Tak się złożyło, że właściciel opisywanego samochodu BMW 220i Gran Tourer zgłosił się do warsztatu Eurogaz w Gubinie, który jest Autoryzowanym Serwisem STAG jeszcze przed opracowaniem jego jednostki napędowej (kod silnika B48A20A) pod kątem zasilania LPG.
Dwulitrowy silnik B48A20A zastosowany w BMW 220i Gran Tourer ma moc 192 KM przy 5000-6000 obr./min. oraz dysponuje maksymalnym momentem obrotowym o wartości 280 Nm, która jest uzyskiwana w zakresie 1350-4600 obr./min.
Z uwagi na to, że właściciel BMW 220i Gran Tourer jest stałym klientem Eurogazu i montował już wiele instalacji w tym warsztacie, to był on w stanie poczekać na to opracowanie. Tym bardziej, że okazało się, że Dział Rozwoju firmy AC SA, producenta samochodowych instalacji gazowych STAG, miał skończyć opracowanie takiego auta w ciągu miesiąca.
Po tym czasie auto trafiło ponownie do firmy Eurogaz i zostało poddane konwersji na zasilanie LPG. Był to zatem drugi egzemplarz tego modelu auta w Polsce, który został dostosowany do zasilania LPG z wykorzystaniem systemu STAG 400 DPI i pierwsza konwersja w warsztacie, po opracowaniu tego kodu silnika (B48A20A) przez markę STAG.
Pomimo tego, że kod silnika się zgadzał to okazało się, że "pinologia" sterownika benzynowego była w tym egzemplarzu zupełnie inna. Z pomocą przyszedł doradca marki STAG, który wspomógł warsztat Eurogaz w rozpracowaniu okablowania sterownika benzynowego.
Okazało się, że nie był to jedyny problem z konwersją BMW 220i Gran Tourer na LPG, ponieważ w aucie nie ma sensownego miejsca na montaż zbiornika LPG. Montaż w przestrzeni bagażowej zbiornika cylindrycznego zawsze w pewnym stopniu ogranicza jej funkcjonalność, a z kolei montaż bardzo małego zbiornika ogranicza zasięg samochodu. Z kolei montaż pod samochodem wymagał przeniesienia układu wydechowego.
Ostatecznie klient zdecydował, że pozbędzie się trzeciego rzędu siedzeń, co pozwoliło na wygospodarowanie sporej przestrzeni, która z powodzeniem pomieściła sensowny zbiornik LPG.
Remigiusz Zyskowski, Eurogaz
BMW 220i Gran Tourer otrzymało zatem toroidalny zbiornik LPG (680 / 225 mm) o pojemności geometrycznej 67 l, który mieści 53,6 l autogazu.
LPG jest tankowane do zbiornika za pośrednictwem zaworu tankowania Tomasetto zamontowanego pod klapką wlewu benzyny. Co ważne zawór jest pełny i nie wymaga każdorazowego wkręcania redukcji przy tankowaniu autogazu.
Zawór tankowania jest połączony ze zbiornikiem LPG za pomocą termoplastycznego przewodu Faro. Ten sam typ przewodu dostarcza LPG w fazie ciekłej ze zbiornika do komory silnikowej (elektrozaworu gazowego przy reduktorze).
Stosujemy przewody Faro z uwagi na łatwość i szybkość montażu w porównaniu z przewodami miedzianymi. Ponadto łatwiej je ułożyć w miejscach trudniej dostępnych. Moim zdaniem takie przewody nie rozszczelniają się tak szybko jak miedziane. Ułatwiony jest także montaż zaworu tankowania pod klapką wlewu benzyny.
Remigiusz Zyskowski, Eurogaz
Dla fanów taki rodzaj napędu w aucie bawarskiej marki to przynajmniej powód do dyskusji. Z faktami jednak nie ma co dyskutować.
Takie ułożenie zespołu napędowego powoduje, że ilość wolnego miejsca w komorze silnikowej jest symboliczna i zmieszczenie w niej elementów gazowego układu zasilania wymagało gruntownego przemyślenia, szczególnie, że instalacja gazowa w samochodzie wymaga serwisu i odpowiedniego dostępu umożliwiającego wymianę filtrów fazy ciekłej i fazy lotnej.
Dawno się już nie spotkałem z autem, w którym jest tak mało miejsca na montaż elementów instalacji. Jedyne miejsce na reduktor to tak jak widać na zdjęciach, okolice reflektora po stronie kierowcy. Jest też blisko do podłączenia układu ogrzewania reduktora. Po drugiej stronie dałem filtr odstojnikowy, bo tam była wystarczająca dla niego ilość miejsca.
Remigiusz Zyskowski, Eurogaz
Ze zbiornika LPG w fazie ciekłej trafia do elektrozaworu STAG E-01, który otwiera i zamyka przepływ paliwa gazowego do reduktora i dalszej części instalacji gazowej. W elektrozaworze znajduje się filtr fazy ciekłej LPG z wymiennym wkładem. Dlatego ważne jest by był on umieszczony w dostępnym miejscu, aby wymiana wkładu nie stanowiła dla serwisu wyzwania.
W przypadku prezentowanego BMW 220i Gran Tourer chyba się to udało i to pomimo "ciasnoty" w komorze silnikowej.
W BMW 220i Gran Tourer zastosowano reduktor STAG R01 w wersji 250 KM, który zapewnia zmianę stanu skupienia LPG z fazy ciekłej na fazę lotną. Pod odpowiednim ciśnieniem jest ona kierowana do listwy wtryskowej LPG.
Zanim jednak tam trafi przechodzi przez filtr fazy lotnej STAG GF01 z wkładem z włókna szklanego, który zapewnia najlepszą jakość filtracji. Dodatkowo budowa filtra STAG GF01 powoduje, że wewnątrz gaz jest wprawiany w ruch wirowy, co ułatwia oddzielenie zanieczyszczeń przy wykorzystaniu siły ośrodkowej jakiej są one poddawane.
Z filtra faza lotna LPG trafia do czujnika ciśnienia.
Zastosowano czujnik STAG PS-04 PLUS, którego wskazania służą m. in. do wyznaczenia dawki gazu podawanej do kanałów dolotowych silnika przez wtryskiwacze.
Za podawanie paliwa gazowego do kanałów dolotowych poszczególnych cylindrów odpowiadają pojedyncze wtryskiwacze STAG AC W031 BFC połączone wężami w "zgrabną" listwę.
Trzeba było przedłużyć dysze w kolektorze z wykorzystaniem rurek igielitowych, żeby nie było "pobierania" gazu przez sąsiadujące cylindry, bo kanały dolotowe w kolektorze są bardzo krótkie.
Remigiusz Zyskowski, Eurogaz
Sterownik zamontowany pod podszybiem w okolicy modulatora ABS czuwa nad pracą gazowego układu zasilania.
Steruje pracą wtryskiwaczy gazowych i uruchamia okresowo wtryskiwacze benzynowe z umieszczonymi w komorach spalania końcówkami, by je ochłodzić oraz usunąć z nich produkty spalania i w konsekwencji uchronić je przed uszkodzeniem.
Jest to jedyny element samochodowej instalacji gazowej, z którym ma kontakt kierowca samochodu. W prezentowanym BMW 220i Gran Tourer zastosowano przełącznik STAG LED 600.
W aucie zamontowano instalację STAG. Jest ona zamontowana tak, że właściwie jej nie widać pod maską, tylko osoba znająca się dostrzeże parownik i niektóre podzespoły instalacji. Silnik pracuje wyśmienicie, a nawet równiej niż na benzynie. Nie ma czegoś takiego jak spadek mocy, silnik "ciągnie" na gazie aż do "odcinki". Po uruchomieniu bardzo szybko przechodzi na gaz. Zużycie kształtuje się w okolicach około 8,7-10 l gazu i około 2,2-2,6 l benzyny na 100km przy normalnej jeździe w cyklu mieszanym. Przy jeździe ekonomicznej spala jeszcze mniej. Bardzo polecam montaż instalacji w Eurogaz w Gubinie.
Właściciel BMW 220i Gran Tourer z instalacją LPG STAG 400 DPI
Przelicz opłacalność instalacji LPG w swoim aucie w Kalkulatorze gazeo.pl
Opłaca się? Zamów wycenę na stronie Wycena instalacji LPG gazeo.pl
Masz już instalację? Szukasz materiałów eksploatacyjnych lub części? Zamów je w nagaz24.pl
Zobacz stronę producenta:
STAGwczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl