Zaprojektowana z myślą o europejskim rynku, Toyota Yaris Cross, została zaprezentowana w kwietniu 2020 r. W wersji z hybrydowym układem napędowym zastosowano 3-cylindrowy, wolnossący silnik (kod M15A-FXE) o pojemności skokowej 1 490 cm³ z pośrednim wtryskiem benzyny.
Pracuje on wg cyklu Atkinsona, co oznacza zmniejszenie energii traconej na sprężanie mieszanki w cylindrach. Jest to realizowane przez opóźnienie zamknięcia zaworów dolotowych w suwie sprężania.
Silnik pracujący wg obiegu Atkinsona ma większą sprawność w stosunku do tradycyjnego silnika czterosuwowego. Zmniejszenie sprężania skutkuje jednak niższą mocą jednostki napędowej, która jest z powodzeniem rekompensowana przez silnik elektryczny w hybrydowym układzie napędowym Toyoty Yaris Cross.
Spalinowa jednostka napędowa dysponuje mocą 92 KM (68 kW) występującą przy 5 500 obr./min. oraz osiąga maksymalny moment obrotowy o wartości 120 Nm, który jest dostępny w zakresie prędkości obrotowych od 3 600 do 4 800 obr./min.
Układ rozrządu z 12 zaworami (po 4 w każdym cylindrze) otrzymuje napęd od dwóch (zamontowanych na głowicy) wałków rozrządu wyposażonych w układy zmiennych faz rozrządu Dual VVT-i (Variable Valve Timing with intelligence). Fazy rozrządu zaworów dolotowych są zmieniane za pomocą układu VVT-iE (Variable Valve Timing with intelligence Electric), z wykorzystaniem silnika elektrycznego, natomiast czasy otwarcia zaworów wylotowych są zmieniane za pomocą systemu VVT-i korzystającym z siłownika hydraulicznego.
Każdy z zaworów jest wyposażony w hydrauliczną regulację luzu zapewniającą odpowiednią jego wartość, co w kontekście zasilania LPG jest dość istotne, ponieważ nie trzeba stosować dodatkowej ochrony zaworów.
W hybrydowym układzie napędowym Toyoty Yaris Cross pracuje także elektryczna jednostka napędowa (synchroniczna z magnesami trwałymi) o mocy 80 KM (59 kW) i momencie obrotowym o wartości 141 Nm.
Łącznie daje to moc 116 KM (85 kW) a odzyskiwana w trybie hamowania energia jest gromadzona w baterii litowo-jonowej o napięciu 177,6 V i pojemności 4,3 Ah.
Napęd na przednie koła jest przenoszony za pośrednictwem automatycznej skrzyni e-CVT, która wbrew oznaczeniu wykorzystuje przekładnię planetarną a nie bezstopniową.
Do zasilania LPG jednostki napędowej w Yarisie wykorzystano kit montażowy Landirenzo Evo OBD do silników 3-cylindrowych, w skład którego wchodzą m. in. następujące elementy:
Sterownik Landirenzo ma specjalną strategię pracy elektrozaworów gazowych (w zbiorniku LPG i przed reduktorem). Wyłączenie silnika w wyniku działania start & stop powoduje, że elektrozawory pozostają otwarte. Uruchamianie silnika na gazie w trybie start & stop jest bardzo płynne, a kierowca nie jest narażony na "cykanie" elektrozaworów w czasie startu silnika na LPG.
Zastosowane w części niskociśnieniowej instalacji (za reduktorem) oraz w podłączeniu reduktora do układu chłodzenia silnika opaski samozaciskowe gwarantują odpowiednią siłę zacisku węży na króćcach, niezależnie od temperatury, która jak wiadomo wpływa na rozszerzalność wszystkich elementów występujących w połączeniu (króćców, węży, przepływającego w nich medium oraz samych opasek).
We wnęce koła zapasowego Yarisa zamontowano toroidalny zbiornik LPG (630/180 mm) o pojemności geometrycznej 44 l, który mieści 35,2 l ciekłego LPG.
W zbiorniku pracuje wielozawór Tomasetto 180-190/30, który steruje wypływem fazy ciekłej LPG ze zbiornika do dalszej części gazowego układu zasilania. Wielozawór zapewnia pełne bezpieczeństwo użytkowania samochodowego zbiornika LPG, także w sytuacjach awaryjnych.
Więcej informacji na temat działania wielozaworów można znaleźć w materiale wideo pt. "LPG - to proste: Wielozawór".
Zastosowano zawór Tomasetto AT08 w wersji montowanej przy wlewie benzyny. Jest to zawór przedłużany, wymagający wkręcenia redukcji przy każdym tankowaniu LPG. Zawór tankowania jest połączony z wielozaworem w zbiorniku LPG za pomocą przewodu termoplastycznego Faro.
Ze zbiornika (z wielozaworu) LPG w stanie ciekłym przepływa do elektrozaworu gazowego przy reduktorze w komorze silnikowej za pośrednictwem przewodu miedzianego fi 6 mm.
W przypadku adaptacji na zasilanie LPG silników Toyoty najczęściej wybieramy instalacje Landirenzo. Nasze ponad 30-letnie doświadczenie, podpowiada, że systemy tej firmy odznaczają się dużą trwałością oraz precyzją działania, co wynika z długoletniej tradycji firmy w dostarczaniu gazowych układów zasilania do nowych samochodów. Nie bez znaczenia jest także współpraca Landi Renzo Polska z serwisami Toyoty i montaż systemów tej marki w nowych samochodach z zachowaniem gwarancji na pojazd. Landirenzo ma też specjalne oprogramowanie sterowników dla samochodów hybrydowych. Wszystkie te rekomendacje w powiązaniu z naszymi pozytywnymi doświadczeniami z marką Landirenzo dają jednoznaczną odpowiedź na pytanie – Hybryda z LPG? Tylko z Landirenzo.
Michał Radzikowski, Kierownik Serwisu NAGAZ Stefanowski
Firma NAGAZ jest znana z przywiązywania dużej uwagi do estetyki montażu samochodowych instalacji gazowych.
Nie inaczej jest w hybrydowej Toyocie Yaris Cross z silnikiem M15A-FXE 1.5 (92 KM), w której zastosowano zestaw montażowy Landirenzo.
W komorze silnikowej panuje ład i porządek, a zamontowanie poszczególnych elementów instalacji nie budzi żadnych wątpliwości, szczególnie w kontekście konieczności późniejszego wykonywania okresowej obsługi (przeglądów serwisowych z wymianą filtrów).
W odróżnieniu od fabrycznych rozwiązań Landirenzo z reduktorami montowanymi w "głębokich czeluściach" komór silnikowych, w prezentowanym Yarisie reduktor jest zamontowany w miejscu gwarantującym łatwy dostęp zarówno do niego jak i filtra fazy ciekłej LPG w elektrozaworze gazowym. Wymiana filtra fazy lotnej także będzie bardzo prosta.
Samochody hybrydowe, których ideą jest ograniczenie do minimum zużycia paliwa, a tym samym kosztów użytkowania, doskonale współpracują z instalacjami LPG, którym przyświeca to samo przesłanie. Wynikiem tej "współpracy" są "hybrydowe" (benzynowo-gazowe) hybrydy, których koszty użytkowania są minimalne, często porównywalne z eksploatacją samochodów elektrycznych, przy wielokrotnie mniejszych kosztach samych pojazdów. Dzięki temu hybrydy z LPG są masowo wykorzystywane przez floty, korporacje i firmy taksówkarskie oraz firmy realizujące przewozy za pośrednictwem aplikacji internetowych np. Uber czy Bolt.
Przelicz opłacalność instalacji LPG w swoim aucie w Kalkulatorze gazeo.pl
Opłaca się? Zamów wycenę na stronie Wycena instalacji LPG gazeo.pl
Sprawdź ofertę Landi Renzo w nagaz24.pl
Zobacz stronę producenta:
LandiRenzowczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl