Australijski Holden to osobliwa marka. Na jego ofertę składają się głównie modele ze światowego katalogu General Motors ze zmienionym logo, ewentualnie opatrzone własną nazwą. Ważniejsze jednak, że firma oferuje samochody z fabrycznymi instalacjami LPG, w tym pick-upa Colorado w wersji z pojedynczą lub podwójną kabiną i napędem 4x2.
Colorado to tak naprawdę nic innego niż przemianowane i lekko zmodyfikowane Isuzu D-MAX, ale nie bądźmy czepliwi. W końcu sami nie mamy żadnej własnej motoryzacji, nawet w formie marki „doklejanej” do cudzych produktów, więc dajmy spokój Australijczykom. Skupmy się na tym, co najważniejsze, czyli na szczegółach oszczędnej półciężarówki. Pod maską pracuje 3,6-litrowa V-szóstka z rodziny Alloytec, która gwarantuje bezpieczny zapas mocy (211 KM) i momentu obrotowego (300 Nm), a przy okazji zapewnia autu (w końcu nie filigranowych rozmiarów) ekonomię eksploatacji na rozsądnym poziomie.
Jak nietrudno zgadnąć, Colorado nie pali szczególnie mało, ale dzięki LPG rachunki za paliwo łatwiej znieść, bez rwania włosów z głowy lub ich siwienia. Według danych Holdena, pick-upy palą średnio 16,7 i 17,2 l gazu na 100 km (odpowiednio, ze skrzynią manualną i automatyczną), co wystarczy na pokonanie dystansu 325-335 km wersją z pojedynczą kabiną i podwoziem do zabudowy (wyposażoną w 56-litrowy zbiornik cylindryczny) lub 442-455 km modelem z podwójną kabiną i skrzynią (76-litrowy zbiornik toroidalny).
Instalacje gazowe odbierają autom drobną część możliwości przewozowych, ważąc 91 (podwozie do zabudowy) lub 123 kg (pick-up), lecz nie holowniczych - Colorado na gaz dysponuje niebagatelnym potencjałem ciągnięcia przyczepy o masie do 2,5 t, a więc takim samym, jaki oferują modele jednopaliwowe.
Nawet jednak LPG nie jest w stanie zamaskować faktu, że pojazd o takich gabarytach i zdolnościach musi wyemitować do atmosfery pokaźną ilość „zbrodniczego” dwutlenku węgla - modele z przekładnią ręczną wydychają średnio 269 g/km, „automaty” jeszcze o 7 g/km więcej. Auto w ogóle nie należy do przesadnie przyjaznych środowisku, ponieważ spełnia jedynie normę Euro 4.
Producent zachwala wysoki łączny zasięg swojego „wołu roboczego” dzięki pełnowymiarowemu zbiornikowi benzyny, który nie uległ żadnym zmianom w procesie konwersji.
O ile z naszego punktu widzenia należałoby uznać jazdę na paliwie bazowym za opcję czysto rezerwową, w Australii może to być całkiem dobry argument, ponieważ stacje sprzedające LPG nie są rozmieszczone tak gęsto i równomiernie jak w Polsce. Tak czy inaczej, zakup Colorado to czysty zysk (a właściwie oszczędność) - w końcu narzędzie do pracy ma być dobre i tanie!
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl