gazeo.pl: Jak wygląda sieć warsztatów montujących Wasz system gazodiesla i czy oferują one montaż u użytkownika?
Piotr Grabowski: Sieć montażystów instalacji ZENIT PRO DIESEL rozszerza się. Dojazd do klienta jest indywidualną sprawą warsztatu, ale mając na uwadze wygodę klienta mogę przypuszczać, że warsztaty będą w coraz większym stopniu oferować usługę montażu na miejscu, u klienta. Staną się mobilnym serwisem wyposażonym zawsze w niezbędne części i akcesoria.
Montaż instalacji zasilania dwupaliwowego nie jest zadaniem prostym. Szczególnie, że najczęściej nie dotyczy samochodów osobowych. Czasochłonnym procesem jest montaż zbiornika LPG, który ze względu na ograniczenie przestrzeni ładunkowej montowany jest pod podłogą pojazdu. Ciągniki siodłowe wymagają zaadaptowania odpowiedniej ilości miejsca na zamontowanie zbiornika. Najczęściej odbywa się to kosztem zbiornika oleju napędowego.
Czy budując sieć warsztatów próbujecie Państwo nawiązać kontakt z firmami zajmującymi się serwisowaniem pojazdów ciężarowych? Dla przewoźników byłoby to idealne rozwiązanie (serwis samochodu i instalacji w jednym miejscu).
Wśród warsztatów montujących systemy ZENIT PRO DIESEL znalazło się kilka nowych firm, które do tej pory nie zajmowały się instalacjami gazowymi, tylko działalnością serwisową. Obecnie mają one na celu poszerzenie swej oferty również o montaż instalacji LPG. Są to najczęściej firmy serwisujące floty transportowe, w związku z czym bezpośrednio stykające się z problemami przewoźników, czyli także z potrzebą ograniczania wydatków na paliwo.
Są to cenne „nabytki” dla branży, gdyż znajomość zagadnień technicznych związanych z zasilaniem silników Diesla jest niezwykle ważna dla skutecznego zasilania silników dwoma paliwami jednocześnie.
Bardzo pomaga znajomość specyfiki eksploatacji, techniki jazdy pojazdem ciężarowym, środowiska kierowców oraz najczęstszych „bolączek" i usterek samochodów. Po takich warsztatach można się spodziewać kompleksowej obsługi pojazdu, czyli również prawidłowej regulacji instalacji LPG, przynoszącej oczekiwane efekty ekonomiczne.
Jak oceniacie Państwo umiejętności montażystów i w jaki sposób podnosicie poziom ich wiedzy?
Po wprowadzeniu do sprzedaży systemu ZENIT PRO DIESEL przeprowadziliśmy cykl szkoleń, który miał na celu zapoznanie montażystów z działaniem i obsługą programu konfiguracyjnego. Na pierwszym szkoleniu pojawili się przedstawiciele warsztatów, którzy już montowali instalacje gazodiesla, a także warsztaty, dla których było to pierwsze zetkniecie się z takimi rozwiązaniami.
Pośrednim efektem tych spotkań było zebranie opinii i doświadczeń na temat różnych rozwiązań dostępnych na rynku oraz oczekiwań i wymagań stawianych instalacjom zasilania dwupaliwowego. Z czystym sumieniem możemy powiedzieć, że ZENIT PRO DIESEL jest systemem prezentującym wysoki poziom techniczny na tle innych występujących na rynku instalacji.
Warsztaty zainteresowane tym produktem mogą liczyć na skuteczny i niezawodny system wtrysku gazu dedykowany do silników zasilanych olejem napędowym. Szkolenia będą stałym elementem oferty Auto-Gaz Centrum. Staramy się, aby dostarczać montażystom pełen zakres informacji technicznych potrzebnych do właściwego obsługiwania systemu ZENIT PRO DIESEL.
Ile samochodów z Waszą instalacją już pracuje i jakie wyniki ekonomiczne one osiągają?
Aktualnie do obrotu wprowadzamy kolejną partię sterowników ZENIT PRO DIESEL. Jest to seria 1000 sztuk z nowymi rozwiązaniami, zarówno od strony sprzętowej, jak i samego oprogramowania. Dwie poprzednie serie pozwoliły na praktyczne sprawdzenie zastosowanych rozwiązań. Szczególnie ważna jest informacja dotycząca przetwornic napięcia zastosowanych w sterownikach. Okazuje się, że te zamontowane jako pierwsze działają ze skutecznością 100%. Poszliśmy więc „za ciosem" i aktualnie na płytkach sterowników montowane są najnowsze generacje tych elementów.
Efekty ekonomiczne dotyczące zamontowanych systemów ZENIT PRO DIESEL utrzymują się na średnim poziomie 25-28% oszczędności. Niewielkie zróżnicowanie wynika zarówno ze specyfiki eksploatacji pojazdów, jak też dużej liczby samochodów dostawczych, czyli takich, które przemieszczają się dynamicznie na stosunkowo krótkich odcinkach. Zużycie oleju napędowego oscyluje w tym przypadku w granicach 11-13 l/100 km. Po montażu instalacji minimalnym wynikiem ekonomicznym jest 20-procentowe ograniczenie zużycia oleju napędowego. Praktyczne zużycie paliwa w przypadku takich samochodów po konwersji kształtuje się w granicach 7,5-8,5 l ON + 3-4,5 l LPG/100 km.
Przykładowe wartości zużycia paliwa różnego rodzaju pojazdów napędzanych silnikami Diesla przed i po konwersji na zasilanie LPG
Model/silnik/rok prod./układ zasilania | ON [l/100 km] | ON + LPG [l/100 km] |
Toyota Hilux/2,5 l/2004/common rail | miasto - 13 poza miastem - 10 | 10 + 3 7 + 3 |
Mercedes Sprinter/2,0 l/2002/common rail | miasto - 11 poza miastem - 10 | 6,5 + 3 |
DAF (transport lokalny) | 50 | 34 + 14 |
Renault Magnum/430 KM/2001/Mack | 34 | 23 + 10 |
Scania R460, 2008, HPI | 35 | 24 + 10 |
Solaris Urbino 12 | 36 | 28 + 8,2 - okres letni 30 + 8 - okres zimowy |
Jakie wymagania serwisowe ma oferowany przez Auto-Gaz Centrum system gazowo-dieslowski?
W przypadku serwisu instalacji LPG w pojazdach użytkowych mamy do czynienia z trudniejszymi warunkami pracy. Dlatego też przewidzieliśmy bardziej gruntowne przeglądy niż w przypadku samochodów osobowych. W przypadku instalacji ZENIT PRO DIESEL zalecamy przeglądy co 20 tys. km. Obsługa taka obejmuje wymianę filtrów fazy lotnej i fazy ciekłej gazu.
Dla reduktorów przewidujemy czas pracy w granicach 100 tys. km, w przypadku wtryskiwaczy Hana również nie spodziewamy się krótszych okresów eksploatacji.
Czy ZENIT PRO DIESEL występuje w zestawie montażowym w ściśle określonej kompletacji?
Zestaw montażowy to oczywiście określona kompletacja, w której znajdują się elementy właściwe dla każdego wtrysku sekwencyjnego. Komplet zawiera wyselekcjonowane pod względem niezawodności elementy.
Zalecamy reduktory Tomasetto (standardowo Alaska) oraz wtryskiwacze Hana. W zestawie mamy centralę sterującą ZENIT PRO DIESEL wraz z okablowaniem, przełącznik rodzaju zasilania oraz MAP sensor. Taka kompletacja jest niezbędna dla zapewnienia długotrwałej eksploatacji systemu.
Czy myślicie już o następcy sterownika ZENIT PRO DIESEL?
ZENIT PRO DIESEL to sterownik, który ma bardzo duże możliwości rozbudowy. Na etapie konstrukcyjnym uwzględnione zostały różne modyfikacje, które mogą być wprowadzane zależnie od potrzeb. Z tego powodu na razie nie myślimy o jego następcy.
Rozwiązania, które zaproponujemy, będą służyły adaptacji na zasilanie dwupaliwowe pojazdów spełniających wymagania emisyjne zgodnie z Euro 6. Spodziewamy się, że kiedy utworzy się szerszy rynek takich pojazdów, ZENIT PRO DIESEL będzie bardzo skutecznym rozwiązaniem.
Obecnie ZENIT PRO DIESEL jest sprzedawany w wersji z dwoma wtryskiwaczami gazowymi, a zalecanym sposobem podawania gazu jest dostarczenie go do powietrza przed turbosprężarką. Jest to najbardziej elastyczny sposób montażu instalacji. Przy zastosowaniu odpowiedniej emulacji zasilania silnika olejem napędowym (czyli ograniczeniu jego dawki) mamy pewność uzyskania zadowalających efektów ekonomicznych.
Aktualna modyfikacja sterowników pozwala na współpracę instalacji ZENIT PRO DIESEL z sygnałami cyfrowymi oraz z czujnikami indukcyjnymi. Daje to możliwość zamontowania systemu do zdecydowanej większości obecnie eksploatowanych pojazdów.
Na pewno w przyszłości wprowadzimy podłączenie do układu OBD pojazdu. Precyzyjnie realizowane dawkowanie gazu chcemy wzbogacić o dodatkowe korekty oraz połączyć z prostym sposobem kalibracji mieszanki opartym na nieco innym algorytmie niż dotychczas.
Czy w związku ze stale rosnącymi wymaganiami emisyjnymi instalcje gazodiesla nie wyczerpią niedługo swych możliwości? Czy wręcz przeciwnie – taki sposób zasilania pomoże w osiąganiu coraz lepszych wskaźników emisji?
Gazodiesel jest bez wątpienia rozwiązaniem ekologicznym, jednak wymaga prawidłowej kalibracji. Osiągnięcie odpowiednich wskaźników emisji w przyszłości to nie tylko kwestia właściwej pracy układu gazowego, ale też modyfikowania fabrycznego układu zasilania olejem napędowym.
Proces spalania mieszanek dwupaliwowych przebiega bowiem nieco inaczej niż mieszanek jednorodnych. Wskazane byłoby wprowadzanie w szerszym zakresie zasilania paliwem CNG, które pozwala na uzyskanie lepszych parametrów spalania niż na LPG, jednak aktualna infrastruktura do tankowania tego paliwa nie pozwala na to.
Dziękuję za rozmowę.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Drogi Użytkowniku,
W związku z wejściem w życie 25 maja 2018 roku, ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych lub RODO) chcemy przekazać Ci kilka podstawowych informacji dotyczących przetwarzania Twoich danych osobowych w związku z korzystaniem ze strony www.gazeo.pl
Administrator danych osobowych
Cele przetwarzania danych:
Przekazywanie danych:
Twoje prawa związane z przetwarzaniem danych osobowych
Wszystkie informacje dostępne są na naszej stronie w zakładce POLITYKA PRYWATNOŚCI:
http://gazeo.pl/gazeopl/twoja-prywatnosc.html