Hyundai Kona to według znawców szufladkowania samochodów subkompaktowy crossover. Auto jest produkowane od 2017 r.
Zastosowany w prezentowanym egzemplarzu silnik 1.0 T-GDI nie jest przesadnie oszczędny ale dzięki LPG będzie 2-krotnie tańszy w użytkowaniu.
Silnik 1.0 T-GDI (G3LC) jest trzycylindrową, turbodoładowaną jednostką napędową z bezpośrednim wtryskiem benzyny, która rozwija moc maksymalną 120 KM (88 kW) przy 6 000 obr./min. oraz dysponuje momentem obrotowym o wartości 172 Nm, który jest dostępny w bardzo szerokim zakresie prędkości obrotowych wału korbowego (od 1 500 do 4 000 obr./min.).
Silnik jest bardzo nowoczesną konstrukcją wpisującą się w trend downsizingu, a zastosowane w nim rozwiązania tylko potwierdzają tę tezę.
fot. HyundaiHyundai Kona
Układ rozrządu z hydrauliką
Za dostarczanie powietrza do komór spalania i usuwanie z nich spalin odpowiada układ rozrządu z 4 zaworami w każdym cylindrze, które są sterowane przez 2 wałki zamontowane na głowicy. Napęd z wałków krzywkowych jest przenoszony na zawory za pośrednictwem dźwigienek wyposażonych w rolki, co minimalizuje straty związane z tarciem.
Dźwigienki są podparte na hydraulicznych kompensatorach luzu zaworowego, co powoduje, że w tym względzie silnik 1.0 T-GDI jest bezobsługowy.
Oba wałki są wyposażone w zmieniacze faz, które zmieniają czasy otwarcia zaworów dolotowych i wylotowych. Napęd z wału korbowego na wałki rozrządu jest przenoszony za pośrednictwem bezobsługowej przekładni łańcuchowej, w której zastosowano łańcuch zębaty, znacznie cichszy od typowego łańcucha rolkowego.
Kadłub i głowica silnika
Kadłub i głowica silnika są wykonane jako odlewy ciśnieniowe ze stopów aluminium. Pozwala to znacznie ograniczyć masę jednostki napędowej. Kolektor wylotowy jest zintegrowany z głowicą i chłodzony, co pozwala na szybsze rozgrzewanie katalizatorów oraz zmniejsza zużycie paliwa i emisję szkodliwych składników spalin.
Osadzone w kadłubie żeliwne tuleje cylindrowe zapewniają odpowiednią trwałość złożenia tłok-cylinder. Pracujące w żeliwnych tulejach, wykonane ze stopów aluminium, tłoki są zoptymalizowane pod względem kształtu i masy, a ich części prowadzące są pokryte dwusiarczkiem molibdenu.
fot. HyundaiSilnik 1.0 T-GDI
Głowica i kadłub silnika mają oddzielne termostaty, co powoduje, że ciecz chłodząca w obu elementach ma inną temperaturę. Niższa temperatura cieczy w głowicy zwiększa odporność na spalanie stukowe, a wyższa w kadłubie obniża tarcie i zwiększa efektywność pracy jednostki napędowej.
Układ tłokowo-korbowy
Pierścienie zgarniające w silniku 1.0 T-GDI są pokrywane azotkiem chromu w procesach PVD (Physical Vapour Deposition - osadzanie powłoki z fazy gazowej przy wykorzystaniu zjawisk fizycznych). Zmniejsza to tarcie pierścieni w tulejach i zwiększa trwałość tych elementów. Dodatkowo siły tarcia są redukowane poprzez zmniejszenie nacisku pierścieni na tuleje.
Układ zapłonowy
W układzie zapłonowym silnika Kappa II stosuje się świece zapłonowe o długim gwincie. Dzięki temu można było zwiększyć płaszcz wodny wokół gniazd świec zapłonowych i w obszarze kanałów wylotowych silnika. Niewielka średnica świec (gwint M12) pozwala na zwiększenie wymiarów zaworów w celu optymalizacji wymiany ładunku w komorach spalania silnika.
Czym jest dezakasacja?
W silniku 1.0 T-GDI zastosowano przesunięcie osi cylindrów względem osi wału korbowego. Zabieg ten to tzw. dezaksacja, która minimalizuje siłę boczną (siłę normalną) generowaną w układzie tłokowo-korbowym. Minimalizuje to uderzenia części prowadzącej tłoka o tuleję cylindrową przy zmianie kierunku ruchu, co skutkuje obniżeniem głośności jednostki napędowej.
fot. HyundaiHyundai Kona
Nowoczesna konstrukcja ale apetyt na paliwo dopisuje
Wymienione rozwiązania silnika 1.0 T-GDI z bezpośrednim wtryskiem benzyny są ultranowoczesne.
Nie zmienia faktu, że zużycie benzyny w samochodzie Hyundai Kona napędzanym tym silnikiem jest dość duże i w związku z tym użytkowanie tego pojazdu nie należy do najtańszych.
Z pomocą przychodzi gazowy układ zasilania Landirenzo
Firma Landi Renzo Polska ma sposób, nawet na tak skomplikowane jednostki napędowe. Przygotowany przez specjalistów firmy dedykowany gazowy układ zasilania obniża koszty związane z paliwem o połowę, pomimo faktu, że jest to instalacja dotryskowa (zużywająca oprócz LPG niewielką ilość benzyny).
W skład instalacji gazowej Landirezno do Hyundaia Kony 1.0 T-GDI wchodzą następujące komponenty:
sterownik Landirenzo Omegas Direct DI-60,
wtryskiwacze GIRS,
reduktor-parownik Landirenzo LI-10 turbo,
toroidalny zbiornik LPG 630 x 225 o pojemności geometrycznej 55 l mieszczący 44 l LPG.
W związku z wejściem w życie 25 maja 2018 roku, ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych lub RODO) chcemy przekazać Ci kilka podstawowych informacji dotyczących przetwarzania Twoich danych osobowych w związku z korzystaniem ze strony www.gazeo.pl
Administrator danych osobowych
Gazeo Paweł Stefanowski, ul. Pogonowskiego 5/7, 90-745 Łódź, NIP 947-102-05-50, REGON 471523240
Cele przetwarzania danych:
umożliwienie korzystania ze strony internetowej www.gazeo.pl oraz wszystkich dostępnych na niej funkcjonalności (realizacja usług świadczonych drogą elektroniczną),
udzielanie odpowiedzi na pytania, na zamówione wyceny instalacji LPG,
prowadzenie analiz i statystyk oraz na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej,
archiwizacja,
prowadzenie działań marketingowych,
realizacja obowiązków prawnych,
Przekazywanie danych:
zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie np. dostawcom usług IT, księgowym, kancelariom prawnym, podmiotom lub organom uprawnionym na podstawie przepisów prawa
Twoje dane mogą być przekazywane do państw trzecich (m.in. USA) w związku z działaniami podejmowanymi na serwisach społecznościowych oraz wykorzystaniem wtyczek i innych narzędzi pochodzących z tych serwisów (m.in. Facebook, Twitter, Google+); wykorzystaniem narzędzi analitycznych i służących zanonimizowanemu śledzeniu zachowań użytkowników, w szczególności takich jak Google Analytics, Gemius Traffic, Chartbeat;
Twoje prawa związane z przetwarzaniem danych osobowych
prawo dostępu do Twoich danych,
prawo do sprostowania Twoich danych,
prawo do ograniczenia przetwarzania Twoich danych,
prawo do usunięcia Twoich danych,
prawo do przenoszenia Twoich danych,
prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych,
prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie Twoich danych ( jeśli była wcześniej udzielona ),
prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego.
Wszystkie informacje dostępne są na naszej stronie w zakładce POLITYKA PRYWATNOŚCI: