Skoda nie ma zasadniczo nic przeciwko napędzaniu swoich samochodów gazem, ale oferta ograniczona jest do modeli Citigo, Fabia (z silnikami 1,0 MPI o mocy 60 lub 75 KM) i Rapid (1,2 TSI). Octavii LPG nie oferuje się od momentu wycofania modelu Tour (czyli poprzedniej generacji, którą przed debiutem Rapida sprzedawano równolegle z aktualnym wcieleniem), Roomstera LPG też już nie ma (od kiedy wycofano silniki MPI), zaś o instalacji gazowej w Superbie zawsze można było tylko pomarzyć, podobnie jak w Yeti. To nie znaczy, że się nie da – pozostaje opcja indywidualnego porozumienia z dealerem. Można też w zamian, kosztem gwarancji (którą z powodzeniem zastąpi indywidualna polisa), zafundować sobie system LPG bez pytania kogokolwiek o pozwolenie czy choćby opinię. Na przykład taki, który podaje gaz w formie ciekłej, nierozprężonej, bezpośrednio do komór spalania, poprzez benzynową pompę wysokociśnieniową i benzynowe wtryskiwacze. Bez dotrysków i innych wodotrysków, za to od momentu rozruchu w trybie LPG. Fajnie?
Pewnie, że fajnie, tylko drogo. Za system do niedużego przecież silnika, jakim jest czterocylindrowy 1,4 TSI o mocy 140 KM zamontowany w Octavii, trzeba zapłacić 8000-9000 zł. Dużo, ale i Octavia nie jest tak tania, jak kiedyś – najtańsza wersja, z 1,2 litrowym silnikiem TSI o mocy zaledwie 85 KM, kosztuje 60200 zł. Wersja 1,4 TSI (dziś o mocy standardowo podniesionej do 150 KM) to wydatek co najmniej 75000 zł, a w porównaniu z taką kwotą perspektywa wydania kolejnych 8000 czy nawet 9000 zł nie przeraża już tak bardzo (to ok. 10,7-12% ceny auta, czyli proporcjonalnie mniej niż instalacja za 2500 zł w aucie za 10000 zł). Zwłaszcza że za taką cenę dostaje się system LPG niewymagający właściwie żadnej obsługi – nie ma reduktora, listwy wtryskiwaczy ani filtra fazy gazowej, a filtr fazy ciekłej, umieszczony przy pompie na zbiorniku, jest właściwie wieczny (choć z żywotnością samych pomp bywa różnie). Tankujesz, odpalasz i jedziesz. Jedyne, co Cię interesuje, to wysokość kopczyka pieniędzy, które w ten sposób zaoszczędzisz.
Systemy bezpośredniego wtrysku gazu w fazie ciekłej są genialne w swojej prostocie – bazują na dwóch pompach (nie licząc wysokociśnieniowej, benzynowej), module FSU, przełączającym rodzaj dostarczanego paliwa (to odpowiednik elektrozaworu w układach starszych typów) oraz module powrotu gazu (FRU), który odcina powrót LPG, gdy silnik pracuje na benzynie, a także odsyła do zbiornika nadmiar gazu z pompy wysokociśnieniowej podczas pracy w trybie LPG. Zamontowany w Octavii układ Prins Direct LiquiMax 2.0 został też pomyślany w taki sposób, by uniknąć ryzyka odparowania LPG w przewodach paliwowych – umieszczona na zbiorniku pompa działa także w czasie, kiedy silnik nie pracuje i „wypłukuje” z przewodów zalegające tam, potencjalnie odparowane już paliwo i zastępuje je „świeżym”, ciekłym. To zapewnia poprawną i płynną pracę silnika w trybie LPG, bez konieczności używania benzyny dopóty, dopóki w zbiorniku jest gaz.
Kiedy już przydarzy się, że go zabraknie (lub też kierowca ze znanych tylko sobie pobudek postanowi pojechać drożej), auto oczywiście nie będzie protestować i przełączy się w tryb benzynowy, ale nie tak łatwo i szybko, jak w systemach wtrysku gazu odparowanego. Rzecz w tym, że gaz doprowadzany do modułu przełączającego zasilanie między paliwami jest pod ciśnieniem, a benzyna nie, co znaczy tyle, że gaz może wypchnąć benzynę z układu, ale nie odwrotnie. Dlatego też dodatkowa pompa podnosi chwilowo ciśnienie benzyny, by przetłoczyć gaz do komór spalania i nie pozwolić na jego rozprężenie. Gdy system uzna, że gaz został już wypalony, pompa wyłącza się, a ciśnienie benzyny spada do standardowego poziomu. W drugą stronę nie ma problemu – naciskasz przełącznik i od razu następuje przełączenie na LPG. Wniosek jest prosty: gaz jest lepszy od benzyny! Ale o tym i tak wiemy od dawna...
Zobacz stronę producenta:
Prinswczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl