Odparowany gaz jest specyficznym paliwem o znacznie mniejszej gęstości niż benzyna, a tym samym niższej gęstości energii. By zatem zastąpić dawkę benzyny odparowanym autogazem należy dostarczyć go znacznie więcej. Z tego właśnie powodu konstruktorzy wtryskiwaczy gazowych muszą borykać się z wieloma problemami, których rozwiązanie nie jest łatwe.
Podawane do silników konwertowanych na LPG paliwo gazowe ma znacznie większą objętość niż dawka benzyny niosąca ze sobą taką samą ilość energii. Powoduje to, że wtryskiwacze gazowe znacznie różnią się od benzynowych.
Przede wszystkim wtryskiwacze LPG są znacznie większe od benzynowych, mają znacznie większe przekroje kanałów, którymi przepływa paliwo gazowe. Powoduje to, że elementy sterujące przepływem gazu przez wtryskiwacze (najczęściej tłoczki) są także większe, a co za tym idzie mają większą masę. W związku z tym mają także dużą bezwładność.
Koliduje ona z kolejną cechą wtryskiwaczy gazowych jaką jest szybkość ich działania, którą charakteryzują czas otwarcia i zamknięcia. To z kolei, w połączeniu ze wspomnianymi wcześniej dość dużymi masami tłoczków, powoduje, że do ich poruszania, powodującego otwieranie i zamykanie przepływu LPG przez wtryskiwacze, konieczne jest stosowanie cewek elektromagnetycznych zdolnych do generowania odpowiednio dużych sił. Dlatego właśnie wtryskiwacze LPG mają tak duże cewki i w związku z tym także odpowiednio duże wymiary.
Początkowo firma AC S.A., która produkuje samochodowe instalacje gazowe marki STAG korzystała z różnego rodzaju wtryskiwaczy gazowych innych producentów.
Pierwsze własne wtryskiwacze firma AC S.A. zaprezentowała w 2011 r. na targach GasShow w Warszawie. Były to wtryskiwacze...
Są to (z wyglądu "valtekopodobne") listwy wtryskiwaczy oferowane w wersjach 2-, 3- i 4-sekcyjnych oraz w wersji BFC (Big Flow Capacity) do silników o wyższych mocach. Oferowane do tej pory listwy AC W01 to wtryskiwacze tłoczkowe mające wydajność pozwalającą na zasilanie silników o mocach:
Standardowe wtryskiwacze AC W01 mają:
Dla wtryskiwaczy AC W01 BFC parametr ten wynosi:
Czasy otwarcia wynoszą odpowiednio
Czasy zamknięcia to:
Wtryskiwacze te mają cewki o oporności 2 Ω, co stanowi niewielkie obciążenie dla instalacji elektrycznej samochodu. Producent określa trwałość tych wtryskiwaczy na 100 tys. km w eksploatacji miejskiej i 200 tys. km jeśli są one użytkowane w warunkach pozamiejskich.
Już 2 lata później, na targach GasShow 2013, zaprezentowano pierwsze egzemplarze nowych wtryskiwaczy AC W02 (listwa wtryskiwaczy i wtryskiwacz pojedynczy).
Były to produkty w wersjach, które nie przypominają tych, które są oferowane, choć koncepcja ich konstrukcji pozostała taka sama.
Cewka (jeszcze nie ożebrowana) zawierająca trzpień, w którym porusza się tłoczek, umieszczona pomiędzy górną częścią stanowiącą pokrywę cewek a dolną z króćcami doprowadzającymi gaz i miejscem na dyszę kalibracyjną są ze sobą skręcone, utrzymując cewkę z tłoczkiem odpowiednim położeniu.
Kolejna prezentacja nowych wtryskiwaczy miała miejsce rok później, na GasShow 2014.
Zaprezentowano listwę wtryskiwaczy AC W02 i wtryskiwacz pojedynczy AC W02-1, który później w handlu stał się wtryskiwaczem AC W03.
Pokazane wtryskiwacze miały już ożebrowane metalowe obudowy cewek oraz zmodyfikowane części dolne wtryskiwaczy z systemem wymiennych króćców. W tej postaci nowe wtryskiwacze trafiły do sprzedaży w 2015 r.
AC W02 jako listwa wtryskiwaczy (dostępna jako 4-sekcyjna). W przypadku listwy AC W02 zrezygnowano z wersji 2- i 3- sekcyjnych, uznając, że są one stosowane na tyle rzadko, że uruchamianie ich produkcji nie ma uzasadnienia. Tym bardziej, że z powodzeniem można je zastąpić wtryskiwaczami pojedynczymi AC W03.
Wtryskiwacze LPG firmy AC - STAG AC W02 (4-sekcyjna listwa) i STAG AC W03 (wtryskiwacz pojedynczy) mają selekcjonowane wymiarowo tłoczki w sekcjach dawkujących paliwo gazowe.
Mają one także teflonowe powłoki na elementach sekcji dawkujących paliwo gazowe, które zapewniają mniejsze opory wewnętrzne. Powłoki te zapewniają także wyższą odporność sekcji na przywieranie zanieczyszczeń.
Dodatkowo, zastosowano w nich duże (silne) cewki elektromagnetyczne, co wymusiło konieczność ich ożebrowania i zintensyfikowania oddawania przez nie ciepła. Dzięki temu wtryskiwacze te zachowują stabilne parametry w zmiennych warunkach otoczenia.
Zastosowanie silnych cewek w połączeniu ze specjalnymi powłokami teflonowymi na elementach w sekcjach dawkujących LPG spowodowało, że wtryskiwacze te nie są wrażliwe na zanieczyszczenia, nawet w niskich temperaturach otoczenia.
Cewki mają oporność:
Są one w stanie unieść tłoczki (otworzyć przepływ LPG) nawet przy nigdy nie osiąganym w instalacji gazowej ciśnieniu 6 barów. Dzięki temu poprawiono także czas otwarcia, który wynosi:
oraz zamknięcia, które następuje w czasie
Maksymalny przepływ wynosi:
W wersji BFC listwa AC W02 osiąga przepływ:
Wtryskiwacz AC W02 BFC otwiera się w czasie:
i zamyka w czasie:
Wersja pojedyncza AC W03 ma takie same parametry jak jej 4-sekcyjna krewna i służy do zasilania gazowego silników wielocylindrowych, które wymagają zamontowania wtryskiwaczy LPG jak najbliżej kolektora dolotowego.
W 2019 r. do oferty marki STAG dołączyły pojedyncze wtryskiwacze STAG AC W031 BFC do silników o mocach nawet do blisko 60 KM na cylinder. Sekcje dawkujące paliwo gazowe są bardzo podobne do stosowanych we wtryskiwaczach AC W03. Zastosowano tą samą średnicę tłoczka i większy jego skok oraz większą dyszę o średnicy 3,4 mm.
Podobnie jak we wtryskiwaczach AC W02 i AC W03 zastosowano silne, znakomicie chłodzone dzięki ożebrowaniu, cewki, powłoki na elementach sekcji dawkujących paliwo gazowe oraz selekcję wymiarową tłoczków. Dzięki temu wtryskiwacze te mają stabilne parametry w szerokim zakresie temperatur. Producent deklaruje możliwość stosowania wtryskiwaczy w zakresie od -20 do +120ºC.
Wydajność wtryskiwaczy STAG AC W031 BFC wynosi:
Pozwala to bez problemu zasilać silniki o mocach:
Wtryskiwacz STAG AC W031 BFC ma bardzo krótkie czasy otwarcia i zamknięcia. Przy ciśnieniu 1,2 bara czas otwarcia wynosi:
a czas zamknięcia:
Dostosowanie wtryskiwacza STAG AC W031 BFC do parametrów konkretnej jednostki napędowej odbywa się za pomocą dysz wkręcanych we wtryskiwacz (wierconych pod konkretną jednostkę napędową) - średnice od 2,4 mm do 3,2 mm. Dysze o średnicy mniejszej niż 2,4 mm wprowadzają dławienie, co zakłóca pracę wtryskiwacza (czas otwarcia i zamknięcia wtryskiwacza zwiększa się). Negatywnie wpływa to także na żywotność wtryskiwacza oraz precyzję jego działania.
Wtryskiwacz STAG AC W031 BFC powinien być stosowany w silnikach o mocach od około 35-40 KM na cylinder. Przy zachowaniu takich parametrów minimalnych zasilanych silników praca tego wtryskiwacza jest najbardziej efektywna, a on sam nie "męczy się".
Wtryskiwacze STAG AC W031 STD wprowadzono do oferty firmy AC S.A. w 2021 r. Wykorzystują one technologie stosowane w dotychczas oferowanych wtryskiwaczach STAG.
Silne cewki elektromagnetyczne z efektywnym chłodzeniem, selekcjonowane wymiarowo tłoczki i powłoki teflonowe w sekcji dawkującej paliwo gazowe oraz odpowiednio dobrana charakterystyka sprężyny powrotnej zapobiegają "klejeniu" wtryskiwaczy w niskich temperaturach otoczenia oraz precyzyjne odmierzanie dawek paliwa w każdych warunkach.
Wydajność wtryskiwaczy STAG AC W031 STD wynosi:
co pozwala na zasilanie silników o mocach:
Przy takim ciśnieniu czas otwarcia wtryskiwacza STAG AC W031 STD wynosi:
a zamknięcie następuje w czasie:
Wtryskiwacze serii W031 mają znacznie mniejsze wymiary niż wcześniejsze wtryskiwacze AC W03, ponieważ zrezygnowano w nich z elementu pośredniego (pokrywy cewek) oraz wykonanych z tworzywa nadlewów rozmieszczonych wokół cewek, służących do połączenia wszystkich elementów w jedną całość. Obecnie korpus wtryskiwaczy jest łączony śrubami z obudową cewki.
Najnowsze wtryskiwacze STAG są lżejsze i mniejsze, co jest bardzo istotne przy ich montażu w ciasnych komorach silnikowych współczesnych samochodów.
Wszystkie wtryskiwacze marki STAG począwszy od AC W02 nie wymagają przeprowadzania kalibracji po ich demontażu.
Najnowsze wtryskiwacze STAG to naprawdę dobre konstrukcje Zastosowane w nich rozwiązania służą prawidłowej pracy w każdych warunkach. Jest to szczególnie istotne zimą, kiedy tężejące w niskich temperaturach zanieczyszczenia ograniczają działanie wielu wtryskiwaczy gazowych. Wtryskiwacze AC W02 i AC W03 oraz najnowsze, pojedyncze wtryskiwacze serii AC W031 są praktycznie niewrażliwe na to zjawisko. Potwierdzają to także opinie użytkowników.
Nie zmienia to jednak faktu, że deklarowane przez procenta trwałości wyrażone wartościami przebiegu (100 000 km - użytkowanie głównie w mieście i 200 000 km - użytkowanie głównie poza miastem) są możliwe do osiągnięcia tylko przy odpowiedniej obsłudze okresowej gazowego układu zasilania połączonej z wymianą filtrów. Ma to zasadniczy wpływ na trwałość wtryskiwaczy gazowych i zależy wyłącznie od ich użytkowników.
Pamiętajcie zatem o regularnej obsłudze samochodowych instalacji gazowych.
Zobacz stronę producenta:
STAGwczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl