Zestaw przygotowany przez gdański Elpigaz działa na zasadzie typowej dla tego typu instalacji, czyli dodaje pewną ilość LPG (dokładnie rzecz biorąc, 20%) do silnika Diesla, w którym zapłon nadal następuje samoczynnie. Efektem ma być zmniejszenie kosztów eksploatacji o 20%, a także zwiększenie mocy i momentu obrotowego (i tak z reguły wyższego niż w jednostkach benzynowych o porównywalnej pojemności).
System nadaje się zarówno do silników nowocześniejszych, jak i tych starszego typu. Na przykładzie niemłodego już Volkswagena Transportera z jednym z wariantów słynnego 1,9 TDI pod maską okazało się, że zmierzona moc wzrosła z 68 do 75 KM oraz przybyło 15 Nm momentu. Testy na dystansie 5000 km wykazały także, że zamiast wcześniejszych 11 l ON na 100 km, samochód pali teraz 7,2 l/100 „ropy” plus 2 l/100 km gazu. Szybka kalkulacja pokazuje, że przy cenach z kwietnia 2010 (2,18 zł/l LPG i 4,12 zł/l ON) koszt pokonania 100 km spadł z 45,3 zł do 34 zł. Na tyle dużo, by można to odczuć, zwłaszcza że instalacja powstała z myślą o pojazdach jeżdżących dużo (dostawczych i ciężarowych).
Zaletą urządzenia jest również obniżenie ciśnienia wtrysku w silnikach z zasilaniem typu common-rail, co przekłada się na wydłużenie żywotności kosztownych elementów nowoczesnego diesla. Nowy system jest ponadto mało „inwazyjny”, a jego aplikacja ogranicza się do montażu reduktora (takiego samego, jak w instalacjach IV generacji do jednostek benzynowych), pojedynczego wtryskiwacza gazu, filtra, czujnika MAP i sterownika oraz pobrania danych o prędkości obrotowej z alternatora lub pompy oleju. Według założeń producenta, do adaptowanego auta wystarczy zbiornik LPG o pojemności 1/3 zbiornika bazowego paliwa.
Ważnym aspektem całego przedsięwzięcia jest oczywiście czystość spalin - pięta achillesowa wielu diesli, zwłaszcza tych starszych. Warunkiem obniżenia toksyczności gazów wydostających się z silnika jest obecność katalizatora w układzie wydechowym. Jego brak oznacza wzrost ilości niespalonych węglowodorów u wylotu, nawet jeżeli czarna chmura za samochodem przestanie się pokazywać po każdym wciśnięciu pedału przyspieszenia. Tak czy inaczej, spalenie ładunku w cylindrze jest dokładniejsze.
Cena systemu Diesel-Gaz nie jest jeszcze dokładnie ustalona, ale może oscylować w okolicach 6000 zł. Jest to najważniejszy bodaj czynnik predysponujący produkt do użycia w pojazdach użytkowych, a nie osobowych (chyba że flotowych, pokonujących znaczne odległości). Zakładając bowiem tempo zwrotu jak w opisanym Transporterze, potrzeba by ok. 54,5 tys. km, by wyjść „na zero”. Dla samochodu dostawczego (o dalekobieżnym już nie mówiąc) to „kaszka z mleczkiem”, jednak do zastosowań indywidualnych instalacja nadawać się będzie tylko w ograniczonym zakresie.
Zobacz stronę producenta:
Elpigazwczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl