MIZU Technology
Bardzo ciekawe silniki do niewielkich jednostek pływających oferuje niemiecka firma MIZU Technology, która wykonuje adaptacje na zasilanie gazowe różnych silników w tym także mających zastosowanie w łodziach. Adaptacje są dokonywane w oparciu system zasilania gazowego LPi holenderskiej firmy Vialle. Firma adaptuje do zasilania gazowego zarówno niewielkie silniki zaburtowe (Suzuki 1,9 l i Yamaha 1,6 l) mające po 100 KM mocy oraz duże jednostki napędowe montowane pod pokładem. Są to silniki o zapłonie iskrowym Volvo Penta budowane w widlastym układzie konstrukcyjnym. Dostępne są silniki V6: 3,0 i 4,3 l oraz V8, które występują w 3 pojemnościach skokowych (5,0; 5,7 i 8,1 l). Rozpiętość mocy silników zawiera się w zakresie od 190 do 420 KM. W zależności od wielkości silnika i potrzeb użytkownika na pokładzie łodzi stosowane są zbiorniki gazu o pojemnościach od 60 do 178 l.
Oprócz silników gazowych stosowanych w niewielkich jednostkach pływających do wprowadzenia paliw gazowych przygotowują się również producenci dużych silników okrętowych. Wynika to z zaostrzających się norm emisyjnych. Przykładowo, obecnie obowiązująca norma Tier II, dopuszcza w spalinach 14,4 g/kWh tlenków azotu podczas gdy planowana do wprowadzenia w 2016 r. norma Tier III ogranicza tę wartość do 3,4 g/kWh (dla silników wolnoobrotowych n
Właśnie ze względów ekologicznych LNG (Liquified Natural Gas) jest uważane za przyszłościowe paliwo żeglugowe, natomiast utworzenie infrastruktury niezbędnej do tankowania tego paliwa jest bardzo kosztowne, czasochłonne i podlega wielu obostrzeniom wynikającym z konieczności zachowania surowych reżimów bezpieczeństwa. Tylko nieliczne kraje dysponują obecnie infrastrukturą do tankowania jednostek pływających LNG, np. Norwegia.
Oprócz oczywistych względów związanych z ekologią koncepcja zasilania gazem silników okrętowych jest związana z napędem dużych gazowców służących do przewozu LNG. Jest on przewożony w ogromnych, izolowanych cieplnie zbiornikach, które muszą zapewnić utrzymanie temperatury -163° C. Z uwagi na duże odległości jakie pokonują gazowce i nieunikniony w tym czasie wzrost temperatury ładunku pewna część LNG odparowuje. Kiedyś odparowany gaz był wypuszczany wprost do atmosfery, co oczywiście w myśl obecnie obowiązujących wymagań ekologicznych jest niedopuszczalne, zatem stosuje się systemy do ponownego skraplania gazu ziemnego lub wykorzystuje go do napędu siłowni takiego statku.
MAN Diesel & Turbo
Dwusuwowe silniki okrętowe charakteryzują się największą sprawnością, około 50%, dlatego są najczęściej stosowane do napędu pełnomorskich jednostek pływających. Firma MAN oferuje tego typu silniki, również w wersjach zasilanych paliwami gazowymi. Są one budowane w oparciu silniki ME, w których kontrola procesu spalania, tzn. otwarcie zaworu wylotowego (powietrze jest dostarczane do cylindra przez okna wykonane w gładziach cylindrowych) oraz doprowadzenie paliwa do komór spalania są kontrolowane elektronicznie. Gazowe wersje silników ME kryją się pod oznaczeniem ME-GI (Gas Injection). Obecnie przygotowywana jest wersja silnika Liquid ME-GI przystosowana do spalania LPG.
Silniki ME-GI są dwupaliwowymi jednostkami napędowymi, w zapłon dostarczonego do komór spalania paliwa gazowego jest inicjowany przez pilotową dawkę paliwa dieslowskiego (MDO - Marine Diesel Oil), które ulega samozapłonowi jak w klasycznym silniku o zapłonie samoczynnym. Silniki ME-GI mogą mieć średnicę cylindra (350, 600, 650, 700 mm) przy skoku tłoka odpowiednio (1550, 2400, 2730 oraz 2360 lub 2800 mm dla średnicy 700 mm).
Układ paliwowy silników ME-GI jest bardzo prosty i ma niewielką liczbę części ruchomych. Powoduje to, że wysokociśnieniowy system zasilania gazowego jest nieczuły na rodzaj gazu oraz jego skład. Silnik może być z powodzeniem zasilany różnymi paliwami węglowodorowymi, w tym także LPG, będącym mieszaniną propanu i butanu bez zmian osiągów silnika. Oczywiście niezbędne stało się wprowadzenie pewnych zmian chociażby z uwagi na większą gęstość LPG w stosunku do LNG. Istotną różnicą jest konieczność zapewnienia znacznie wyższego niż w przypadku LNG ciśnienia wtrysku. Wynika to poniekąd ze stanu skupienia z jakim oba paliwa są podawane do silnika. LNG jest kierowane do układu paliwowego po odparowaniu, natomiast LPG jest podawany do silnika w fazie ciekłej.
Silnik Liquid ME-GI zasilany za pomocą systemu wtrysku gazu ciekłego wykorzystuje powszechnie dostępne i sprawdzone urządzenia do układów paliwowych LPG. Nie są wymagane technologie kriogeniczne, których zastosowanie wymusza LNG. Dzięki temu koszty układu paliwowego są znacznie niższe. Także paliwo (LPG) jest jednym z najtańszych niskosiarkowych (w porównaniu z paliwami żeglugowymi) nośników energii, dlatego jego stosowanie ma również mocne podstawy ekonomiczne.
Silniki serii ME-GI są nowoczesnymi dwusuwowymi jednostkami napędowymi charakteryzującymi się bardzo dobrym wykorzystaniem energii zawartej w paliwie. Wprowadzenie LPG do systemu dwupaliwowego skutkuje znacznym obniżeniem emisji szkodliwych składników spalin, zwłaszcza w odniesieniu do związków siarki, dwutlenku węgla, cząstek stałych i tlenków azotu.
Układ paliwowy silnika umożliwia również zasilanie jednostki napędowej z wykorzystaniem DME (eter dimetylowy), który jest przez wielu ekspertów uważany za przyszłościowe, bardzo czyste, paliwo, dodatkowo doskonale mieszające się z LPG. W UE planuje się wprowadzić DME w 2030 r., głównie jako paliwo do trakcyjnych silników o zapłonie samoczynnym, ponieważ charakteryzuje się dużą wartością liczby cetanowej, co ułatwia samozapłon.
Silnik Liquid ME-GI będzie testowany w 2011 r. w centrum testowym MAN Diesel & Turbo w Kopenhadze.
Podsumowanie
Według specjalistów MAN rynek LPG jako paliwa morskiego jest niszą nawet w stosunku do LNG, lecz silniki zasilane gazem płynnym mogą znaleźć zastosowanie w sektorze niewielkich tankowców, statków ro-ro (roll on / roll off - załadunek poziomy) operujących na strefie przybrzeżnej oraz na wodach śródlądowych. Zainteresowanie gazem płynnym wykazywane w wielu dziedzinach techniki, w kontekście wzrastających wymagań emisyjnych jest dobitnym potwierdzeniem potencjału ekologicznego tego nośnika energii.
Zobacz stronę producenta:
Viallewczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl