Już samo pojawienie się Hyundaia i10 drugiej generacji to dobra wiadomość – miejski samochodzik rodem z Korei wreszcie nie wygląda jak wózek marketowy z dachem, a przy okazji ma wszystko, czego trzeba, by wpaść w oko i zapaść w pamięć potencjalnym kupującym. Wielu z nich nie przejdzie też obojętnie obok możliwości doposażenia „i-dyszki” w dedykowaną instalację LPG. Nie tylko dedykowaną, ale opracowaną na etapie projektowania samochodu i zamontowaną w fabryce, na linii produkcyjnej. Poziom integracji systemu z autem zasługuje na pochwałę.
Dobre i to, bo nad osiągami silnika trudno się zachwycać. Jednolitrowa, trzycylindrowa jednostka osiąga 66 KM na benzynie i 67 na gazie (odpowiednio, przy 5500 i 6200 obr/min), ale radzimy nie spieszyć się z zachwytami, bowiem bardziej przydatny na co dzień moment obrotowy spada po przełączeniu na LPG z mikrych 94 do mikroskopijnych 90 Nm, w dodatku osiąganych przy 4500 zamiast przy 3500 obr/min. W jeździe miejskiej nie powinno to mieć większego znaczenia, ale próba pokonywania tras międzymiastowych może skutkować wywołaniem trwałej awersji do wyprzedzania.
Jeżeli nowy i10 faktycznie jest technologicznym „klonem” Picanto pokazanego w 2011 r., pod maską ma system sekwencyjnego wtrysku gazu w fazie ciekłej, który eliminuje konieczność montowania reduktora i wydajnie obniża temperaturę w rejonie głowicy i układu zaworowego. Możliwe jest także osiągnięcie wartości zużycia gazu na poziomie zbliżonym do spalania benzyny (gaz rozprężany dopiero w kolektorze dolotowym, blisko komór spalania, działa jak intercooler, obniżając temperaturę mieszanki i zwiększając jej gęstość, a więc poprawiając wydajność procesu spalania), ale zweryfikować to będziemy mogli dopiero podczas jazd testowych. Te zaś przeprowadzimy przy pierwszej nadarzającej się okazji, więc bądźcie czujni! A póki co cieszymy się, że Koreańczycy śmiało wprowadzają modele z fabrycznym napędem LPG na inne rynki niż ich własny.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl