowego (około 30-50%) gazem, który jest paliwem dwukrotnie tańszym.
Ilość paliwa gazowego, która jest dotryskiwana do silnika jest cały czas kontrolowana za pomocą czujnika spalania stukowego, który jest częścią gazowego układu zasilania montowaną na silniku w czasie montażu instalacji gazowej. Jego zastosowanie pozwala na uzyskanie maksymalnego udziału gazu w paliwie zasilającym silnik.
Układy zasilania gazowego zamontowane w ciężarówkach pracujących dla firmy Van Cargo korzystają z LPG zgromadzonego w zbiornikach firmy STAKO. Zastosowano zbiorniki walcowe o średnicy 450 mm o pojemnościach 140-250 l.
Według przedstawicieli warsztatu Auto-Gaz Adaś Adam Ogłoza, który zajmował się konwersją ciężarówek, firma Van Cargo ma zamiar nadal inwestować w instalacje gazowe w samochodach, których używa do wykonywania usług przewozowych.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl