Dwudrzwiowe coupe Mercedesa wyposażone jest w 8-cylindrowy widlasty silnik o pojemności 6,2 l, który dysponuje mocą 525 KM osiąganą przy 6800 obr./min. oraz momentem obrotowym o wartości 630 Nm osiąganym przy 5200 obr./min.
Już z uwagi na parametry auto wydaje się wymagające w kontekście zasilania LPG. Silnik jednak przy zastosowaniu odpowiednich komponentów bez problemu pracuje na gazie.
Nadzór nad pracą instalacji gazowej sprawuje sterownik STAG QMAX PLUS – przedstawiciel rodziny Q-generacji przeznaczony do zasilania LPG silników mających od 5 do 8 cylindrów, także dwurzędowych (widlastych i typu bokser), ponieważ obsługuje 2 banki wtryskiwaczy gazowych.
Sterownik opiera się na platformie sprzętowej wyposażonej w 32-bitowy procesor autmotive, co pozwoliło na wyposażenie go w wiele zaawansowanych funkcji np. autoadaptację ISA3 wspieraną parametrami układu OBD pojazdu. Dzięki tym mechanizmom dawka LPG jest zawsze precyzyjnie dobrana do warunków pracy oraz obciążenia silnika i modyfikowana w oparciu o korekty OBD sterownika benzynowego.
Za przygotowanie paliwa gazowego do parametrów niezbędnych do podania do silnika odpowiadają 2 reduktory-parowniki. Zastosowano urządzenia AC R02 TWIN o wydajności pozwalającej na zasilanie silników do 280 KM.
Sumarycznie oba reduktory pokrywają zapotrzebowanie na paliwo silnika o mocy 560 KM, co zapewnia wystarczający dla jednostki napędowej Mercedesa zapas wydajności.
Wysoka wydajność reduktorów oraz stabilne parametry odparowanego gazu to zasługa zastosowanych rozwiązań konstrukcyjnych i materiałów, które w znacznym stopniu ograniczają wymianę ciepła z otoczeniem i pozwalają na skuteczne przekazywanie ciepła z układu chłodzenia silnika do ciekłego LPG napływającego ze zbiornika.
W Mercedesie CL63 AMG zastosowano duży zbiornik toroidalny o średnicy 720 i wysokości 230 mm zamontowany we wnęce koła zapasowego. Jego pojemność geometryczna 73 l pozwala na zatankowanie 58,4 l LPG z zachowaniem 20% poduszki z fazy gazowej zapewniającej możliwość zmiany objętości płynnej mieszaniny propanu i butany w zależności od temperatury otoczenia. Zawór tankowania LPG został zamontowany pod klapką obok wlewu benzyny.
Od zbiornika poprowadzono 2 przewody termoplastyczne do każdego z zamontowanych w komorze silnikowej reduktorów.
Wysoka moc samochodu - 48 kW (65 KM) na cylinder wymusiła zastosowanie po dwóch wtryskiwaczy na każdy cylinder. W komorze silnikowej pracuje zatem łącznie 16 wtryskiwaczy LPG. Zamontowane zostały 4 listwy wtryskowe LPG STAG AC W02, których łączna wydajność w zupełności zaspokaja duży apatyt na paliwo jednostki napędowej.
Przed montażem instalacji gazowej ponad 500-konny samochód zużywał około 18 l benzyny na 100 km, co przy obecnych notowaniach cen paliw (5,09 zł za litr wg notowania e-petrol z 10 października 2018 r.) stanowi kwotę ponad 91 zł na każde 100 km.
Po konwersji samochód zużywa 21 litrów na 100 KM dwukrotnie tańszego paliwa jakim jest LPG (2,46 zł za litr wg notowania e-petrol z 10 października 2018 r.). Oznacza to, że pokonanie 100 km kosztuje nieco ponad 51 zł.
Zatem na każdych 100 km oszczędność wynosi 40 zł. W skali roku przy przebiegu rzędu 20 tys. km jest to kwota 8 tys. zł, którą z pewnością nie pogardzi właściciel nawet tego auta.
Z pewnością niektórzy zadają sobie pytanie dlaczego taki samochód z silnikiem o tak wysokiej mocy został poddany konwersji z wykorzystaniem popularnych komponentów marki STAG.
Robert Kasperski, właściciel firmy Instal Gaz wyjaśnia dlaczego zdecydował się na współpracę właśnie z firmą AC S.A. - producentem instalacji STAG.
Przez 20 lat naszej działalności zamontowaliśmy instalacje gazowe w kilku tysiącach pojazdów, począwszy od wyposażonych w najprostsze silniki gaźnikowe po najnowsze technologie hybrydowe. Nasza strategia działania wypracowana przez te lata działalności w branży instalacji LPG opiera się na stosowaniu komponentów charakteryzujących się jednoczesnym spełnianiem czterech zasadniczych warunków. Są nimi: niska awaryjność, przyjazność dla użytkowników, wysoka jakość wykonania przy zachowaniu umiarkowanej ceny. Naszym zdaniem wszystkie te kryteria spełnia firma AC S.A. Według naszej opinii jest ona symbolem wysokiej jakości, ciągłego rozwoju oraz gwarantem zaawansowanego zaplecza oraz wsparcia technicznego.
Robert Kasperski, właściciel firmy Instal Gaz
Zobacz stronę producenta:
STAGwczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl