Instalacja LPG
Firma AC dostarcza na rynek kompletne instalacje gazowe, choć niezaprzeczalnie najbardziej znana jest ze sterowników STAG. Pod maskę naszego pożeracza bezdroży zawędrowała centrala STAG 300 Premium, dedykowana do silników od 1 do 8 cylindrów. Sterownik wyposażony jest w Inteligentny System Autoadaptacji ISA. Jednostka zbudowana została według filozofii „załóż i jedź”, co oznacza minimalny nakład pracy montażysty podczas kalibracji urządzenia. Jego cechą charakterystyczną jest wysoka zdolność autokalibracji podczas normalnej (czyli w tym przypadku ciężkiej, offroadowej) eksploatacji i długich tras przelotowych. Podczas jazd nie odczuliśmy żadnych niepokojących szarpnięć czy zadławień, nawet podczas jazd po poligonie i w terenie, gdy od silnika oczekujemy bezproblemowej pracy w pełnym zakresie obrotów, pod pełnym obciążeniem i pod różnymi kątami nachylenia samochodu.
Za odparowanie LPG do fazy gazowej odpowiadał reduktor AC R-01, dedykowany do silników o mocy do 250 KM. Mimo że moc testowej Toyoty osiąga górny zakres obsługiwanej przez reduktor mocy, podczas jazdy w terenie lub po dynamicznej jeździe po autostradzie parownik okazywał się wystarczająco wydajny. Parownik zamontowany został po prawej stronie silnika (z perspektywy stojącego przed uniesioną maską), pomiędzy pompą hamulcową a skrzynkami bezpieczników i przekaźników.
W czasie, gdy testowaliśmy samochód, instalację LPG wyposażono we wtryskiwacze Hana, których jakość wielokrotnie została potwierdzona wysoką oceną montażystów i użytkowników. Zamontowano je dyskretnie pod plastikową pokrywą głowic silnika. Jak przystało na samochód badawczy (!), co pewien czas wtryskiwacze są wymieniane na modele innych marek, co pozwala na ich testowanie i porównywanie. Taka procedura objęła także wtryskiwacze własnej produkcji AC – W01 BFC, dedykowane do silników z dużym apetytem na paliwo.
Jak przystało na auto badawcze, praca instalacji gazowej nadzorowana była przez rejestrator parametrów pracy. Jeśli podczas jazdy nastąpiłyby jakiekolwiek niedomagania, kierowca wciska przycisk rejestratora, znacząc na elektronicznym zapisie chwilę, której trzeba się bacznie przyjrzeć i przeanalizować. Takie rozwiązanie pozwala na wyeliminowanie błędów oprogramowania podczas realnej, drogowej eksploatacji, a nie w trakcie laboratoryjnych testów. Podczas testu nie mieliśmy powodu skorzystać z przycisku, co dobrze świadczy o dopracowaniu produktu do specyficznych wymagań terenowych samochodów.
Pod podłogą bagażnika, na tylnym zwisie zamontowano zbiornik toroidalny firmy Bormech o pojemności geometrycznej 58 litrów. W praktyce, przy pojemności użytkowej 43 litrów, pozwalał on na pokonanie dystansu ok. 200 km, przy spokojnej jeździe. Co ciekawe, mimo wyczynowej wręcz eksploatacji w terenie, okazało się, że zbiornik LPG nie potrzebuje żadnych specjalnych osłon. Idealnie mieści się w obrysie tylnej części ramy, co m. in. zapobiega jego uszkodzeniu (lub raczej niegroźnym zadrapaniom).
Jeszcze słowo o przełączniku rodzaju paliwa, który znalazł się na konsoli centralnej, pod wyłącznikiem wyciągarki, w widocznym i łatwym do obsługi miejscu. Przełączniki AC są obecnie jednymi z najbardziej rozpoznawalnych i estetycznych na rynku. Małe, ale cieszy.
Specjalne podziękowania składamy firmie AMZ KUTNO za udostępnienie do testów zakładowego poligonu terenowego i pomoc w realizacji materiału.
Zobacz stronę producenta:
STAGwczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl