SUVy właściwie zdominowały rynek samochodów osobowych. Są to samochody bardzo uniwersalne, dla ludzi, którzy cenią sobie obcowanie z naturą i aktywny wypoczynek. Czy to jednak charakterystyka wszystkich użytkowników crossoverów? Chyba nie. Większość z nich użytkuje samochód w warunkach ruchu miejskiego.
W ruchu miejskim samochody tego typu o znacznej powierzchni czołowej sprawdzają się, podobnie jak zwykłe auta z uwagi na niewielkie prędkości. Nieco gorzej jest w warunkach ruchu pozamiejskiego, a szczególnie autostradowego, w którym silnik musi pokonać znaczne opory aerodynamiczne.
Cactus wypada w takiej eksploatacji podobnie. Szum powietrza opływającego nadwozie jest bardzo intensywny, choć niewielki silnik tego pojazdu radzi sobie z tej wielkości autem bardzo dobrze.
Dobra dynamika, sprawne poruszanie się nawet z prędkościami autostradowymi to zasługa charakterystyki niewielkiego (3-cylindrowego) silnika o pojemności skokowej 1 199 cm³.
Jednostka ta dzięki turbodoładowaniu i zastosowaniu bezpośredniego wtrysku benzyny generuje moc 110 KM (81 kW) przy 5 500 obr./min. oraz osiąga maksymalny moment obrotowy o wartości 205 Nm już przy 1 750 obr./min. Parametry te pozwalają na sprawne poruszanie się w każdych warunkach. Kultura pracy jednostki napędowej jest bardzo wysoka - silnik jest elastyczny, co wynika w głównej mierze z osiąganego przy niskich obrotach maksymalnego momentu obrotowego.
Wrażenia akustyczne pracującej rzędowej trójki nie są najbardziej atrakcyjne, jednak w tym samochodzie nie o ten rodzaj doznań chodzi. Cactus ma atrakcyjnie wyglądać i sprawnie jeździć. I te zadania spełnia. Jeśli do tego dodamy zamontowaną instalację LPG Landirenzo to mamy gwarancję, że auto będzie jeździło 2-krotnie taniej niż na benzynie.
Samochód prowadzi się przyzwoicie, ma dobrą dynamikę i parametry pozwalające na sprawne poruszanie się w warunkach jazdy miejskiej i pozamiejskiej. Ręczna (6-biegowa) skrzynka przekładniowa pracuje bardzo precyzyjnie, a asystent zmiany przełożeń, który sugeruje zmianę biegu na wyższy w optymalnych momentach nie pozwala także na przeciążanie układu napędowego na zbyt wysokim biegu, sugerując w odpowiednim czasie redukcję biegu na niższy. Jest to z pewnością bardzo pomocne narzędzie dla mniej doświadczonych kierowców, szczególnie, że auto nie ma obrotomierza.
Brak fizycznych przełączników i gałek w Cactusie jest irytujący. To z pewnością duża korzyść dla producenta ale nie dla użytkownika. Regulacja nawiewu i temperatury wnętrza z poziomu wyświetlacza centralnego jest niewygodna i może być niebezpieczna.
W samochodzie zastosowano gazowy układ zasilania Landirenzo z najnowszym sterownikiem do silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny Omegas Direct 5.0.
Jest to instalacja dotryskowa, co oznacza, że w czasie pracy silnika na LPG, które jest podawane w fazie lotnej przez wtryskiwacze do kanałów dolotowych poszczególnych cylindrów silnika, sterownik gazowy uruchamia także wtryskiwacze benzynowe tak, aby nie uległy one uszkodzeniu.
Przepływające przez nie paliwo odbiera od nich ciepło, co jest bardzo istotne bo są one umieszczone w komorach spalania silnika. Przepływająca przez wtryskiwacze benzyna usuwa także zanieczyszczenia osadzające się na ich końcówkach.
Sterownik Omegas Direct 5.0 potrafi zminimalizować ilość benzyny zużywanej przez silnik podczas pracy na LPG. O sterowniku tym rozmawialiśmy ostatnio z Robertem Szenfeldem z firmy Landi Renzo Polska. Jest to sterownik, który m.in. nie wymaga stosowania dodatkowego emulatora ciśnienia paliwa, ponieważ jest w stanie sam wpływać na pracę komponentów benzynowego układu zasilania, które właśnie odpowiadają za zużycie benzyny.
W związku ze szczegółowym i częstym sprawdzaniem przebiegu otwarcia wtryskiwaczy benzynowych ich typowa emulacja nie zdaje egzaminu w silniku 1.2 PureTech. Wykorzystaliśmy strategię częściowej emulacji sygnału wtryskiwaczy wraz z obniżeniem ciśnienia benzyny w konkretnych punktach pracy silnika. Takie możliwości stwarza jedynie zastosowanie najnowszego sterownika Omegas Direct New Generation 5.0.
Robert Szenfeld, Landi Renzo Polska
Sterownik uruchamia wtryskiwacze GIRS, które dawkują fazę lotną LPG przygotowywaną w reduktorze Landirenzo LI-10T. Zamienia on stan skupienia LPG z ciekłego na fazę lotną kierowaną pod odpowiednim ciśnieniem do wspomnianych wtryskiwaczy GIRS.
LPG jest przechowywane w zbiorniku o pojemności geometrycznej 47 l, który mieści 37,6 l LPG. Zastosowano zbiornik toroidalny, zamontowany w miejscu koła zapasowego o wymiarach 630/200 mm.
Ilość miejsca obok wlewu benzyny w Citroenie jest tak duża, że pod wspólną klapką zmieścił się pełny zawór tankowania LPG. To bardzo wygodne rozwiązanie, ponieważ nie wymaga za każdym razem wkręcania redukcji do tankowania LPG.
W przypadku Cactusa zużycie LPG wyniosło 8,29 l/100 km. Ilość dotryskiwanej benzyny to jedynie 1,08 l/100 km. Jest to zużycie zanotowane na dystansie 356 km z czego ponad 150 km zostało pokonane w tempie autostradowym.
Należy zatem sądzić, że w eksploatacji typowo miejskiej auto powinno zadowolić się podobną ilością paliwa, co przy dotrysku na poziomie 1 l benzyny na 100 km należy uznać za bardzo dobry wynik.
Przy zanotowanym w czasie testu zużyciu paliwa (8,29 l LPG/100 km) zasięg na zatankowanym do pełna zbiorniku autogazu sięga 454 km. Pokonanie takiego dystansu będzie się wiązało ze zużyciem 4,9 l benzyny.
Koszt przejechania 100 km na gazie wynosi zatem 22,56 zł przy średniej cenie LPG wg notowania e-petrol z 2.12.2020 r. 2,14 zł/l i benzyny 4,46 zł/l. Są to zsumowane koszty wynikające ze zużycia LPG i benzyny.
Zgodnie ze wskazaniami komputera pokładowego średnie zużycie benzyny wyniosło 8,5 l/100 km, co generuje koszt 37,91 zł na 100 km. Oznacza to, że użytkowanie Citroena C4 Cactus z silnikiem 1.2 PureTech (110 KM) jest na LPG tańsze niż na benzynie o 15,35 zł na każdych 100 km.
W ciągu roku, przy przebiegu około 20 tys. km, samochód jest tańszy w użytkowaniu o 3 070 zł.
Trzeba przyznać, że Omegas Direct 5.0 utrzymuje zużycie benzyny na bardzo niskim poziomie, co faktycznie świadczy o jego zaawansowaniu i zastosowanych algorytmach efektywnie wpływających na pracę benzynowego układu zasilania.
Wyniki zużycia paliwa Cactusa obrazują postęp jaki dokonał się w instalacjach dotryskowych. Spowodował on, że poziom zużycia benzyny jest symboliczny i w minimalnym stopniu wpływa na ekonomikę użytkowania.
Odnotowane w trakcie testu zużycie benzyny na poziomie 1 l na 100 km to nie tylko dotrysk benzyny w czasie pracy silnika na LPG ale także paliwo używane do rozruchu silnika. W tradycyjnych instalacjach sekwencyjnych do samochodów z silnikami z pośrednim wtryskiem zużycie benzyny, która jest w nich używana wyłącznie do rozruchu wynosi około 10% zużycia LPG. Oznacza to, że samochód zużywający 10 l LPG/100 km zużywa w tym czasie około 1 l benzyny (tylko do rozruchu i w fazie nagrzewania silnika). Jeśli auto spala 15 l LPG/100 km to "przy okazji" konsumuje 1,5 l benzyny.
Użytkownicy aut LPG tego nie liczą. Jeżdżą i są zadowoleni z wyników ekonomicznych. Jednak na hasło "dotrysk benzyny" reagują alergicznie, poddając w wątpliwość sens ekonomiczny takiego rozwiązania. Jak się jednak okazuje zużycie benzyny w silnikach z pośrednim jak i z bezpośrednim wtryskiem dostosowanych do zasilania LPG jest mniej więcej na takim samym poziomie. Tylko, że przy dotrysku każdy precyzyjnie wylicza ilość zużytej benzyny.
Instalacje Landirenzo Omegas Direct 5.0 są oferowane w sieci warsztatów Gas Specialist. Korzystają one z homologacji sposobu montażu instalacji gazowych Landi Renzo Polska, będąc autoryzowanymi serwisami firmy. Gas Specialist to także ogólnopolska dodatkowa gwarancja oferowana przez Landi Renzo Polska realizowana w sieci Gas Specialist. Do końca 2020 r. jest ona bezpłatna dla użytkowników samochodów, którzy zdecydują się na montaż instalacji gazowej Landirenzo niezależnie od jej rodzaju.
Marcin Obielecki, Landi Renzo Polska
Instalacje dotryskowe w coraz mniejszym stopniu "psują" ekonomikę użytkowania na LPG samochodu z bezpośrednim wtryskiem benzyny, co było koronnym argumentem osób podchodzących sceptycznie do tego rozwiązania. Tego typu systemy stają się powoli codziennością w warsztatach zajmujących się montażem i obsługą instalacji LPG, ponieważ zdecydowana większość nowych samochodów jest wyposażana w jednostki napędowe z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Tego faktu nikt już nie zmieni. Chęć oszczędzania pozostała jednak w społeczeństwie i szczególnie w obecnych czasach powinna się jeszcze pogłębiać.
Jeśli do tego dodamy bardzo ważny dziś aspekt ekologiczny użytkowania samochodu na LPG, czego świadomość mają już nawet rządzący (więcej w artykule "Co dalej z LPG? Nadchodzi ważna zmiana") to o przyszłość branży autogazu możemy być spokojni.
Zobacz stronę producenta:
LandiRenzowczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl