Dowolnego amerykańskiego SUV-a poznasz z kilometra, nawet po ciemku i cierpiąc na poważną wadę wzroku – praktycznie wszystkie mają taką samą toporną solidną bryłę i różnią się tylko rozmiarami. Niektóre są doprawdy monstrualne, ale nasz dzisiejszy bohater to według obowiązujących po tamtej stronie Atlantyku kryteriów właściwie kompakt. W połowie lat 90. XX w. Ford Explorer, bo oczywiście o nim mowa, stał się dla nabywców aut marki z błękitnym owalem na masce biletem wstępu do rodzącego się dopiero klubu pseudoterenówek. Minęło ponad 20 lat i Explorer nadal ma się świetnie, nawet pomimo benzyny zachęcającej niską ceną do zakupu większego Expedition. Na szczęście przynajmniej zakończono już produkcję absurdalnie wielkiego modelu Excursion.
W realiach europejskich jednak nawet Explorer, ze swoim 5-metrowym nadwoziem, to samochód większy od większości aut spotykanych na co dzień na drogach. Jego 3,5-litrowy silnik V6 typu Duratec Ti-VCT o mocy 290 KM też do najoszczędniejszych pod słońcem nie należy, zwłaszcza że przychodzi mu wprawiać w ruch pojazd o masie ponad dwóch ton. Oficjalne dane dotyczące zużycia paliwa mówią o 12 l/100 km jako o wartości średniej, ale coś nam mówi, że to nadmierny optymizm i wcale nie wykluczamy, że Ford stojący dużo w korkach lub poganiany autostradą potrzebuje nawet o 10 l/100 km więcej. Montaż instalacji gazowej wydaje się głosem zdrowego rozsądku.
Jeden z egzemplarzy, rocznik 2015, trafił do warszawskiego warsztatu Alltop, należącego do sieci autoryzowanych partnerów AC S.A. To słusznie sugeruje, że pod maskę trafił system LPG z rodziny STAG, a konkretnie STAG-300-6 QMAX PLUS. Aby zapewnić silnikowi sprawne zaopatrzenie we właściwe porcje siły sprawczej, zastosowano podwójny reduktor AC R02 Twin (de facto dwa reduktory w jednym korpusie, co oszczędza przestrzeń i ogranicza liczbę koniecznych do wykonania połączeń wodnych i gazowych) i dwie trójsekcyjne listwy wtryskowe AC W01 BFC (o wysokiej wydajności). Paliwo przechowywane jest w toroidalnym zbiorniku marki GZWM o pojemności 49/39,2 l, który przy bardzo wstrzemięźliwej jeździe zapewnia zasięgi rzędu 250 km (można by się nawet pokusić o 300), ale zazwyczaj wystarcza na ok. 200 km. Mało? Może, ale za to rachunki za tankowanie też są niewysokie. I wcale nie dlatego, że do zbiornika LPG mieści się mniej paliwa niż benzyny do baku.
Przypominamy, że dział Warsztaty tworzycie Wy, użytkownicy portalu gazeo.pl i właściciele warsztatów, w których powstają prezentowane przez nas adaptacje. Zachęcamy do dalszego nadsyłania zgłoszeń samochodów na gaz, np. luksusowych, sportowych czy specjalnych, ale też tych popularnych. Pokazujmy razem, że LPG to paliwo, które niczego się nie boi! Czekamy na maile pod adresem redakcji (redakcja@gazeo.pl).
Zobacz stronę producenta:
STAGwczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl