Małe samochody dostawcze (kompaktowe furgony, kombivany) są podstawą funkcjonowania wielu małych i średnich firm, a te stanowią ponad 95% wszystkich podmiotów gospodarczych w Polsce. Nie każda firma używa samochodu ale nawet przy takim założeniu skala zjawiska jest ogromna.
Bardzo duża popularność małych samochodów dostawczych wynika z wielu ułatwień związanych z ich użytkowaniem.
Przede wszystkim nie wymagają one dodatkowych uprawnień do kierowania, nie mają tachografu i są praktycznie tak samo mobilne jak osobówki. Dzięki temu są bardzo chętnie wykorzystywane i wykonują różnego rodzaju zadania przewozowe.
Ich zalety są szczególnie wykorzystywane w zatłoczonych miastach, choć nie tylko. Mały samochód dostawczy bardzo dzielnie radzi sobie w warunkach pozamiejskich i autostradowych, zachowując praktycznie parametry samochodu osobowego, także w odniesieniu do wielkości zużycia paliwa (mniejsza powierzchnia czołowa w porównaniu z "prawdziwymi" dostawczakami).
Kombivany to niezwykle uniwersalne samochody, które mogą często być wykorzystywane (szczególnie w wersji towarowo-osobowej - kombi) zarówno w domu jak i w pracy zawodowej. Ich wymiary, zbliżone do gabarytów samochodów osobowych, ułatwiają użytkowanie. Prowadzenie tych aut nie odbiega od jazdy samochodami osobowymi, co ułatwia ich użytkowanie nawet przez niezbyt doświadczonych kierowców.
Cenią je kurierzy i dostawcy różnego rodzaju dóbr do centrów miast (sklepów, firm, zakładów usługowych), a także firmy, które z ich pomocą dowożą ludzi i sprzęt na miejsce pracy. Wtedy samochód taki bywa także magazynem, a nawet pomieszczeniem socjalnym.
Samochody użytkowe, a do takich należą także kombivany służą przede wszystkim do przewozu ładunków. Zarówno powierzchnia, jak i objętość ładowni są bardzo istotne z punktu widzenia ekonomiki transportu. Bardzo ważne są także koszty przewozów, które można bez żadnego problemu, około 2-krotnie ograniczyć.
Wystarczy zamontować w samochodzie gazowy układ zasilania.
Taki samochód udostępnił nam Partner Portalu gazeo.pl - firma AC S.A., producent samochodowych instalacji gazowych marki STAG.
W samochodzie zastosowano system LPG STAG 400 DPI, który zasilał autogazem 3-cylindrowy silnik 1.0 EcoBoost z bezpośrednim wtryskiem benzyny o mocy 100 KM, współpracujący z 6-biegową, ręczną skrzynią przekładniową, przenoszącą napęd na przednie koła pojazdu.
Pewną obawą przed montażem samochodowych instalacji gazowych w samochodach dostawczych może być właśnie ograniczenie powierzchni ładunkowej przez zbiornik.
Być może są to wspomnienia z przeszłości związane z widokiem walcowego zbiornika LPG na skrzyni ładunkowej Poloneza Trucka czy Roya.
Wtedy użytkownikom zależało na dużym zasięgu, bo i samochody zużywały więcej gazu (Polonezy szczególnie), a i stacji LPG było mniej. Tak duży zbiornik walcowy miał zatem poważne uzasadnienie.
Obecnie, kiedy samochody zużywają znacznie mniej paliwa, a na każdej stacji można zatankować LPG, posiadanie 100-litrowego zbiornika nie jest konieczne, właśnie z uwagi na ograniczenie przestrzeni ładunkowej, choć i takie rozwiązania są spotykane. Na przykład jeśli auto ma pokonywać duże odległości, a powierzchnia i objętość przestrzeni ładunkowej nie są 100-procentowym priorytetem.
Najczęściej jednak w samochodach dostawczych, a także kombivanach montowane są zbiorniki toroidalne, montowane w miejscu koła zapasowego. W samochodach użytkowych znajduje się ono najczęściej pod samochodem, zatem zamontowanie zbiornika LPG w tym miejscu nie ogranicza, nawet w najmniejszym stopniu powierzchni ładunkowej ani kubatury ładowni.
Taki zbiornik, nawet o niedużej pojemności sprawdzi się znakomicie, szczególnie, że takie auta są przeważnie użytkowane w warunkach miejskich.
Zestaw naprawczy rozwiązuje ten problem, a skrajne uszkodzenie opony, które wymaga jej wymiany (co rozwiązuje posiadanie na pokładzie koła zapasowego) to skrajny przypadek.
Tego typu uszkodzenia występują bardzo rzadko i można się przed nimi zabezpieczyć np. poprzez wybranie odpowiedniego pakietu ubezpieczeniowego. Jeśli jest taka możliwość można także koło zapasowe przewozić w ładowni, przynajmniej okresowo, np. kiedy auto wyrusza w dalszą podróż.
Samochód wyposażony w instalację LPG ma większy zasięg, ponieważ ma zdublowany układ zasilania z dwoma niezależnymi zbiornikami paliwa. To także może być silny argument w niektórych zastosowaniach, szczególnie w pojazdach użytkowych.
W prezentowanym samochodzie zastosowano toroidalny zbiornik autogazu, zamontowany pod podłogą ładowni, w miejscu, gdzie standardowo znajduje się koło zapasowe.
Zbiornik mieści około 39 l paliwa gazowego, co pozwala na przejechanie blisko 550 km. Wskazuje na to obliczone w czasie testu średnie zużycie paliwa (poniżej).
Samochód zużywa 7,66 l benzyny na 100 km (warunki autostradowe), co generuje koszt 52,47 zł (ceny paliw wg notowania e-petrol z 12 października 2022 r.: LPG - 3,09 zł/l, benzyna - 6,85 zł/l).
Samochód w warunkach autostradowych zużywa 7,18 l LPG i 1,6 l benzyny na 100 km, co stanowi koszt 22,19 zł (LPG) i 10,96 zł (benzyna). Daje to w sumie 33,15 zł na 100 km.
Różnica w kosztach użytkowania samochodu na benzynie i LPG wynosi 19,32 zł na każdych 100 km. Wydaje się, że to niewielka kwota ale w przypadku przebiegu rocznego rzędu 20 000 km oszczędności wynoszą już 3 864 zł. W ciągu 2 lat to już 7 728 zł, itd. Jeśli auto jeździ więcej to i oszczędności proporcjonalnie się powiększają. Po 5 latach oszczędności wyniosą 19 320 zł.
Autogaz cały czas, niezmiennie od 30 lat jest najtańszym z ogólnodostępnych paliw silnikowych, pozwalającym na znaczne ograniczenie kosztów użytkowania samochodów. Paliwo to sprawdza się cały czas, niezależnie od tego czy zastosowano je w samochodzie osobowym, czy dostawczym, w silniku gaźnikowym, z wtryskiem jedno-, wielopunktowym czy bezpośrednim.
Zobacz stronę producenta:
STAGwczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl