Hemi, to seria silników o zapłonie iskrowym budowanych w widlastym, 8-cylindrowym układzie konstrukcyjnym wyposażonych w rozrząd górnozaworowy. Nazwa Hemi pochodzi od półkulistych komór spalania stosowanych w tych silnikach (hemispherical combustion chambers).
W prezentowanym przez AUTO-MAR GAZ SERWIS samochodzie RAM 1500 drugiej generacji z 2019 r., przed 2010 r. występującym jako Dodge RAM, zastosowano jednostkę napędową Hemi.
Silnik Hemi to oczywiście 8-cylindrowa jednostka napędowa w układzie widlastym o pojemności skokowej 5 654 cm³ i kącie rozwarcia pomiędzy rzędami cylindrów wynoszącym 90º.
W układzie rozrządu zastosowano klasyczne rozwiązanie w postaci wałka rozrządu zamontowanego w kadłubie silnika, który za pomocą popychaczy, lasek popychaczy i dźwigienek napędza 16 zaworów (po 2 w każdym cylindrze). W Europie i Japonii takie rozwiązania nie są już stosowane.
Niemniej jednak silnik dysponuje pokaźną mocą 401 KM (295 kW) i momentem obrotowym o wartości 560 Nm. Prędkości obrotowe, przy których parametry o takich wartościach są osiągane nie są chyba aż tak istotne.
Moc silnika wpływa jednak dość znacznie na parametry komponentów zastosowanych w instalacji gazowej, które muszą dysponować wydajnością pokrywającą zapotrzebowanie silnika na paliwo.
Montaż w tym aucie był dość wymagający, trzeba zamontować właściwie dwie instalacje: dwa reduktory, dwa elektrozawory i dwa filtry fazy lotnej. Sama regulacja (kalibracja) nie stanowi dla nas problemu, nie jest trudna. Mamy spore doświadczenie zdobyte przy montażu już ponad 350 aut.
Marcin Hołdys, AUTO-MAR GAZ SERWIS
Pierwszym elementem układu zasilania gazowego jest zbiornik LPG, który został zamontowany pod samochodem. Zastosowano adekwatny do wielkości jednostki napędowej i jej zapotrzebowania na paliwo, toroidalny (pełny) zbiornik LPG (720 / 300 mm) o pojemności geometrycznej 103 l, który mieści 82,4 l LPG.
Zbiornik LPG jest napełniany za pośrednictwem zaworu tankowania zamontowanego pod klapką obok wlewu benzyny. Jest to zawór Tomasetto Achille AT-02 wymagający stosowania wkręcanej na czas tankowania redukcji (dokrętki). Z zaworu LPG trafia do zbiornika poprzez termoplastyczny przewód paliwowy Faro.
Ze zbiornika ciekłe LPG za pośrednictwem wysokociśnieniowego przewodu termoplastycznego Faro o średnicy 8 mm dopływa do dwóch elektrozaworów STAG E-01 w wersji BFC (Big Flow Capacity) sterujących przepływem LPG do dalszej części instalacji, czyli reduktorów.
Zastosowano 2 reduktory LPG, z których każdy zasila "swój" rząd cylindrów. Obie linie zasilające wtryskiwacze są oczywiście połączone (skompensowane) w celu zapewnienia identycznego ciśnienia zasilania, którego odpowiednią wartość zapewniają właśnie reduktory.
Reduktory STAG R01 (czerwone) odparowują odpowiednią ilość LPG i kierują fazę lotną, pod odpowiednim ciśnieniem, do wtryskiwaczy gazowych.
Każdy z reduktorów ma wydajność pozwalającą na zasilanie siników o mocach do 250 KM, zatem razem tworzą zespół pozwalający zasilić jednostkę o mocy 500 KM, przy mocy silnika Hemi w prezentowanym samochodzie – 401 KM.
Za filtrację fazy lotnej LPG odpowiadają dwa filtry fazy lotnej STAG GF01 z wkładami z włókna szklanego zapewniające najwyższą jakość oczyszczania paliwa gazowego.
Przefiltrowana faza gazowa trafia do czujnika ciśnienia i temperatury LPG STAG PS-04, którego sygnał jest wykorzystywany do przełączania silnika na zasilanie benzyną w sytuacji kiedy skończy się zapas gazu w zbiorniku LPG. Wtedy ciśnienie za reduktorem spada i po osiągnięciu zadanej wartości zmierzonej przez czujnik, sterownik przełącza zasilanie silnika z LPG na benzynę. Taki spadek ciśnienia, wykryty przez czujnik może być także konsekwencją rozszczelnienia instalacji LPG, czyli sytuacji awaryjnej. Wtedy także następuje natychmiastowe przełączenie silnika na zasilanie benzyną. Zamykają się wszystkie zawory w instalacji i wypływ LPG ustaje (praktycznie nie ma go w ogóle z uwagi na szybkość reakcji systemu).
Z czujnika faza lotna LPG przepływa do wtryskiwaczy LPG. W prezentowanym aucie zastosowano pojedyncze wtryskiwacze STAG AC W031 BFC połączone w skompensowane pomiędzy sobą dwie "listwy" zawierające po 4 wtryskiwacze każda. Podają one odparowane LPG do kanałów dolotowych poszczególnych cylindrów.
Pracą instalacji zarządza sterownik STAG 300-8 QMAX PLUS, który współpracując z układem OBD pojazdu tak wysterowuje pracę wtryskiwaczy gazowych, by sterownik benzynowy nie "domyślił się", że wtryskiwacze benzynowe są wyłączone, tzn. aby korekty układu paliwowego pozostawały na takim samym poziomie w czasie pracy na LPG jak w czasie pracy na benzynie.
W kabinie zamontowano przełącznik STAG LED 600, o którym można przeczytać w artykule "Nowy przełącznik STAG LED 600".
Klient, który podstawił tego RAMa sprowadza samochody z Japonii i zauważył, że tego typu auta sprzedają się znacznie lepiej z już zamontowaną instalacją gazową. W ostatnim czasie montowaliśmy dla niego 3 samochody. Oprócz tego RAMa, także Dodge Durango 5.7 (364 KM) i Forda Expolorera 3.5 (370 KM). W kolejce mamy umówione kolejne auto. Będzie nim Ford Explorer, tym razem z silnikiem 2.0 EcoBoost.
Marcin Hołdys, AUTO-MAR GAZ SERWIS
W tego typu autach, w których zużycia paliwa jest dwucyfrowe i można osiągnąć w nim nawet dwójkę z przodu, konwersja na zasilanie LPG to właściwie konieczność, która nie pozbawiając kierowcy frajdy z jazdy, obniża koszty użytkowania samochodu związane z paliwem o połowę.
Tak jest oczywiście w każdym samochodzie, którego właściciel zdecyduje się na montaż instalacji LPG.
Nie ma na co czekać. AUTO-MAR GAZ SERWIS czeka na Was.
Przelicz opłacalność instalacji LPG w swoim aucie w Kalkulatorze gazeo.pl
Opłaca się? Zamów wycenę na stronie Wycena instalacji LPG gazeo.pl
Masz już instalację? Szukasz materiałów eksploatacyjnych lub części? Zamów je w nagaz24.pl
Zobacz stronę producenta:
STAGwczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl