Prezentowana Toyota Yaris pochodząca z 2022 r., została poddana adaptacji na zasilanie LPG w warsztacie AUTO-MAR z Czechowic-Dziedzic.
Samochód jest wyposażony w 3-cylindrową, wolnossącą jednostkę napędową o pojemności skokowej 1 490 cm³, która przy 6 600 obr./min. osiąga moc 125 KM (92 kW) a maksymalny moment obrotowy o wartości 153 Nm jest osiągany od 4 800 do 5 000 obr./min.
W silniku tym benzyna jest podawana bezpośrednio do komór spalania. Jest to silnik z bezpośrednim wtryskiem benzyny (D-4).
W związku z tym do zasilania LPG tej jednostki napędowej zastosowano instalację gazową ze sterownikiem STAG 400 DPI.
Instalacja wykorzystuje także inne komponenty marki STAG, które produkuje białostocki producent, firma AC S.A.
W niskociśnieniowej części instalacji gazowej prezentowanej Toyoty Yaris zastosowano:
Tak skonfigurowany gazowy układ zasilania wykorzystuje toroidalny zbiornik LPG firmy Bormech 600/200, który mieści 35,2 l LPG, wykorzystując zgodnie z przepisami 80% o pojemności geometrycznej, która wynosi 44 l.
Tankowanie LPG odbywa się za pośrednictwem pełnego zaworu, który zmieścił pod wlewem benzyny (pod wspólną klapką).
Zastosowano wlew firmy Tomasetto Achille – Mod. AT08.
Firma AUTO-MAR stosuje termoplastyczne przewody paliwowe firmy Faro.
Stosujemy przewody termoplastyczne bo są łatwiejsze w montażu, można je dokładniej dopasować do płyty podłogowej samochodu i omijać wszelkie "przeszkody" pod autem.
Marcin Hołdys, właściciel AUTO-MAR Marcin Hołdys
Przełącznik, centralka, panel kierowcy (różne określenia funkcjonują jako nazwa tego elementu) to jedna z niewielu części gazowego układu zasilania, z którym ma kontakt kierowca samochodu zasilanego LPG (drugim jest wlew autogazu – jeśli kierowca korzysta z samoobsługi przy tankowaniu LPG).
W prezentowanej Toyocie Yaris zastosowano przełącznik STAG LED 600.
Zamontowano go w przestrzeni przed dźwignią zmiany biegów, co powoduje, że kierowca w czasie jazdy ma z nim ograniczony kontakt wzrokowy, lecz z pewnością jego buzzer jest w pełni słyszalny.
Uważam, że montaż instalacji LPG w Toyocie Yaris nie jest bardzo wymagający. Pomimo niewielkich wymiarów samego samochodu nie ma problemu ze znalezieniem miejsca na ulokowanie wszystkich podzespołów instalacji gazowej.
Marcin Hołdys, właściciel AUTO-MAR Marcin Hołdys
Prezentowana Toyota Yaris jest jedną z dwóch, w których zamontowaliśmy instalacje LPG. Są to samochody użytkowane jako pojazdy do nauki jazdy, zatem warunki ich użytkowania odbiegają znacznie od "normalnej" eksploatacji. Instalacje STAG nawet w tak trudnych warunkach użytkowania sprawują się znakomicie.
Marcin Hołdys, właściciel AUTO-MAR Marcin Hołdys
Przed konwersją na zasilanie LPG Yaris 1.5 zużywał średnio około 7 l benzyny na każde 100 km (w mieście). Przy obecnej cenie benzyny 6,51 zł/l (notowanie e-petrol z dnia 13 lipca 2023 r.) koszt przejechania 100 km wynosił 45,57 zł.
Konwersja na zasilanie LPG znacznie obniżyła rachunki za paliwo. Samochód zużywa 5,5 l LPG i 1 l benzyny co oznacza (przy średniej cenie LPG wg notowania e-petrol z dnia 13 lipca 2023 r. 2,83 zł/l), że pokonanie 100 km kosztuje 22,08 zł czyli ponad 2 razy mniej niż na benzynie.
Dokładnie oszczędność na 100 km wynosi 23,49 zł na 100 km. Po przejechaniu 20 tys. km zaoszczędzona kwota wynosi kwota wynosi 4 698 zł.
Prezentowany Yaris jest jednym z dwóch tego typu samochodów użytkowanych w Ośrodku Szkolenia Kierowców Caputa z Pszczyny ale nie są to oczywiście jedyne samochody LPG użytkowane w firmie jako "nauki jazdy". W sumie jest 12 takich samochodów.
Każdy z nich pokonuje rocznie około 60 tys. km, co oznacza (przyjmując oszczędności generowane przez LPG w najnowszych Yarisach), że w skali roku oszczędności na paliwie wynoszą 14 094 zł na samochód.
Przy 12 pojazdach nauki jazdy użytkowanych w firmie daje to oszczędność w kosztach paliwa o wartości 169 128 zł w skali roku.
Wszystkie te auta są obsługiwane przez firmę AUTO-MAR. Przedstawiciele OSK Caputa bardzo sobie chwalą współpracę z warsztatem Pana Marcina Hołdysa. Wszystkie, ewentualne usterki i drobne niedomagania są usuwane bardzo szybko i sprawnie. To samo dotyczy także planowych obsług instalacji gazowych co w przypadku samochodów, które są użytkowane jako pojazdy nauki jazdy i wykonują w. w., stosunkowo duże przebiegi, jest niezwykle istotne.
Instalacje gazowe niezmiennie, niezależnie od generacji układu zasilania LPG czy benzynowego układu paliwowego, z którym współpracują obniżają koszty użytkowania związane z paliwem o połowę.
Tak jest także w przypadku najnowocześniejszych silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny, które są w zasadzie jedynym rodzajem jednostek napędowych stosowanych we współczesnych samochodach spalinowych.
Jak pokazuje przykład floty pojazdów użytkowanych w Ośrodku Szkolenia Kierowców Caputa z Pszczyny, oszczędności generowane dzięki LPG są ogromne i z pewnością przyczyniają się do zwiększenia wskaźników ekonomicznych każdej firmy korzystającej z tego paliwa. Jak wskazuje właściciel, dzięki temu firma może spokojnie planować zakupy nowych pojazdów.
Przelicz opłacalność instalacji LPG w swoim aucie w Kalkulatorze gazeo.pl
Opłaca się? Zamów wycenę na stronie Wycena instalacji LPG gazeo.pl
Masz już instalację? Szukasz materiałów eksploatacyjnych lub części? Zamów je w nagaz24.pl
Zobacz stronę producenta:
STAGwczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl