Nie raz udowadnialiśmy, że samochód hybrydowy wyposażony w instalację LPG pozwala uzyskiwać koszty eksploatacji porównywalne z pojazdami elektrycznymi (na poziomie kilkunastu złotych na 100 km). Więcej na ten temat można się dowiedzieć z naszego filmowego testu samochodu hybrydowego "Toyota Corolla Hybrid na LPG - taniej się nie da".
Temat kosztów użytkowania samochodów hybrydowych na LPG jest więc już dość dokładnie omówiony i niezaprzeczalnie jest jednym z najniższych spośród wszystkich pojazdów napędzanych powszechnie oferowanymi na rynku nośnikami energii.
Aby jednak cieszyć się tak niskimi kosztami użytkowania samochodu trzeba zastosować w nim odpowiednio dobrany, niezawodny gazowy układ zasilania.
Bardzo duże doświadczenie w zakresie samochodowych instalacji gazowych dostosowanych do współpracy z hybrydowymi układami napędowymi ma firma Landi Renzo.
Praca hybrydowego układu napędowego, szczególnie w czasie użytkowania w mieście, gdzie samochód z tego rodzaju napędem generuje największe oszczędności, polega na cyklicznym zmienianiu źródła napędu z silnika elektrycznego na spalinowy i odwrotnie. Silnik spalinowy pracuje zatem permanentnie w systemie start & stop, który wymaga odpowiedniego skonfigurowania pracy samochodowej instalacji gazowej pracującej w takim pojeździe. Nie chodzi tutaj wyłącznie o opcję "ciepłego startu", czyli uruchamiania już rozgrzanego silnika od razu na gazie. Taką opcją dysponuje większość instalacji LPG dostępnych na rynku. Instalacje Landirenzo oferują w tym względzie znacznie więcej udogodnień, ważnych zarówno z punktu widzenia montażysty instalacji gazowej jak i późniejszego użytkownika.
Instalacje gazowe Landirenzo, oprócz tzw. "ciepłego" startu, który z powodzeniem radzi sobie z systemem start & stop wykonującym niezliczoną liczbę rozruchów silnika w czasie jazdy typowo miejskiej, oferują także szereg innych przydatnych rozwiązań.
"Ciepły" start zapewnia rozruch za każdym razem (jeśli silnik jest odpowiednio rozgrzany) bezpośrednio na LPG, co ogranicza zużycie benzyny na rozruch, praktycznie tylko do pierwszego uruchomienia silnika po dłuższym postoju.
Dodatkowo sterownik instalacji Landirenzo ma opracowaną specjalną strategię dotyczącą sterowania pracą elektrozaworów gazowych (na zbiorniku LPG i przed reduktorem).
Unieruchomienie silnika wynikające z działania systemu start & stop powoduje, że wymienione elektrozawory pozostają otwarte (jest do nich dostarczane napięcie podtrzymujące je w stanie otwartym). Dzięki temu uruchamianie silnika na gazie w trybie pracy systemu start & stop następuje bardzo płynnie, a użytkownik (kierowca) nie jest narażony na odgłosy charakterystycznego "cykania" elektrozaworów w czasie startu silnika na LPG. W przypadku samochodu hybrydowego, w którym uruchamianie silnika spalinowego następuje bardzo często takie "cykanie" może być irytujące. Landirenzo wyeliminowało tę dość powszechnie występującą niedogodność.
Instalacje Landirenzo dostosowane do zasilania silników pojazdów pracujących w hybrydowym układzie napędowym pozwalają na przeprowadzenie autokalibracji przy wyższej prędkości obrotowej jednostki napędowej.
System Landirenzo potrafi przeprowadzić autokalibrację na wyższych obrotach, gdzie uruchamia się silnik spalinowy. Rozwiązanie to opracowano ponieważ samochody hybrydowe Toyoty na wolnych obrotach, lub postoju używają silnika elektrycznego. Dotychczas, aby system przeprowadził proces autokalibracji wymagana była praca silnika spalinowego na biegu jałowym.
Marcin Obielecki, Landi Renzo Polska
Wiele benzynowych silników o zapłonie iskrowym wykorzystywanych w hybrydowych układach napędowych, szczególnie w samochodach Toyota, pracuje wg obiegu Atkinsona.
Obieg ten został stworzony w 1882 r. przez Jamesa Atkinsona, a jednostki napędowe pracujące wg niego mają większą sprawność w zakresie najczęściej występujących w czasie jazdy w mieście obciążeń częściowych.
Silnik pracujący wg obiegu Atkinsona ma (w porównaniu do konwencjonalnego silnika 4-suwowego) skrócony suw sprężania. Jest to realizowane przez późniejsze zamknięcie zaworów dolotowych w czasie wspomnianego suwu sprężania. Dzięki temu pojemność cylindra w czasie jego trwania jest mniejsza (mniejsze straty sprężania) od jego pojemności w czasie suwu pracy. W ten sposób zwiększa się sprawność ogólna silnika. Jednostki napędowe pracujące wg obiegu Atkinsona nie rozwijają jednak wysokich mocy. W hybrydowym układzie napędowym jest to rekompensowane za pomocą elektrycznego silnika trakcyjnego.
Toyota poszła o krok dalej oferując silnik, który pracuje wg obiegu Atkinsona (niskie obciążenia) i Otto (wyższe obciążenia). Silnik 1.2 Turbo, o którym mowa jest oferowany z instalacją LPG Landirenzo w Toyocie Corolli. O silniku 1.2 Turbo zasilanym LPG pisaliśmy szczegółowo w artykule "Corolla 1.2 Turbo z LPG w salonach Toyoty".
Cykl Atkinsona, wg którego pracują silniki montowane w hybrydach Toyoty charakteryzuje się większą sprawnością w średnim zakresie obrotów od tradycyjnego silnika pracującego wg obiegu Otto. Dzięki temu są one bardziej oszczędne i ekologiczne. Przy niskich prędkościach obrotowych, podczas ruszania jest wykorzystywany silnik elektryczny, równoważąc spadek parametrów silnika pracującego wg cyklu Atkinsona.
Marcin Obielecki, Landi Renzo Polska
Algorytmy pracy sterownika Landirenzo Omegas stosowanego w instalacjach gazowych do silników w samochodach hybrydowych są tak opracowane, by zużycie benzyny ograniczyć do niezbędnego minimum, właściwie tylko do rozruchu i ewentualnie do dotrysku w czasie pracy na LPG w jednostkach napędowych z wrażliwym układem zaworowym wymagającym dodatkowej ochrony.
System wtrysku gazu Landirenzo Omegas można ustawić w taki sposób, by do absolutnego minimum ograniczyć użycie benzyny. Mam tutaj na myśli bezpieczne zastąpienie benzyny gazem LPG przy zachowaniu pełnego działania protokołów bezpieczeństwa np. podczas kolizji auta.
Marcin Obielecki, Landi Renzo Polska
Samochody hybrydowe są oferowane również wśród marek prestiżowych. Na przykład pojazdy Lexus z hybrydowymi układami napędowymi znakomicie współpracują z instalacjami LPG Landirenzo.
Jak widać instalacje LPG marki Landirenzo są znakomicie przygotowane pod kątem technicznym do adaptacji na zasilanie LPG samochodów hybrydowych, co teoretycznie nie powinno obchodzić użytkownika. Auto ma działać i już. Ale to właśnie zastosowane rozwiązania i algorytmy działania instalacji pozwalają użytkownikowi cieszyć się wygodą użytkowania i bezawaryjną pracą systemu w długim okresie eksploatacji oraz zoptymalizowanym zużyciem paliwa, zarówno LPG jak i benzyny, bezpośrednio wpływającymi na koszty eksploatacji auta.
Zobacz stronę producenta:
LandiRenzowczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl