Do warsztatu AUTO-MAR Marcin Hołdys z Czechowic-Dziedzic trafił właściciel Forda Mustanga 5.0 GT z 2016 r.
Nie ma co się dziwić, bo samochód zużywał około 20 litrów benzyny na każde 100 km, co przy obecnych (7,44 zł/l) cenach tego paliwa stanowi kwotę blisko 150 zł niezbędnych na pokonanie każdych 100 km. Nawet przy jeździe rekreacyjnej, weekendowej jest to dość spory wydatek.
Samochód pozostał w warsztacie AUTO-MAR i został wyposażony w gazowy układ zasilania złożony z komponentów marki STAG produkowanych przez firmę AC S.A.
Zastosowana w prezentowanym Fordzie Mustangu jednostka napędowa to 8-cylindrowy widlasty silnik o pojemności skokowej 4 951 cm³. Przy 6 500 obr./min. rozwija on moc maksymalną 421 KM (310 kW). Maksymalna wartość momentu obrotowego 530 Nm jest dostępna przy 5 250 obr./min.
Takie parametry jednostki napędowej wymagają sporego zapasu paliwa.
W części wysokociśnieniowej samochodowej instalacji gazowej, w której LPG występuje w fazie ciekłej, zastosowano, zamontowany we wnęce koła zapasowego, toroidalny zbiornik LPG o średnicy 680 mm i wysokości 225 mm. Ma on objętość geometryczną 67 l i mieści blisko 54 l autogazu.
Zastosowano przedłużany, wymagający przy tankowaniu wkręcania przejściówki, zawór tankowania Tomasetto zamontowany pod klapką wlewu benzyny.
Gaz płynny jest dostarczany do komory silnikowej poprzez przewody termoplastyczne marki FARO o średnicy 8 mm.
Doświadczenie warsztatu zdecydowało o poprowadzeniu dwóch takich przewodów prosto ze zbiornika. Dzięki temu oba rzędy cylindrów są zasilane niezależnie odpowiednią ilością LPG.
Powszechnie stosujemy przewody termoplastyczne firmy FARO, ponieważ są one łatwiejsze w montażu. Można je ładnie i dokładnie wyprofilować prowadząc je pod podłogą samochodu. Niekiedy udaje się je zapiąć w oryginalne mocowania dostępne w wielu samochodach.
Marcin Hołdys, AUTO-MAR
Za pośrednictwem dwóch niezależnych przewodów paliwowych płynna mieszanina propanu i butanu trafia do dwóch elektrozaworów gazowych Valtek typ 03 BFC (Big Flow Capacity) dostosowanych do współpracy z przewodami paliwowymi o średnicy 8 mm (średnica wejścia i wyjścia LPG M12x1).
Elektrozawory są zamontowane po obu stronach silnika w miejscach ułatwiających wymianę umieszczonych w nich filtrów fazy ciekłej LPG.
Płynne LPG z 2 elektrozaworów gazowych trafia do dwóch reduktorów. Każdy z nich zasila jeden rząd cylindrów.
Zastosowano 2 reduktory STAG R01, każdy o wydajności pozwalającej na zasilanie jednostek napędowych o mocach do 250 KM. Układ dwóch reduktorów ma więc wydajność pozwalającą na "wykarmienie" 500 KM, czyli z nawiązką zaspokajają zapotrzebowanie jednostki napędowej Forda Mustanga na paliwo gazowe.
Tak, gazowe, bo LPG po wyjściu z reduktorów ma postać gazową. W reduktorach-parownikach następuje zmiana stanu skupienia LPG z fazy ciekłej na fazę lotną.
Tutaj kończy się część wysokociśnieniowa instalacji gazowej i zaczyna jej część niskociśnieniowa, w której LPG występuje już w fazie lotnej.
Samochód jest średnio trudny w montażu, jeśli weźmiemy pod uwagę ilość miejsca w komorze silnikowej. Trzeba jeszcze uwzględnić to, że pod maską mamy 2 części niskociśnieniowe instalacji z dwoma elektrozaworami, dwoma reduktorami zakończone dwiema sekcjami wtryskiwaczy gazowych. To właśnie daje poczucie, że jest trochę mało miejsca. Są jednak auta, w których znacznie ciężej zamontować LPG. Czasami "schody" zaczynają się już przy montażu zbiornika.
Marcin Hołdys, AUTO-MAR
Za każdym z dwóch zastosowanych reduktorów, na przewodzie niskociśnieniowym zamontowano filtr fazy lotnej firmy ZWM Czaja.
Faza lotna LPG powstała w reduktorach i oczyszczona w filtrach fazy lotnej jest kierowana do 2 zestawów wtryskiwaczy gazowych dawkujących paliwo gazowe do kanałów dolotowych poszczególnych cylindrów.
Każdy z dwóch zestawów zasilających jeden rząd cylindrów składa się z 4 pojedynczych wtryskiwaczy STAG AC W031 BFC.
Nad pracą samochodowej instalacji gazowej w Fordzie Mustangu z 5-litrowym silnikiem V8 czuwa sterownik STAG-300-8 QMAX PLUS współpracujący z układem OBD pojazdu.
Silnik V8 w Mustangu jest wbrew pozorom bardzo przyjazny w kalibracji. Regulacja instalacji STAG ze sterownikiem QMAX Plus nie sprawia żadnego problemu.
Marcin Hołdys, AUTO-MAR
Zużycie benzyny przed konwersją auta na LPG wynosiło w mieście około 20 l na 100 km (wspomniane wcześniej blisko 150 zł/100 km) i mówimy tutaj o delikatnym stylu jazdy.
Po adaptacji na zasilanie LPG samochód zużywa około 22 l gazu, czyli przejechanie 100 km kosztuje 74 zł (przy cenie litra LPG 3,39 zł). Drugie tyle zostaje w kieszeni, więc klient musi być zadowolony.
Samochód jak na silnik o dużej pojemności skokowej potrafi też miło zaskoczyć. W trasie zużycie LPG potrafi zejść nawet poniżej 14 l na 100 km. 47 zł na 100 km w 5-litrowym Mustangu - nie ma wstydu.
Klient jest bardzo zadowolony, najbardziej przy tankowaniu. Podkreśla, że auto nie straciło na mocy a on zyskał sporą sumę na każdych 100 km. Jego znajomy jest także zainteresowany montażem LPG do takiego samego Mustanga. Dobry montaż to najlepsza reklama.
Marcin Hołdys, AUTO-MAR
To był pierwszy 5-litrowy Mustang montowany w AUTO-MAR Marcin Hołdys z Czechowic-Dziedzic.
Montowaliśmy już sporo Mustangów ale głównie z silnikami 3.7. 5-litrowe V8 w takim samochodzie montowałem pierwszy raz. Myślałem, że będzie to bardziej wymagający samochód. Jest przy nim więcej pracy ale ogólnie to super auto do montażu.
Marcin Hołdys, AUTO-MAR
Zobacz stronę producenta:
STAGwczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl