Model Grandeur jest w ofercie Hyundaia nieprzerwanie od ponad 30 lat (dokładnie od 1986 r.). Pierwsza generacja powstała na bazie japońskiego Mitsubishi Debonair i zastąpiła produkowaną na zlecenie Forda Granadę (tę europejską, poprzedniczkę Scorpio), drugą zbudowano w ścisłej kooperacji, natomiast kolejne pokolenia były już w pełni dziełem koreańskich inżynierów i stylistów.
Mimo tak pokaźnego stażu rynkowego Grandeur nigdy nie zrobił na świecie takiej kariery, jak np. Sonata, Accent czy Elantra. Owszem, przez jakiś czas był sprzedawany w Europie (jako XG30) i jest stale oferowany w Ameryce Północnej (jako Azera), ale we wszystkich wcieleniach pojawił się tylko na rynku rodzimym. Tam zaś pozostaje niezmiennie popularny, dzięki czemu najnowsza odmiana szybko doczekała się wersji LPG.
Mimo że Grandeur to samochód o klasę większy od wcale przecież niemałej Sonaty (mierzy 4930 mm długości), a więc o ambicjach premium (w segmencie E dominują niemieckie marki o nazwach na A, B i M), koreańscy nabywcy rzucili się na niego z wielkim zapałem – gdy nowy model pokazano publicznie w listopadzie 2016 r., w ciągu trzech tygodni złożono nań 27 tys. zamówień. Na rok 2017 zapowiedziano wariant hybrydowy, a póki co honoru napędów alternatywnych broni wersja gazowa, oferowana obok konwencjonalnych benzyniaków i diesli. Instalację LPG łączy się z 3-litrowym silnikiem generującym 235 KM mocy i 280 Nm momentu obrotowego, do wyboru z ręczną skrzynią o 6 przełożeniach lub 8-stopniowym automatem. Osiągi powinny być zatem odwrotnie proporcjonalne do kosztów paliwa.
Z kronikarskiego obowiązku postawimy pytanie: czy Grandeur/Azera ma szansę dotrzeć do Polski? Stawiamy dolary przeciwko orzechom, że nie, ponieważ w Europie duże sedany są w odwrocie – segment D kurczy się, bo kierowcy przesiadają się na SUV-y (Honda Accord już odeszła do krainy wiecznych łowów, podobny los może spotkać Toyotę Avensis), segment E trzyma się głównie dzięki modelom prestiżowym, które pełnią funkcje reprezentacyjne, a nie rodzinne. Do rywalizowania z tymi ostatnimi Hyundai ma wyodrębnioną niedawno markę Genesis, a więc niestety – Grandeur nie jest mu w Europie do niczego potrzebny. Ale nawet gdyby, szansa na pojawienie się w nim instalacji gazowej byłaby znikoma. Szkoda.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl