Według najnowszych danych Koalicji Na Rzecz Autogazu, liczba samochodów napędzanych LPG w Polsce przekroczyła już 3 mln. Zdecydowana większość z nich to auta prywatne, ale coraz więcej firm decyduje się na zamianę paliw konwencjonalnych na autogaz w swoich flotach, głównie ze względu na oszczędności. Nic dziwnego, bo samochody firmowe zazwyczaj pokonują więcej kilometrów niż indywidualne. Taksówki są tego jaskrawym przykładem, a dziś już nie tylko poszczególni taksówkarze decydują się na konwersje. Powoli przechodzimy w kierunku modelu zachodniego, czyli flot takich samych samochodów kupowanych przez korporacje taksówkowe.
Duże zakupy poczyniła właśnie firma Glob Cab Taxi z Warszawy, która wzmocniła swój tabor kilkudziesięcioma egzemplarzami fabrycznie nowych Dacii Logan MCV. Nabywca nie zdecydował się jednak na fabryczne układy LPG oferowane do tego modelu, lecz w zamian zamówił montaż systemów bazujących na sterowniku STAG-4 QBOX BASIC z katalogu firmy AC. Operację zmiany zasilania powierzono doświadczonemu warsztatowi Alltop, który jest autoryzowanym zakładem białostockiego producenta. Efekty pracy Alltopu przedstawialiśmy już nieraz, m.in. na przykładzie mocarnego Mercedesa S65 AMG i potężnej Toyoty Tundry.
Sterownik STAG i przynależność warsztatu do sieci AC mogą oznaczać tylko jedno – maksymalny udział komponentów tej marki w konwertowanych Daciach. I faktycznie, poza zbiornikami zastosowano same podzespoły „made in Białystok”: reduktory R02, wtryskiwacze AC W01 i emulatory FLE-P. Zbiorniki to rzecz jasna torusy montowane we wnękach kół zapasowych (w taksówce liczy się przestrzeń bagażowa i możliwość pełnego jej zagospodarowania), o pojemności geometrycznej 48 l, a wyprodukowane przez ustecki Bormech. W praktyce mieszczą nieco ponad 38 l autogazu, co powinno wystarczyć na 400 i więcej kilometrów jazdy między tankowaniami – tak przynajmniej wyszło z naszego testu Logana MCV, choć my jeździliśmy wersją 0,9 TCe, a firma Glob Cab Taxi kupiła egzemplarze z (również trzycylindrowymi) 73-konnymi silnikami SCe o pojemności 1 l, bez turbodoładowania.
Ze względu na wielkość zamówienia auta dostarczane są partiami (do tej pory przekazano 30 sztuk), ale do końca roku wszystkie przejdą już przez ręce techników z Alltopu i ruszą na podbój stołecznych ulic. Kierowcy nie zauważą, że jeżdżą samochodami napędzanymi paliwem innym niż benzyna, za to operator floty na pewno zauważy to w wydatkach na tankowanie. W dłuższej perspektywie poczuje to również powietrze nad Warszawą, bo dzięki LPG przedostanie się do niego wyraźnie mniej zanieczyszczeń i niepotrzebnego dwutlenku węgla. Operatorowi floty gratulujemy trafnego wyboru i życzymy dużych oszczędności, trzymamy też kciuki za więcej takich zleceń dla warsztatu!
Przypominamy, że dział Warsztaty tworzycie Wy, użytkownicy portalu gazeo.pl i właściciele warsztatów, w których powstają prezentowane przez nas adaptacje. Zachęcamy do dalszego nadsyłania zgłoszeń samochodów na gaz, np. luksusowych, sportowych czy specjalnych, ale też tych popularnych. Pokazujmy razem, że LPG to paliwo, które niczego się nie boi! Czekamy na maile pod adresem redakcji (redakcja@gazeo.pl).
Zobacz stronę producenta:
STAGwczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl