Volkswagen Golf VIII (Mk8) to najnowsza generacja tego popularnego modelu samochodu oferowanego przez koncern z Wolfsburga. Ósemka jest dostępna od końca 2019 r.
Taki właśnie samochód, wyprodukowany w 2020 r., udostępniła nam firma Landi Renzo Polska. Był to Volkswagen Golf 1.5 eTSI co oznacza zastosowanie w silniku 1.5 TSI układu odzysku energii hamowania mHEV (mild Hybrid Electric Vehicle).
Aluminiowy blok silnika 1.5 TSI ma tuleje cylindrowe wykonane w technologii APS (Atmospheric Plasma Spray) z plazmowo nanoszoną na aluminiowe tuleje cylindrowe powłoką efektywnie utrzymującą film olejowy. Dzięki temu zmniejsza się tarcie i zużycie na styku tłok-tuleja cylindrowa.
Silnik 1.5 TSI jest rzędową, 4-cylidrową, doładowaną (z turbosprężarką o zmiennej geometrii) jednostką napędową z bezpośrednim wtryskiem benzyny, która dysponuje mocą maksymalną 150 KM (110 kW) uzyskiwaną w zakresie 5 000-6 000 obr./min. oraz rozwija moment obrotowy o wartości 250 Nm dostępny od 1 500 do 3 500 obr./min.
Silnik 1.5 TSI pracuje według obiegu Millera, w którym przez opóźnienie zamknięcia zaworów dolotowych skraca się suw sprężania. Efektem jest większy stopień rozprężania w suwie pracy w stosunku do stopnia sprężania mieszanki (mniej energii jest tracone na sprężanie).
Ciśnienie otwarcia wtryskiwaczy benzynowych wynosi 350 barów a dawka paliwa wtryskiwana bezpośrednio do komór spalania jest dzielona nawet na 5 części.
Zastosowany układ adaptacji, w miarę postępującego w czasie zużycia poszczególnych wtryskiwaczy (diagnozowanego na podstawie składu mieszanki oraz zmian w listwie wysokiego ciśnienia) wprowadza dla każdego z nich osobną korektę.
W czasie stabilnej jazdy system dezaktywacji wyłącza z pracy 2 środkowe cylindry w celu zaoszczędzenia paliwa i zmniejszenia emisji szkodliwych składników spalin.
Z silnika moment obrotowy jest przekazywany do 7-biegowej, automatycznej, 2-sprzęgłowej skrzyni biegów DSG (DQ200) przekazującej napęd na przednie koła.
W skład układu odzyskiwania energii hamowania mHEV (mild Hybrid Electric Vehicle) zastosowanego w Golfie wchodzą:
Klasyczny rozrusznik w systemach mHEV z instalacją o napięciu 48 V jest wykorzystywany tylko podczas pierwszego rozruchu.
Silnik elektryczny o napięciu 48 V poprzez pasek wielorowkowy połączony z kołem na wale korbowym silnika spalinowego wspiera jego działanie, zwiększając moc oddawaną przez układ napędowy np. w czasie ruszania lub przy nagłych manewrach.
W czasie hamowania zamienia się on w generator. Wytworzona w nim energia elektryczna, powstająca z energii kinetycznej pojazdu jest magazynowana w akumulatorze 48 V. W ten sposób można odzyskać do 40% energii hamowania (tzw. rekuperacja). Przetwornik prądu DC/DC zasila konwencjonalną 12-voltową instalację elektryczną.
W trybie pracy bez obciążenia silnik spalinowy zostaje odłączony od układu napędowego, gdy tylko kierowca zdejmie nogę z pedału przyspieszenia (samochód nie zużywa wtedy paliwa). Ponowne uruchomienie jednostki napędowej odbywa się w niemal niezauważalny sposób za pomocą silnika 48 V (rozruch za pośrednictwem paska jest szybszy i bardziej płynny).
Tak skonfigurowany układ napędowy pozwala na uzyskiwanie przyspieszenia do 100 km/h w czasie 8,5 sekundy i osiągnięcie prędkości maksymalnej 224 km/h.
W kontekście zmienności działania układu napędowego, który jak widać oprócz zadań trakcyjnych realizuje także cele środowiskowe (także w samej jednostce napędowej), gazowy układ zasilania zastosowany w Volkswagenie Golfie 1.5 eTSI ma dużo pracy.
Dlatego zastosowano instalację gazową do silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny Landirenzo Omegas Direct DI-60, w skład której wchodzą m. in. poniżej wymienione elementy.
W prezentowanym Golfie zastosowano toroidalny zbiornik LPG zamontowany we wnęce koła zapasowego.
Zbiornik ma średnicę 630 mm i wysokość 225 mm. Jego pojemność geometryczna wynosi 56 l. Pozwala on na zatankowanie 44,8 l LPG (80% objętości geometrycznej zbiornika).
Praca gazowego układu zasilania jest nadzorowana przez sterownik Omegas Direct DI-60. Steruje on dawkowaniem fazy lotnej LPG do kanałów dolotowych silnika oraz uruchamia wtryskiwacze benzynowe, realizując niewielki dotrysk tego paliwa mający na celu niedopuszczenie do ich uszkodzenia. Przepływająca benzyna chłodzi wtryskiwacze przed uszkodzeniem i oczyszcza ich końcówki (umieszczone w komorach spalania) z produktów spalania.
Landirenzo LI-10 Turbo jest reduktorem jednostopniowym zintegrowanym z elektrozaworem gazowym i filtrem fazy ciekłej LPG.
Trafiające do reduktora LPG w stanie ciekłym jest filtrowane i przepływa poprzez elektrozawór gazowy do parownika, w którym następuje zmiana stanu skupienia z ciekłego na lotny.
Reduktor Landirenzo LI-10 Turbo został zamontowany głęboko w komorze silnikowej, na wysokości podłużnicy po stronie pasażera. Takie jego zamontowanie gwarantuje znakomite warunki pracy, włącznie z niewrażliwością na ubytki cieczy w układzie chłodzenia silnika.
Reduktor jest elementem włączanym w układ chłodzenia silnika dla zapewnienia odpowiedniej wydajności procesu zmiany stanu skupienia LPG z ciekłego na gazowy.
Faza lotna LPG przepływa z reduktora do filtra LandiRenzo rotor D14, w którym jest ona pozbawiana zanieczyszczeń pojawiających się w LPG po zmianie stanu skupienia.
Zastosowano nowy model filtra LandiRenzo rotor D14. Jest to filtr z odstojnikiem, w którym gromadzone są cięższe zanieczyszczenia, najczęściej frakcje oleiste, których niewłaściwie odseparowanie prowadzi do zabrudzenia czujnika ciśnienia i listwy wtryskiwaczy, włącznie z możliwością uszkodzenia tych najbardziej precyzyjnych i najważniejszych elementów gazowego układu zasilania, od których zależy precyzja dawkowania LPG.
Czujnik ciśnienia i temperatury LPG Landirenzo LR025 śledzi te parametry w celu wyznaczenia dawki paliwa gazowego, niezbędnej do zaspokojenia zapotrzebowania silnika na paliwo w konkretnych warunkach jego pracy.
Pełni on także rolę zabezpieczenia instalacji LPG. W sytuacji kiedy dochodzi np. do rozszczelnienia części niskociśnieniowej instalacji gazowej, czujnik rejestruje spadek ciśnienia paliwa gazowego i wyłącza gazowy układ zasilania (podobnie jak w przypadku zużycia LPG zgromadzonego w zbiorniku). Silnik przełącza się na benzynę, a wszystkie elektrozawory, wtryskiwacze zamykają się szczelnie (gaz nie może wydostać się poza instalację LPG).
Na podstawie parametrów odczytywanych m. in. z czujnika ciśnienia i temperatury LPG, wtryskiwacze gazowe odmierzają, poprzez zmianę czasu otwarcia, odpowiednie porcje paliwa podawane do kanałów dolotowych silnika.
Dawkowaniem LPG w fazie lotnej do kanałów dolotowych silnika zajmują się 4 wtryskiwacze Landi Renzo GIRS w dwóch podwójnych listwach. Dzięki takiemu rozwiązaniu wężyki łączące je z dyszami w kanałach dolotowych są bardzo krótkie, co pozwala szybko zmieniać strategie zasilania silnika w zależności od tego w jakim trybie aktualnie on pracuje.
Wszystkie elementy gazowego układu zasilania są zamontowane z wykorzystaniem dedykowanych do tego auta wsporników, które są w odpowiedni sposób zabezpieczone antykorozyjnie.
Samochód jeździ bardzo przyjemnie i prowadzi się pewnie. 150 KM i 250 Nm daje radość z jazdy, a instalacja gazowa Landirenzo Omegas Direct DI-60, pomimo "zafundowania" jej przez sterownik benzynowy wielu utrudnień w postaci podziału wtryskiwanej dawki paliwa na wiele części, wyłączania cylindrów, czy wręcz całego silnika (w trybie "żeglowania"), radzi sobie bardzo dobrze i wszystkie te ekologiczne "wygibasy" pozostają bez wpływu na pracę silnika w trybie LPG.
Świadczy to o bardzo dużych możliwościach sterownika Landirenzo Omegas Direct DI-60, które zostały znakomicie wykorzystane przez dział rozwoju firmy Landi Renzo Polska.
Mieszane uczucia budzi wyposażenie wnętrza z dominującymi w nim ekranami, w tym jednym dotykowym, z którego steruje się praktycznie wszystkim.
Fizyczne przyciski i przełączniki znajdują się wyłącznie na kierownicy i pod nią (dźwigienki kierunkowskazów i wycieraczek).
Przepraszam, jest jeszcze jeden fizyczny, najważniejszy przełącznik. Jest nim...
Przełącznik instalacji LPG Omegas Direct firmy Landi Renzo zamontowano na tunelu środkowym (przed dźwignią zmiany biegów).
Jest on bardzo dobrze widoczny i słyszalny z miejsca kierowcy. Jeśli jest podświetlony na zielono to auto jedzie na gazie, chyba, że zapas paliwa w zbiorniku LPG obniżył się do poziomu rezerwy – wtedy zaświeca się czerwona dioda na wskaźniku ilości autogazu w butli. Spadek poziomu paliwa gazowego do minimum włącza sygnał dźwiękowy sygnalizujący przełączenie jednostki napędowej na zasilanie benzyną. Wyłączenie sygnału akustycznego następuje po naciśnięciu przycisku, co powoduje "trwałe" przejście na benzynę (zaświeca się pomarańczowa dioda sygnalizująca zasilanie benzyną). Po zatankowaniu LPG należy pamiętać o naciśnięciu przycisku, które spowoduje przejście instalacji w tryb przełączenia na LPG.
Takie rozwiązanie jest nieco anachroniczne, ponieważ konkurencja poszła już krok dalej. Wyciszenie sygnału akustycznego nie wymaga "trwałego" przejścia na benzynę. Nie ma zatem ryzyka "zapomnienia" przełączenia na LPG po zatankowaniu, ponieważ system przy każdym uruchomieniu silnika próbuje sam przełączyć silnik na LPG. Jeśli tylko auto zostanie zatankowane, zaczyna pracować na autogazie. W Landirenzo można "się zapomnieć" i jechać na benzynie z pełnym zbiornikiem LPG.
Pod pojęciem zużycia paliwa w czasie jazdy na LPG kryją się dwie liczby. Jedna obrazuje faktycznie zużycie LPG, a druga wskazuje poziom zużycia benzyny w czasie jazdy na LPG. Pewien niewielki udział benzyny w zużyciu paliwa podczas jazdy na LPG wynika z konieczności zapewnienia smarowania i odbierania ciepła od końcówek wtryskiwaczy benzyny, które są umieszczone w komorach spalania i pracują w związku z tym w skrajnie trudnych warunkach (wysoka temperatura i szybkozmienne ciśnienie).
Podczas jazd testowych pokonaliśmy samochodem blisko 2 000 km, w czasie których auto było kilkukrotnie tankowane. Z ilości zatankowanego paliwa wynika, że samochód zużywał od 6,67 l LPG i 2,05 l benzyny do 7,9 l LPG i 1,5 l benzyny na każde przejechane 100 km.
Średnie zużycie paliwa wynosiło zatem 7,08 l LPG i 1,68 l benzyny na 100 km.
Takie zużycie paliwa oznacza, że pokonanie 100 km na LPG kosztuje 31,90 zł (przy cenach LPG 2,99 zł/l i benzyny 6,39 zł/l wg notowania e-petrol z 13 grudnia 2023 r.).
Volkswagen Golf 1.5 eTSI zużył 7,43 l benzyny na 100 km, co oznacza koszt 47,48 zł na 100 km.
Volkswagen Golf 1.5 eTSI użytkowany na LPG każde 100 km pokonuje taniej o 15,58 zł w stosunku do jazdy na benzynie, co oznacza, że po przejechaniu 20 000 km, które wielu z nas pokonuje w ciągu roku, w portfelu pozostaje 3 116 zł. Inwestycja w gazowy układ zasilania zwróci się po około 2 latach użytkowania. Koszt systemu Landirenzo Omegas Direct kształtuje się w granicach 6 500 zł.
Przelicz opłacalność instalacji LPG w swoim aucie w Kalkulatorze gazeo.pl
Opłaca się? Zamów wycenę na stronie Wycena instalacji LPG gazeo.pl
Sprawdź ofertę Landi Renzo w nagaz24.pl
Zobacz stronę producenta:
LandiRenzowczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl