Wyprodukowana w 2013 r. Lancia Voyager z silnikiem V6 użytkowana prywatnie i rocznie pokonująca dystans 25-30 tys. km. została dostosowana do zasilania LPG w warsztacie firmy Alltop przy przebiegu wynoszącym zaledwie 11 km.
Widlasty, 6-cylindrowy silnik pojazdu osiągający moc 208 kW (283 KM) przy 6600 obr./min. i dysponujący maksymalnym momentem obrotowym o wartości 344 Nm przy 4400 obr./min. charakteryzuje się sporym apetytem na benzynę, który producent określa na 10,8 l/100 km w cyklu mieszanym i 15,8 l/100 km w eksploatacji miejskiej (7,9 l/100 km poza miastem). Decyzja właściciela o zmianie paliwa na 2-krotnie tańsze LPG wydaje się zatem racjonalna.
Przy założeniu o 15% wyższego zużycia gazu w porównaniu z benzyną, uwzględnieniu kosztów benzyny przy rozruchu, obsługi instalacji i dodatkowych kosztów wynikających ze zwiększonych opłat za przeglądy techniczne i założeniu 6-letniego użytkowania samochodu okazuje się, że miesięczna oszczędność wynosi blisko 740 zł (rocznie prawie 9 tys. zł). Zatem koszt instalacji zwraca się po 4 miesiącach użytkowania samochodu (wyniki z Symulatora Opłacalności Montażu gazeo.pl przy założeniu ceny benzyny 5,30 zł/l i LPG 2,56 zł/l).
Do zasilania silnika V6 w Lancii wykorzystano instalację ze sterownikiem STAG 300-6 Premium polskiej firmy AC S.A.
Za przygotowanie odpowiedniej ilości odparowanego LPG odpowiedzialny jest reduktor AC R01, którego producentem jest także firma AC. Reduktor ten zapewnia odpowiedni zapas wydajności nawet w czasie pracy silnika z mocą maksymalną. Odparowane LPG jest kierowane do silnika przez koreańskie wtryskiwacze Hana.
Paliwo gazowe jest magazynowane w dwóch toroidalnych zbiornikach LPG firmy Bormech wyposażonych w wielozawory Tomasetto. Są one zamontowane we wnęce środkowego rzędu siedzeń, zatem nie ograniczają funkcjonalności wnętrza samochodu. Każdy ze zbiorników ma pojemność geometryczną 41 l (w sumie 82 l). Zapas paliwa gazowego w ilości 72 l przy zużyciu LPG 18 l/100 km (w mieście) zapewnia przyzwoity zasięg około 400 km. W warunkach jazdy pozamiejskiej wartość zasięgu może się nawet podwoić.
Oba zbiorniki stanowią naczynia połączone. Dzięki temu ich tankowanie i opróżnianie w czasie jazdy następuje równomiernie.
Kalibracja samochodu odbyła się w czasie próby drogowej, a precyzyjnie dostrojona mapa czasów wtrysku pozwoliła na uzyskanie parametrów takich jak w czasie jazdy na benzynie (spadek mocy nieodczuwalny). W czasie jazdy na LPG korekcje układu OBD długo- i krótkoterminowe pozostają na takim samym poziomie jak przy zasilaniu benzyną, co jest zasługą szybko działających algorytmów sterownika STAG 300-6 Premium.
Montaż instalacji gazowej został wykonany w warsztacie firmy Alltop. Firma powstała w 1996 r. od początku istnienie zajmuje się montażem instalacji gazowych, a od lipca 2010 r. jest członkiem sieci Partnerskich Warsztatów Serwisowych STAG.
Zobacz stronę producenta:
STAGwczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl