Koreańczycy, podobnie jak Japończycy, lubują się w mikroskopijnych samochodach, w takim motoryzacyjnym planktonie. Należałoby może zastanowić się, czy to kwestia gustu, czy po prostu takie auta najlepiej sprawdzają się w zatłoczonych azjatyckich metropoliach. Fakt faktem, że na Dalekim Wschodzie konstruktorzy osiągnęli mistrzostwo w upakowywaniu jak największej ilości samochodu na jak najmniejszej powierzchni. Rozwiązanie jest proste i przywodzi na myśl drapacze chmur: trzeba budować w górę.
Gdyby nie zaokrąglony „pyszczek”, można by pomylić Raya – z jego pionowymi ścianami nadwozia – z postawionym na kołach przerośniętym pudełkiem po butach. Taka konstrukcja zapewnia jednak kierowcy i pasażerom godziwe warunki podróżowania i sprawia, że nie muszą jeździć przytuleni ramionami i głowami do siebie, chyba że zechcą. A gdy do tego dodać o połowę niższe koszty paliwa dzięki dostępnej opcjonalnie dedykowanej instalacji LPG podszytej technologią holenderskiej firmy Vialle, otrzymujemy potencjalnie idealne auto miejskie.
Utarło się przekonanie, że gaz najlepiej nadaje się do paliwożernych „amerykanów”, ale przecież konwertowany trzycylindrowiec o pojemności 1 litra, taki jak pracujący pod maską Kii Ray, oszczędza proporcjonalnie tyle samo, co 6-litrowa V-ósemka, więc czemu nie? Silnik koreańskiego mikrusa, należący do rodziny jednostek Kappa produkcji Hyundaia, ma wtrysk typu MPI i system zmiennych faz rozrządu, a ponadto został wykonany w technice czterozaworowej, dzięki czemu krzesze ze swoich skromnych 998 cm3 przyzwoitą moc 78 KM oraz nie aż tak przyzwoity moment obrotowy o wartości 94 Nm. Siła napędowa jest przekazywana na koła przedniej osi za pośrednictwem 4-biegowej skrzyni automatycznej. Oszałamiających osiągów nie należy oczekiwać, ale w końcu ważący ok. 1 tony i mierzący 3,6 m długości samochód to pchełka do przeciskania się przez zatłoczone ulice, a nie gran turismo.
Producent określił średnie zapotrzebowanie na paliwo w swoim nowym maluchu na 5,8 l/100 km. Dzięki zastosowaniu instalacji gazowej wtryskującej do kolektora LPG w fazie ciekłej, spalanie w trybie „za pół ceny” powinno być niewiele wyższe. Perspektywa kupna pięciomiejscowego (umownie, w praktyce raczej 2+2-miejscowego) auta palącego nie więcej niż 7 l autogazu na 100 km jest piękna, niestety przywilej ten zarezerwowano dla nabywców w Korei Południowej. Ceny Raya ustalono na 12,4-14,95 mln wonów (ok. 8100-9800 euro), za montaż systemu LPG należy dopłacić 1,3 mln wonów. Do Europy ten oparty na Hyundaiu i10 model nie zawita, pozostaje nam więc mieć nadzieję, że Kia powróci do pomysłu doposażania w układy LPi egzemplarzy Picanto przeznaczonych na rynki Starego Kontynentu. Chętnych do oszczędzania na kosztach paliwa z pewnością nie zabraknie.
Zobacz stronę producenta:
Viallewczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl