Mimo coraz lepszych osiągów i coraz niższego zużycia paliwa, silniki w modelach Mercedesa dumnie noszących dodatkowe oznaczenie AMG mają też coraz niższe oznaczenia liczbowe, za którymi kryją się mniejsze pojemności skokowe i mniejsze liczby „garów”. Przykład? Nowy Mercedes-AMG E43, tańszy brat modelu E63, otrzyma podwójnie doładowany silnik V6 o pojemności zaledwie 3 litrów. Żeby nie było, E63 wcale nie będzie mieć między przednimi kołami znanego do niedawna 6,2-litrowego potwora V8, ale 4-litrową V-szóstkę biturbo. Takie czasy...
Tym chętniej przyglądamy się S-klasie generacji W221 w odmianie S65 AMG. Mercedes produkował wówczas dwa podobne modele – S63 AMG z silnikiem V8 i właśnie S65, z 6-litrową V-dwunastką biturbo o mocy 612 (sześciuset dwunastu!) KM i przenoszącą na koła zatrważający moment obrotowy o wartości 1000 (TYSIĄCA!!!) Nm. O ileż przyjemniej mieć to wszystko, kiedy można tankować LPG zamiast benzyny... Przekonał się o tym właściciel jednego z takich aut (rocznik 2007), który przyjechał nim do warsztatu Alltop z Warszawy w celu przeprowadzenia konwersji.
Pewnym wyzwaniem okazało się zmieszczenie w komorze silnika wszystkich komponentów instalacji LPG – nie dość, że jednostka napędowa szczelnie wypełnia przestrzeń pod maską, to jeszcze ze względu na liczbę cylindrów konieczne okazało się zastosowanie tak naprawdę dwóch osobnych systemów gazowych, po jednym na każdy rząd. Do auta trafiły więc dwa sterowniki AC STAG-300-6 QMAX PLUS, dwa reduktory KME Twin (i tak dobrze, że są podwójne, bo inaczej musiałyby być cztery pojedyncze!) i dwanaście wtryskiwaczy Hana 2000. Przełączniki rodzaju zasilania w kabinie też są dwa, więc teoretycznie można wyłączyć jedną instalację i jechać w połowie na LPG, a w drugiej na benzynie, tylko po co? Zawór tankowania gazu umieszczono pod klapką wlewu benzyny, przy czym konieczne jest używanie przejściówki.
Duży silnik wymaga pojemnego zbiornika gazu, dlatego zdecydowano się na 75-litrowy torus marki Bormech (zamontowany w miejscu koła zapasowego), do którego w praktyce mieści się 60 l paliwa. Spodziewamy się, że taka ilość w najlepszym razie wystarcza na 300 km jazdy, a może być, że nawet tylko na 200, ale nie po to kupuje się samochód z 600-konnym silnikiem V12, żeby bić rekordy niskiego spalania. LPG zresztą nigdy nie służyło obniżaniu nominalnych wartości zużycia paliwa, a raczej obniżaniu rachunków za paliwo, ale o tym przecież doskonale wiecie. Szkoda tylko, że nie możemy w tekście przekazać, jak „gada” ta V-dwunastka...
Przypominamy, że dział Warsztaty tworzycie Wy, użytkownicy portalu gazeo.pl i właściciele warsztatów, w których powstają prezentowane przez nas adaptacje. Zachęcamy do dalszego nadsyłania zgłoszeń samochodów na gaz, np. luksusowych, sportowych czy specjalnych, ale też tych popularnych. Pokazujmy razem, że LPG to paliwo, które niczego się nie boi! Czekamy na maile pod adresem redakcji (redakcja@gazeo.pl).
Zobacz stronę producenta:
STAGwczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl