Konwertowanym na zasilanie LPG Peugeotem 3008 nie targają dylematy – nie jest on rozdarty między używaniem benzyny a autogazu. Zdecydowanie opowiada się po stronie tego drugiego, a konwencjonalnego paliwa używa wielce powściągliwie. W obliczu takich korzyści można autu wybaczyć, że wygląda jak efekt bójki dwóch projektantów, z których każdy chciał zbudować inny samochód i żaden nie był skłonny ustąpić.
Tak czy owak, Peugeota 3008 wyposażano w zasadzie w jeden silnik benzynowy – opracowaną wspólnie z BMW jednostkę z bezpośrednim wtryskiem benzyny o pojemności 1,6 l. Istniały jednak jej dwa warianty – wolnossąca i z turbodoładowaniem, o mocy, odpowiednio, 120 i 156 KM. Ciekawostka polega zaś na tym, że rodzina silników, z której pochodzi 1,6 zamontowany we francuskim crossoverze (tu w wersji turbo, o kodzie EP6CDT/5FV), nosi nazwę Prince. I nie byłoby w tym może nic nadzwyczajnego gdyby nie fakt, że auto konwertowano z użyciem instalacji gazowej marki... Prins.
W tym miejscu zazwyczaj opisujemy zastosowany reduktor i wtryskiwacze LPG. I tak też zrobimy tym razem, bo chociaż mamy do czynienia z systemem przygotowanym przez firmę słynącą głównie z produkcji układów bezpośredniego wtrysku gazu w fazie ciekłej (Direct LiquiMax), tutaj akurat zamontowano (w warsztacie TERAZ Auto-gaz w Łodzi) tańsze rozwiązanie – instalację dotryskową VSI-2.0 DI. Według samego Prinsa udział benzyny używanej na dotryski chroniące wtryskiwacze wynosi tylko 5% całego zapotrzebowania silnika na paliwo. Jak zmierzył sam klient po odebraniu auta z zakładu i zużyciu kilkukrotnej zawartości zbiornika, w rzeczywistości jest to ok. 6%, ale to i tak bardzo skromna i w pełni akceptowalna ilość. A wspomniane reduktor i listwa wtryskowa? Choć na zdjęciu trudno je zlokalizować na pierwszy rzut oka, zapewniono nas, że faktycznie znajdują się w komorze silnika. Nie mamy powodu, by w to wątpić.
Poza tym mamy do czynienia z elementami typowymi dla wszystkich instalacji gazowych: zbiornikiem (toroidalnym, o pojemności 55/44 l), przełącznikiem rodzaju zasilania na desce rozdzielczej (tutaj dodatkowo może on informować o usterkach poprzez wyświetlenie pomarańczowego lub czerwonego wykrzyknika) i wlewem LPG, w tym przypadku zamontowanym we wnęce wlewu benzyny, pod wspólną klapką, przy czym konieczne jest wkręcanie adaptera. A co z typowym dla „francuzów” problemem z emulacją poziomu benzyny? Moduł rozwiązujący tę kwestię jest częścią dostarczanego przez Prinsa zestawu montażowego – podłącza się go do sterownika, a wgrane tam oprogramowanie dba o to, by po restarcie silnika wskazanie poziomu paliwa odzwierciedlało faktyczny stan zawartości zbiornika.
Jako że silnik ma bezpośredni wtrysk benzyny, instalacja przeznaczona do jego konwersji musi mieć charakter dedykowany. I faktycznie, przy czym w zestawie dla montażysty znajduje się uniwersalny sterownik, którego dopasowanie do konkretnego modelu jednostki napędowej odbywa się online. Montażysta wybiera kod silnika z listy, a wówczas sterownik automatycznie pobiera odpowiednie mapy wtrysku – żadne dodatkowe strojenie nie jest ani konieczne, ani nawet przewidziane przez producenta. System VSI-2.0 DI nie należy do tanich (montaż w „3008” kosztował 6000 zł), ale żaden inny producent nie oferował w chwili zgłoszenia się klienta do warsztatu instalacji do takiego samochodu z tym silnikiem. Poza tym, na tle cen układów Prins Direct LiquiMax to i tak dobra oferta.
Przypominamy, że dział Warsztaty tworzycie Wy, użytkownicy portalu gazeo.pl i właściciele warsztatów, w których powstają prezentowane przez nas adaptacje. Zachęcamy do dalszego nadsyłania zgłoszeń samochodów na gaz, np. luksusowych, sportowych czy specjalnych, ale też tych popularnych. Pokazujmy razem, że LPG to paliwo, które niczego się nie boi! Czekamy na maile pod adresem redakcji (redakcja@gazeo.pl).
Zobacz stronę producenta:
Prinswczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl