Zmiana sposobu zasilania samochodu była odpowiedzią dworu królewskiego na pogarszającą się jakość powietrza w Londynie, która wynikała głównie z zanieczyszczeń emitowanych przez pojazdy, szczególnie przez samochody ciężarowe i autobusy. Wpisywała się także w trend wyznaczony 4 miesiące wczesniej przez wicepremiera Johna Prescotta, który zapowiedział, że rząd będzie konwertować samochody ministerialne do zasilania gazem.
Będąca przykładem dla narodu brytyjska królowa zdecydowała, że pochodzący z 1960 r. Rolls-Royce Phantom VI zostanie dostosowany do zasilania LPG. Był to jeden z najbardziej paliwożernych pojazdów we flocie królowej. Siedmiomiejscowy samochód o masie 2,75 t zużywał blisko 30 l benzyny na 100 km.
Jednocześnie do zasilania gazem płynnym dostosowano także 3 inne samochody z królewskiej floty: Daimlera Limousine, Rovera 400 i londyńską taksówkę Metrocab używaną przez księcia Filipa – męża królowej Elżbiety II.
Konwersja była przeprowadzona w ramach ogólnokrajowej kampanii wspierającej LPG, która miała na celu przekonanie brytyjskich kierowców do zmiany rodzaju zasilania swoich samochodów na LPG, co w związku z mniejszą ilością szkodliwych składników spalin i cząstek stałych, szczególnie w porównaniu z silnikami Diesla, miało przyczynić się do poprawy jakości powietrza w centrach miast, przy okazji, przyczyniając się do znacznych oszczędności w wydatkach na paliwo, co dla wielu użytkowników było dużą zachętą.
Adaptacji na LPG królewskiego Rolls-Royce'a dokonała, działająca dotychczas, firma Autogas 2000 Ltd. Dzięki wsparciu Royal Mews (połączenie stajni, wozowni, a także garażu w Pałacu Buckingham) oraz firmy Rolls-Royce, samochód został przewieziony do firmy, której siedziba mieści się w małej miejscowości Thirsk w hrabstwie North Yorkshire w północno-wschodniej Anglii.
W ścisłej tajemnicy i zgodnie z restrykcyjnymi normami bezpieczeństwa samochód został dostosowany do zasilania LPG przez inżynierów Autogas 2000: Jonathana Smitha i Chrisa Wise'a, a następnie przetransportowany z powrotem do Royal Mews.
Gordon Wise, założyciel firmy Autogas 2000 Ltd, ojciec Chrisa Wise'a, pełnił wtedy, w 1998 r., funkcję dyrektora zarządzającego firmy i został zaproszony do Royal Mews na oficjalną prezentację samochodów LPG. Oprócz królewskiego Rolls-Royce'a pokazano tam także inne pojazdy zasilane LPG używane przez ministerstwa i urzędy oraz taksówkę firmy Metrocab z silnikiem Diesla dostosowanym do zasilania LPG, której używał Książę Filip.
Działacze ekologiczni i dostawcy gazu liczyli na to, że działanie królowej Elżbiety II będzie początkiem wielkiej rewolucji w zakresie zmiany sposobu zasilania samochodów przez Brytyjczyków.
Rodzina królewska zachowała się podobnie jak dziesięć lat temu, kiedy inne tego typu działanie uruchomiło na rynku sprzedaż benzyny bezołowiowej. Mamy nadzieję, że to samo stanie się teraz z LPG.
Tom Fidell, dyrektor generalny Liquid Petroleum Gas Association w 1998 r.
Z perspektywy tych już blisko 17 lat można powiedzieć, że wyrażane przez Toma Fidella nadzieje spełniły się. Wtedy, w 1998 r., w Wielkiej Brytanii były zaledwie 2 tys. samochodów zasilanych LPG. Obecnie po drogach tego wyspiarskiego kraju porusza się ponad 200 tys. pojazdów, które są napędzane autogazem.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl