Genezę powstania systemu Vela Freestyle przedstawił prezes firmy Elpigaz, Grzegorz Jarzyński na szkoleniu, które odbyło się 17 marca 2022 r. w Chwaszczynie, nieopodal Gdyni.
W naszym dziale technicznym było sporo telefonów, szczególnie po południu, kiedy były już uruchamiane instalacje. Telefony te dotyczyły problemów z tym, że coś nie działa. Spokojnie sobie to analizowaliśmy i jak powstawała Vela to postaraliśmy się, by te problemy wyeliminować. Co się okazało? Większość problemów po montażu to są problemy z połączeniami elektrycznymi.
Grzegorz Jarzyński, prezes firmy Elpigaz
By przeciwdziałać błędom montażowym w zakresie połączeń elektrycznych, które trapiły warsztaty montujące systemy zasilania gazowego firmy Elpigaz, wprowadzono nowe rozwiązania w instalacji Vela Freestyle.
Cała instalacja gazowa jest podłączana w samochodzie z wykorzystaniem wtyczek. Nie jest wymagane żadne cięcie w instalacji elektrycznej samochodu. Nawet stały plus i sygnał prędkości obrotowej są brane z wtryskiwaczy.
Każdy zestaw montażowy Vela Freestyle jest dostarczany z jedną wiązką elektryczną wyposażoną we wtyczki Bosch lub z wtyczkami japońskimi. Oba rodzaje wiązek mogą występować także z tymi złączami w wersji odwróconej (invert), co eliminuje konieczność cięcia przewodów, niezależnie od tego, na którym pinie występuje sygnał sterujący.
Te cztery wersje wiązek wystarczają by dokonać konwersji na zasilanie LPG około 80% wszystkich samochodów na rynku.
Taki komplet wiązek warsztat montujący może mieć zawsze na półce i kompletować właściwe wiązki ze sterownikiem Vela Freestyle w zależności od samochodu, w którym właśnie jest montowana instalacja LPG.
Vela Freestyle ma ciekawe rozwiązanie, które pozwala na precyzyjne określenie ilości paliwa w zbiorniku, a w zasadzie jego ubywania w czasie jazdy. Dzięki niej diody obrazujące poziom LPG w zbiorniku gasną (pokazując jego spadek), nie w oparciu o ruch pływaka w zbiorniku ale na podstawie czasu otwarcia wtryskiwaczy gazowych, po którym następuje opróżnienie zbiornika. Rozwiązanie to nie wymaga stosowania czujnika poziomu LPG na wielozaworze.
Po każdym tankowaniu do pełna wymagane jest naciśnięcie przycisku rodzaju zasilania. System zaczyna odliczać wyznaczony wcześniej sumaryczny czas otwarcia wtryskiwaczy, dzieląc go pomiędzy cztery diody wskaźnika poziomu, sukcesywnie je wyłączając.
To jest najbardziej precyzyjne odzwierciedlenie ilości gazu w zbiorniku przez diody wskaźnika ale użytkownik musi pamiętać o dwóch rzeczach. Po pierwsze żeby tankować zawsze do pełna, bo system nie wie ile było zatankowane i zlicza czas wtrysku zawsze od poziomu do pełna. No i zawsze po tankowaniu musi nacisnąć przycisk na przełączniku, informując instalację, że pomiar startuje od nowa.
Grzegorz Jarzyński, prezes firmy Elpigaz
Jest to oczywiście jedna z opcji, poza klasycznymi metodami pomiaru ilości autogazu w zbiorniku za pomocą śledzenia przez czujnik położenia pływaka unoszącego się na powierzchni LPG.
Innym problemem z jakim zmagają się warsztaty montujące instalacje LPG jest prawidłowa kalibracja instalacji gazowych. A wiadomo, że od precyzji wykonania tej czynności zależy to jakie odczucia ma kierowca jeżdżący samochodem na LPG i w jakich warunkach pracuje jednostka napędowa, która nie znosi dobrze szczególnie jazdy na zubożonej mieszance gazowo-powietrznej. Aby ułatwić proces regulacji instalacji gazowej Elpigaz wyposażył sterownik Vela Freestyle w...
TIG - Twice Independent Grafic - takim skrótem określany jest system kalibracji z wykorzystaniem rzeczywistego obciążenia zastosowany w sterownikach Vela Freestyle. Zapewnia on uzyskanie parametrów podczas jazdy na gazie porównywalnych z pracą na benzynie.
Jego uruchomienie jest możliwe po autokalibracji, w wyniku której otrzymujemy krzywą wyjściową, która zamienia czas otwarcia wtryskiwaczy benzynowych na czas otwarcia wtryskiwaczy gazowych.
Wybranie funkcji TIG w czasie jazdy na gazie powoduje powstanie dodatkowej krzywej korekty czasu otwarcia wtryskiwaczy tak, aby dawka paliwa nie wpływała na zmianę korekt układu OBD.
Dzięki temu system zasilania gazowego zachowuje takie parametry jakby współpracował z układem OBD, pomimo tego, że nie jest do niego podłączony. Dodatkowo powstała charakterystyka czasów wtrysków na gazie adaptuje się w czasie rzeczywistym do stylu jazdy kierowcy.
Warunkiem powodzenia procesu autokalibracji i kalibracji z wykorzystaniem rzeczywistego obciążenia (TIG - Twice Independent Grafic) jest prawidłowe dobranie mechaniki gazowego układu zasilania, głównie chodzi o wielkość dysz wtryskiwaczy.
Obserwacja parametrów instalacji Vela Freestyle podczas kalibracji, która odbywa się w czasie jazdy jest ułatwiona poprzez możliwość wybierania poszczególnych parametrów pracy gazowego układu zasilania i ich wizualizacji w powiększonych, oddzielnych okienkach. Jest to rozwiązanie, które powstało jako odpowiedź na sygnały z warsztatów.
Interfejs w czasie kalibracji podłącza się do złącza przełącznika rodzaju zasilania (gaz-benzyna).
Zdarzały się przypadki, że po serwisie klient wracał do warsztatu mówiąc, że przełącznik nie działa. Ktoś po prostu wypiął interfejs i zapomniał podłączyć przełącznik. Dlatego montażyści muszą pamiętać o podłączeniu przełącznika po odłączeniu interfejsu.
Grzegorz Jarzyński, prezes firmy Elpigaz
Elpigaz cały czas udoskonala swoje systemy zasilania gazowego, które stają się coraz łatwiejsze w montażu i kalibracji. To chyba dobrze, zarówno dla warsztatów zajmujących się montażem i obsługą samochodowych instalacji gazowych jak i dla kierowców. Ci pierwsi mają mniej pracy, zarówno w czasie adaptacji samochodu na zasilanie LPG jak i podczas lokalizacji ewentualnych uszkodzeń z uwagi na podłączenie za pomocą wtyczek. Z tych samych powodów powinni cieszyć się także kierowcy. Niewłaściwe zamontowane systemu Vela Freestyle jest praktycznie niemożliwe, a ewentualne poszukiwanie uszkodzeń powinno być znacznie mniej pracochłonne, a tym samym mniej kosztowne.
Same zalety.
Zobacz stronę producenta:
Elpigazwczytywanie wyników...
Cena: 20.00 zł
Cena: 25.00 zł
Cena: 112.00 zł
Cena: 23.00 zł
Cena: 20.00 zł
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl