W połowie maja 2022 r. mieliśmy okazję przetestować Dacią Jogger, czyli najnowszy model marki, wyposażony w jednostkę napędową zasilaną LPG. Przedstawiamy nasze wrażenia z tych jazd oraz dość szczegółowy opis gazowego układu zasilania.
Dacia Jogger to w zamyśle samochód rodzinny, występujący także w odmianie 7-osobowej z dwoma dodatkowymi fotelami w trzecim rzędzie siedzeń. Taka wersja także występuje z napędem LPG, który zapewnia 2-krotnie mniejsze wydatki na paliwo, co w obecnych czasach powinno być dla każdego użytkownika najważniejszym wyznacznikiem przy wyborze rodzaju napędu auta.
Jakość wykonania i poziom wyposażenia samochodu w tym przedziale cenowym nie budzą większych wątpliwości, choć np. ilość miejsca na tylnej kanapie już takie wątpliwości wywołuje. Korzystanie ze stolików w oparciach przednich foteli jest mocno problematyczne.
Przedział bagażowy wydaje się więcej niż wystarczający (607 l wg VDA), choć trzeba mieć świadomość, że użyczona nam wersja nadwoziowa nie miała foteli dla 6 i 7 osoby. Wersja 7-osobowa dysponuje pojemnością bagażową 160 l, co skazuje ją na konieczność korzystania z boxa dachowego.
Podobnie jak w innych gazowych Daciach, także w Joggerze, zastosowano silnik TCe 100 ECO-G. Jest to 3-cylidrowa, oczywiście rzędowa, jednostka napędowa o pojemności skokowej 999 cm³ z pośrednim wtryskiem benzyny i LPG, wyposażona w turbodoładowanie i chłodzenie powietrza doładowującego.
Tak skonfigurowana jednostka napędowa osiąga na gazie moc maksymalną 100 KM (74 kW) przy 4 600-5 000 obr./min. oraz maksymalny moment obrotowy o wartości 170 Nm już przy 2 000-3 500 obr./min., co zapewnia znakomitą elastyczność silnika nie tylko na papierze.
Jak wcześniej wspomniano silnik ten jest homologowany na dwóch paliwach (benzynie i LPG), osiągając emisje dwutlenku węgla (CO2) wg cyklu WLTP na poziomie:
Zaprezentowane parametry silnika zapewniają odpowiednie (dla tej klasy) osiągi samochodu o masie 1 205 kg. Pomaga w tym dobrze zestopniowana ręczna skrzynka przekładniowa z 6 przełożeniami. Silnik jest naprawdę bardzo elastyczny, nawet w trybie Eco, który nieco go "zamula" i jeździe z wykorzystaniem tempomatu na 6 biegu, Jogger z pewnością nie jest zawalidrogą, nawet w warunkach autostradowych. Oczywiście wymaga to pewnej wprawy ale jazda tym samochodem jest dość przyjemna.
Silnik jest dwupaliwowy i oprócz benzynowego układu zasilania w warunkach fabrycznych jest wyposażany w instalację gazową, której dostawcą jest firma Landi Renzo specjalizująca się w dostarczaniu komponentów LPG na rynki OEMowe.
Zasadniczą i największą częścią gazowego układu zasilania jest zbiornik autogazu, w którym w wyniku panującego niewielkiego nadciśnienia, LPG jest utrzymywane w stanie ciekłym. Zastosowany w Joggerze zbiornik LPG pozwala na zatankowanie około 40 l autogazu.
Z odpowiednie sterowanie przepływem autogazu w trakcie jazdy na LPG, czy też w trakcie tankowania autogazu odpowiada zamontowany w zbiorniku LPG wieleozawór. Jego funkcją jest także zabezpieczenie działania instalacji LPG w każdych warunkach jej pracy, także w sytuacjach ekstremalnych, takich jak kolizja drogowa czy pożar samochodu z instalację LPG.
Reduktor-parownik LandiRenzo LI-10 turbo, w którym następuje zmiana stanu skupienia LPG z ciekłego na gazowy jest w tym celu podłączony do układu chłodzenia silnika. Przepływająca przez reduktor ciecz chłodząca oddaje ciepło do LPG, wspomagając jego odparowanie.
Aby zapewnić odpowiednie warunki termiczne (bardzo ważne z punktu widzenia konieczności odparowania odpowiedniej ilości LPG) reduktor-parownik jest w gazowych Daciach umieszczany głęboko w komorze silnikowej. Takie jego umieszczenie, zdaniem specjalistów z Landi Renzo Polska zapewnia odpowiednie dogrzanie reduktora, który przy takim położeniu, nawet przy ekstremalnie niskim poziomie cieczy chłodzącej w silniku będzie zawsze nią wypełniony. Jest jednak jedna niedogodność, o której wiedzą mechanicy. Wymiana filtra fazy ciekłej w reduktorze wymaga podnośnika lub kanału, co z punktu widzenia obsługi takiego samochodu nie jest najwygodniejszym rozwiązaniem.
Faza lotna autogazu powstała w reduktorze, po odparowaniu ciekłego LPG, trafia do filtra fazy lotnej, w którym podlega ona dodatkowemu oczyszczeniu przez trafieniem do listwy wtryskiwaczy LPG.
Istnieje obiegowa opinia, że dobre wtryskiwacze gazowe muszą być głośne. W przypadku wtryskiwaczy LandiRenzo Girs 12 jakie zastosowano w Dacii Jogger ta opinia się nie potwierdza. Wtryskiwacze pracują stosunkowo cicho w porównaniu do swoich poprzedników, niesławnych MEDów. Trzeba jednak wiedzieć, że wtryskiwacze Girs 12 są także produkowane przez firmę MED, należącą do Grupy Landi Renzo.
Wtryskiwacze Girs 12 są zamontowane na specjalnym wsporniku, praktycznie na kolektorze dolotowym. Takie ich umieszczenie powoduje, że czas reakcji silnika na położenie pedału gazu jest bezzwłoczny.
Odporność wtryskiwaczy Girs na zanieczyszczenia mogące pojawić się w LPG jest także zupełnie inna (w pozytywnym tego słowa znaczeniu) niż wspomnianych wcześniej, klasycznych już wtryskiwaczy MED.
W listwie wtryskiwaczy znalazło się także miejsce na czujnik ciśnienia i temperatury fazy lotnej LPG T-MAP C97, którego sygnał służy m.in. do wyznaczenia dawki paliwa gazowego podawanego do kanałów dolotowych poszczególnych cylindrów. Jego wskazanie umożliwia także przełączenie silnika na zasilanie benzyną, kiedy zapas autogazu w zbiorniku ulegnie wyczerpaniu, czego efektem jest spadek jego ciśnienia. Czujnik ten pełni także rolę zabezpieczenia instalacji LPG w sytuacjach awaryjnych, tzn. np. w czasie kolizji drogowej, kiedy nastąpi rozszczelnienie części niskociśnieniowej instalacji. Związany z tym gwałtowny spadek ciśnienia gazu wykryty przez ten czujnik powoduje przełączenie silnika na zasilanie benzyną.
W Dacii Jogger zastosowano czujnik LandiRenzo T-MAP C97. Jest on umieszczony w górnej części listwy wtryskowej tak, aby ewentualne zanieczyszczenia mogące pojawić się w fazie lotnej LPG nie wpływały na jego zabrudzenie. A jak wiadomo problemy z czujnikami ciśnienia instalacji LPG montowanych na rynku wtórnym występują dość powszechnie i to w bardzo popularnych instalacjach. Ich powodem może być właśnie sposób umieszczenia czujnika w części niskociśnieniowej instalacji LPG, a przede wszystkim jakość zastosowanego elementu pomiarowego. W przypadku elementu zastosowanego w Dacii Jogger o jakość możemy być spokojni. Gwarantuje ją światowy producent, a jego umieszczenie w listwie widać na zdjęciach, jest także bardzo przemyślane.
Sterownik gazowego układu zasilania,który nadzoruje pracę wszystkich jego elementów i oblicza dawkę w zależności od zapotrzebowania silnika na paliwa gazowe, pomimo poszukiwań nie został przez nas zlokalizowany w komorze silnikowej. Jest zatem dobrze ukryty lub zintegrowany ze sterownikiem benzynowym, co wcześniej w samochodach z Grupy Renault z fabrycznym LPG było już praktykowane. Z punktu widzenia użytkownika nie ma to znaczenia, chyba, że ulegnie on uszkodzeniu. Ale jest to element wykonany w taki sposób, że taka awaria jest praktycznie niemożliwa.
W czasie kilku dni użytkowania Dacii Jogger (w warunkach pozamiejskich i raczej autostradowych) osiągnęliśmy średnie zużycie paliwa na poziomie około 9 l na 100 km (katalogowo 7,7-7,8 l/100 km), co przy tej wielkości auta należy uznać za wynik całkowicie przyzwoity. Trzeba podkreślić, że samochód jest wyposażony w komputer pokładowy, który podaje wszystkie parametry (zużycie paliwa, zasięg) na obu paliwach w zależności od tego, na którym aktualnie silnik pracuje. Dane zużycia paliwa gazowego pokryły się praktycznie ze zużyciem obliczonym po zatankowaniu LPG.
Przy obecnej cenie LPG (3,67 zł/l wg notowania e-petrol z 18 maja 2022 r.) koszt przejechania 100 km Dacią Jogger wynosi 33 zł. Zużycie benzyny wg danych katalogowych Dacii Jogger z silnikiem TCe 100 ECO-G wynosi 6,1 l/100 km, co realnie przekłada się na 7-8 l/1000 km. Przejechanie 100 km wiąże się zatem z wydatkiem 58 zł (litr benzyny wg notowania e-petrol z 18 maja 2022 r. kosztuje 7,23 zł), co oznacza kwotę większą o 25 zł niż na gazie. Przy przebiegu rocznym rzędu 15 000 km oszczędność w wydatkach na paliwo wynosi 3 750 zł.
Gwarancja na Dacię Jogger, także w wersji LPG, wynosi 3 lata bez limitu przebiegu.
Cennik Dacii Jogger jest tak opracowany, że wersja LPG jest 2 000 zł tańsza od benzynowej, co oznacza, że dostajemy tej wartości bonus. Czyli nie dość, że od samego początku użytkowania auta pokonujemy każde 100 km taniej o 25 zł, to w prezencie otrzymujemy kwotę pozwalającą zatankować 545 l autogazu, na których można przejechać 6 055 km i wtedy dopiero osiągamy koszt wersji benzynowej.
W ten sposób prowadzona polityka cenowa w pewnym stopniu wymusza (w pozytywnym sensie - środowiskowym, ekonomicznym) kupowanie wersji LPG. I to jest właśnie moc LPG, którą Dacia stara się wykorzystywać na wszystkich rynkach, na których jest obecna. To z kolei przekłada się na sukces pojazdów zasilanych autogazem obserwowany w całej Europie. Nawet jeśli autogaz nie jest na danym rynku bardzo rozpowszechniony to należy się spodziewać, że takie działania Dacii przyczynią się wzrostu popularności LPG jako paliwa silnikowego także tam. Trzeba przyznać, że ten sukces Dacii nie byłby możliwy, gdyby nie ścisła współpraca z firmą Landi Renzo, która dostarcza znakomitej jakości komponenty, gwarantujące bezawaryjną eksploatację w długim okresie.
Przelicz opłacalność instalacji LPG w swoim aucie w Kalkulatorze gazeo.pl
Opłaca się? Zamów wycenę na stronie Wycena instalacji LPG gazeo.pl
Masz już instalację? Szukasz materiałów eksploatacyjnych lub części? Zamów je w Nagaz24.pl
Zobacz stronę producenta:
LandiRenzowczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl