RAV4 uważany jest za model, za pomocą którego Toyota „wynalazła” segment dzisiejszych SUV-ów i crossoverów – gdy auto pojawiło się na rynku w połowie lat 90. XX w., zaskoczyło wszystkich połączeniem „bojowego” wyglądu charakterystycznego dla typowych terenówek z samonośnym nadwoziem i luźnym, bezpretensjonalnym stylem. Ponad 20 lat później auto jest nadal na rynku, ciesząc się niesłabnącą popularnością mimo wciąż powiększającej się liczby rywali. Widoczny tu egzemplarz ma dodatkową przewagę nad większością z nich – instalację LPG!
Auto zostało poddane konwersji w warszawskim zakładzie Alltop, autoryzowanym warsztacie partnerskim AC S.A. Ponieważ dwulitrowy, 158-konny, wolnossący silnik z rodziny ValveMatic, wbrew obiegowej opinii dotyczącej kompatybilności japońskich jednostek napędowych z LPG, bardzo dobrze nadaje się do adaptacji i nie wymaga żadnych szczególnych rozwiązań ani komponentów o ponadstandardowych parametrach, zastosowano system STAG-4 QBOX Plus. Sterownik połączono z reduktorem R01 w wersji zdolnej zaspokoić apetyt jednostek nawet 250-konnych, natomiast za sprawne dostarczanie do komór spalania właściwych dawek gazowego paliwa odpowiadają wtryskiwacze W01 BFC. I to by było na tyle. A raczej właśnie na przodzie.
Na tyle (samochodu) przyjrzyjmy się natomiast wlewowi autogazu i zbiornikowi, który przez tenże wlew jest napełniany. Dla wygody użytkownika, zawór tankowania umieszczono pod klapką wlewu benzyny (z lewej strony nadwozia, jak to w aucie japońskim), choć na pełen kielich włoski nie wystarczyło już miejsca i konieczne jest korzystanie z adaptera. Zbiornik z kolei zamontowano w typowym miejscu, czyli we wnęce koła zapasowego, ale on sam wcale typowy dla takiej lokalizacji nie jest. Pod bagażnikiem spodziewalibyśmy się przecież torusa, tutaj natomiast zamontowano walec. Jest to produkt GZWM o wymiarach 875/200 i pojemności geometrycznej 45, a użytkowej 36 l. Przy odrobinie dobrej woli i pustej drodze taka ilość może wystarczyć nawet na 400 km, zazwyczaj jednak raczej na 300.
Na koniec zaś wspomnijmy o tym, co pomiędzy komorą silnika a zespołem pobierania i przechowywania paliwa, a więc o zainstalowanym w kabinie przełączniku rodzaju zasilania. Znalazł się on po lewej stronie deski rozdzielczej, obok włączników trybu sportowego i asystenta zjazdu ze wzniesienia. I choć nie jest wpuszczony w konsolę, dzięki nowoczesnemu wyglądowi nie odstaje od otoczenia pod względem estetycznym, a i obserwować go w takim miejscu można dość łatwo. Kolejna dobra robota wykonana przez Alltop!
Przypominamy, że dział Warsztaty tworzycie Wy, użytkownicy portalu gazeo.pl i właściciele warsztatów, w których powstają prezentowane przez nas adaptacje. Zachęcamy do dalszego nadsyłania zgłoszeń samochodów na gaz, np. luksusowych, sportowych czy specjalnych, ale też tych popularnych. Pokazujmy razem, że LPG to paliwo, które niczego się nie boi! Czekamy na maile pod adresem redakcji (redakcja@gazeo.pl).
Zobacz stronę producenta:
STAGwczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl