Nazwa silników HEMI pochodzi od stosowanych w ich konstrukcji półkulistych komór spalania (ang. hemispherical). Ten rodzaj komór spalania uchodził za najbardziej optymalny (najmniejsza powierzchnia ścianek i możliwość zastosowania zaworów o największej średnicy oraz umieszczenie świecy zapłonowej w centralnej części komory.
Obecnie producentem silników HEMI jest koncern Stellantis, w skład którego wchodzi Grupa FCA, czyli FIAT Chrysler Automobiles oraz francuski PSA.
Silniki HEMI były wykorzystywane przez wiele marek Grupy Stellantis (Chrysler, Jeep, RAM czy Dodge)
Koncern Stellantis wygasił produkcję silników HEMI trzeciej generacji 5,7 i 6,2 l w fabryce w Saltillo w Meksyku. W produkcji pozostał jedynie silnik HEMI 6,4 l oraz nowy silnik Hurricane, który ma zastąpić wycofane "mniejsze" HEMI.
Hurricane to nowa, 6-cylindrowa, rzędowa jednostka napędowa o pojemności skokowej 2 993 cm³ z podwójnym turbodoładowaniem, która przy mniejszej emisji szkodliwych składników spalin zapewnia moc porównywalną z silnikami V8.
Nakładanie powłoki PTWA polega na topieniu drutu ze specjalnego stopu w strumieniu plazmy (w temperaturze 2 300ºC), w wyniku czego powstają mikroskopijne cząstki natryskiwane z dużą prędkością na gładź cylindra. Tworzy się odporna na ścieranie powłoka, która po honowaniu zapewnia utrzymywanie na tulei cylindrowej filmu olejowego.
Nowy 6-cylindrowy silnik Hurricane wykorzystuje wiele nowoczesnych rozwiązań, np. nanoszone w technologii Plasma Transferred Wire Arc (PTWA) powłoki tulei cylindrowych będących integralną częścią wykonanego ze stopu aluminium kadłuba silnika czy wysokociśnieniowy bezpośredni wtrysk benzyny (35 MPa = 350 barów) z wtryskiwaczami zamontowanymi centralnie w komorach spalania.
Na głowicy silnika zamontowano dwa wałki rozrządu sterujące 24 zaworami. Oba wałki są wyposażone w realizują otwieranie zaworów dolotowych i wylotowych ze zmiennymi fazami rozrządu.
Zastosowanie dwóch turbosprężarek, z których każda dostarcza powietrze do 3 cylindrów, zapewnia niską bezwładność każdej z nich, co z kolei przekłada się na szybką reakcję silnika na zmiany położenia przepustnicy oraz skutkuje wyższą wartością momentu obrotowego.
Chłodnica powietrza doładowującego (woda-powietrze) ma dedykowany obwód chłodzenia. W celu poprawienia wydajności cieplnej w silniku Hurricane zastosowano podwójne, chłodzone cieczą kolektory wylotowe zintegrowane z głowicą silnika a elektryczna pompa cieczy zapewnia odpowiednie chłodzenie, także po wyłączeniu silnika, kiedy wymuszony obieg chłodzi turbosprężarki.
Silnik Hurricane występuje w dwóch wersjach mocy: HO (High Output – 510 i 540 KM (380 i 400 kW), 678 i 706 Nm) o stopniu sprężania 9,5 i SO (Standard Output – 420 KM (310 kW), 636 Nm) o stopniu sprężania 10,4. W silniku Hurricane SO ciśnienie doładowania wynosi 1,5 bara (22 psi, pounds per square inch – funtów na cal kwadratowy). Turbosprężarki w jednostce w wersji HO zapewniają ciśnienie doładowania 26 psi (prawie 1,8 bara)
W wersji silnika HO stosowane są kute aluminiowe tłoki chłodzone poprzez natrysk oleju na spodnią część denek. Wersja SO ma odlewane ciśnieniowo tłoki z żeliwną wkładką najbardziej obciążonego górnego pierścienia uszczelniającego.
Firma Prins Autogassystemen cały czas opracowuje nowe jednostki napędowe z bezpośrednim wtryskiem benzyny pod kątem zasilania LPG. Jednym z ostatnich opracowań, które trafiło do bazy silników Prins mogących pracować na LPG z wykorzystaniem systemu Prins VSI-3 DI jest właśnie jednostka napędowa Hurricane w samochodzie RAM 1500 z roku modelowego 2025.
Wersje LPG są opracowane dla obu wariantów mocy silnika Hurricane. Czyli zarówno dla jednostki napędowej 420 KM (Standard Output) jak i 540 KM (High Output) będą dostępne dedykowane zestawy montażowe samochodowych instalacji gazowych Prins VSI-3 DI.
W samochodzie RAM 1500 2025 z silnikiem Hurricane Twin-turbo I-6 standardowo jest stosowany toroidalny zbiornik LPG montowany w miejscu koła zapasowego (pod skrzynią ładunkową), który dysponuje pojemnością 123 l i mieści 98,4 l LPG. Opcjonalnie można zastosować zbiornik walcowy zamontowany na skrzyni ładunkowej. Ma on pojemność 200 l i mieści 160 l LPG. Jest także możliwość zamontowania obu zbiorników połączonych ze sobą.
KW Auto jest częścią Klintberg & Way Group, spółki zależnej należącej do Hedin Mobility Group AB, jednej z największych firm zajmujących się sprzedażą samochodów. Firma zatrudnia ponad 8 000 pracowników w 13 krajach i dysponuje 270 punktami dealerskimi 44 marek samochodów. W 2022 roku sprzedaż netto wyniosła 4,8 miliarda euro, a Grupa sprzedała ponad 180 000 pojazdów.
Firma KW Auto jest oficjalnym importerem samochodów Dodge i RAM w Europie. Dysponuje siecią ponad 100 autoryzowanych dealerów w 19 krajach.
W Polsce firma działa od 2019 r. i dysponuje siecią 15 dealerów. U każdego z nich można zamówić samochód wyposażony w instalację gazową Prins.
Oprócz doposażania samochodów w gazowe układy zasilania, współpraca Prins z KW Auto polega także na opracowywaniu pod kątem zasilania LPG nowych modeli aut. Ostatnim przykładem tej współpracy jest właśnie 2025 RAM 1500 z silnikiem Hurricane Twin-turbo I-6.
W zakresie dostaw gazowych układów zasilania i rozwijania gamy modelowej, firma KW auto na terenie Polski współpracuje z Prins Autogaz Sp. z o.o.
Przelicz opłacalność instalacji LPG w swoim aucie w Kalkulatorze gazeo.pl
Opłaca się? Zamów wycenę na stronie Wycena instalacji LPG gazeo.pl
Masz już instalację? Szukasz materiałów eksploatacyjnych lub części? Zamów je w nagaz24.pl
Zobacz stronę producenta:
Prinswczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl