Ford Fiesta Van to dwumiejscowy pojazd użytkowy napędzany silnikiem o zapłonie iskrowym Duratec o pojemności skokowej 1,25 l. Osiąga on moc 60 kW (82 KM) i maksymalny moment obrotowy 114 Nm.
Silnik przystosowano do zasilania LPG z wykorzystaniem najnowszego sterownika LPG firmy LPGTECH. Produkt o handlowej nazwie TECH ONE jest budżetowym urządzeniem, łączącym w sobie najlepsze cechy wyższych modeli sterowników LPGTECH ze skalkulowaną pod kątem realiów rynkowych ceną.
Sterownik dedykowany do 4-cylindrowych jednostek napędowych ma wszystkie funkcje oferowane przez wyższe modele, nie współpracuje tylko z układem OBD pojazdu, przez co nie obsługuje oczywiście funkcji wykorzystujących sygnały OBD. Istnieje jednak możliwość podłączenia modułu OBD, co pozwala monitorować parametry układu diagnostyki pokładowej samochodu.
TECH ONE jako jedyny w rodzinie sterowników LPGTECH został wyposażony w półprzewodnikowe emulatory wtryskiwaczy (jest to nowość w sterownikach LPGTECH). Dzięki takiemu rozwiązaniu można z powodzeniem realizować dotrysk benzyny z dawką określoną przez montażystę. Opcję tę wykorzystuje się w celu ochrony jednostki napędowej lub wspomagania jej działania w pewnych zakresach pracy.
TECH ONE został pozbawiony możliwości zasilania silników Valvetronic (bez przepustnicy) i jednostek napędowych Wankla, nie ma także opcji rozgrzewania wtryskiwaczy gazowych ani automatycznej kalibracji wskaźnika poziomu LPG, a także kilku innych rzadziej wykorzystywanych funkcji.
Niewielka, wykonana z tworzywa sztucznego obudowa ułatwia montaż i przyczynia się do obniżenia kosztów produkcji sterownika.
Komunikację ze światem zewnętrznym zapewnia 24-pinowe złącze. Co ciekawe, tylko 3 przewody (dotychczas było ich 5) trafiają do przełącznika rodzaju zasilania (do wnętrza pojazdu).
Ograniczenie liczby przewodów w wiązce elektrycznej sterownika TECH ONE powoduje, że elektrozawór na zbiorniku LPG otwiera się od razu po rozruchu silnika (jeśli przełącznik jest ustawiony na LPG). Nie jest to jednak ograniczenie możliwości instalacji gazowej, wręcz przeciwnie. Wcześniejsze otwarcie elektrozaworu powoduje, że silnik bardziej płynnie przełącza się na LPG.
Moment przełączenia na LPG jest dopracowany w najdrobniejszych szczegółach. Zmiana rodzaju zasilana odbywa się niezauważalnie, bez żadnych szarpnięć w układzie napędowym, a jazdy testowe odbywały się w stosunkowo niskich temperaturach otoczenia.
Próg temperatury przełączania na LPG był ustawiony zaledwie na 20° C, co powodowało, że silnik przełączał się na LPG po przejechaniu nieco ponad 600 m (przy temperaturze otoczenia 0° C).
Ustawienie progu prędkości obrotowej do przełączenia na LPG na 300 obr/min było gwarancją tego, że silnik zmieniał rodzaj zasilania na gazowe także w czasie pracy na biegu jałowym. Odbywało się to bez żadnych negatywnych symptomów.
Pomiary na hamowni podwoziowej wykazały niewielki spadek parametrów silnika na LPG. Na gazie silnik generował moc 82 KM i maksymalny moment o wartości 111 Nm, podczas gdy na benzynie jednostka napędowa osiągnęła moc 86 KM i moment 115 Nm. Zmierzone parametry na benzynie przewyższają dane podawane przez producenta, a moc i moment na gazie są właściwie zgodne z danymi Forda. Niewielki spadek (poniżej 2,5%) wystąpił w zakresie momentu obrotowego. Krzywe mocy i momentu obrotowego na gazie i benzynie są praktycznie „równoległe”, co świadczy o bardzo dokładnej kalibracji systemu LPG.
Zgodnie z danymi Forda, objętość ładowni wynosi 1 m3. To duża „kubatura" jak na zastosowanie pojazdu, którym najczęściej poruszają się przedstawiciele handlowi. Spora ładownia pozwoliła na umieszczenie w niej dużego zbiornika LPG, odpowiedniego do zastosowania pojazdu, jednocześnie bez znacznego ograniczania funkcjonalności tej przestrzeni (jest nadal bardzo pojemna).
Zastosowano walcowy zbiornik LPG firmy Bormech o pojemności geometrycznej 100 l, który daje możliwość zatankowania 80 l LPG. Taka ilość LPG (według deklaracji LPGTECH) pozwala na przejechanie powyżej 800 km.
Zawór tankowania LPG znajduje się pod klapką wlewu benzyny (patrz zdjęcie w galerii).
Za bezpieczeństwo instalacji gazowej i zbiornika LPG odpowiada wielozawór Tomasetto AT02, na którym zamontowano czujnik poziomu paliwa TECH Level, w którym nie są stosowane żadne elementy ruchome. Zasada działania wykorzystuje efekt Halla.
Czujnik współpracuje ze wskaźnikiem poziomu LPG w przełączniku rodzaju zasilania. TECH Level nie ma jednak wskazówki pozwalającej na wzrokową ocenę ilości gazu w zbiorniku.
Ze zbiornika LPG w stanie ciekłym przepływa za pośrednictwem przewodu elastycznego LPGTECH do dalszych elementów instalacji. Zastosowanie przewodu termoplastycznego pozwala na prowadzenie go pod dużymi kątami zgięcia bez ryzyka załamania, a tym samym zmniejszenia przekroju i zakłócenia przepływu LPG. Przewód pod samochodem poprowadzono bardzo starannie, wykorzystując profile podwozia. W przedniej części samochodu przewód wychodzi z profilu dolną jego częścią. Pomimo zabezpieczenia znajduje się na dolnej płaszczyźnie profilu i jest narażony na uszkodzenie. Co prawda obok znajduje się zastrzał usztywniający mocowanie belki przedniego zawieszenia, który teoretycznie jest nieco wyższy niż grubość przewodu LPG, lecz nie chcielibyśmy mieć tak ułożonego przewodu w swoich samochodach. Powinien on wychodzić z bocznej ścianki profilu.
Wzdłuż przewodu LPG poprowadzono przewody zasilające cewki elektrozaworu na wielozaworze zbiornika. Jest to rozwiązanie standardowe, choć niektóre warsztaty prowadzą przewody wewnątrz pojazdu, zapewniając im lepszą ochronę.
Zobacz stronę producenta:
LPGTECHwczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl