Silnik 1.0 T-GDI (G3LC) jest trzycylindrową, turbodoładowaną jednostką napędową z bezpośrednim wtryskiem benzyny, która rozwija moc maksymalną 120 KM (88 kW) przy 6 000 obr./min. oraz dysponuje momentem obrotowym o wartości 172 Nm, który jest dostępny w bardzo szerokim zakresie prędkości obrotowych wału korbowego (od 1 500 do 4 000 obr./min.).
Silnik jest bardzo nowoczesną konstrukcją wpisującą się w trend downsizingu, a zastosowane w nim rozwiązania tylko potwierdzają tę tezę.
Za dostarczanie powietrza do komór spalania i usuwanie z nich spalin odpowiada układ rozrządu z 4 zaworami w każdym cylindrze, które są sterowane przez 2 wałki zamontowane na głowicy. Napęd z wałków krzywkowych jest przenoszony na zawory za pośrednictwem dźwigienek wyposażonych w rolki, co minimalizuje straty związane z tarciem.
Dźwigienki są podparte na hydraulicznych kompensatorach luzu zaworowego, co powoduje, że w tym względzie silnik 1.0 T-GDI jest bezobsługowy.
Oba wałki są wyposażone w zmieniacze faz, które zmieniają czasy otwarcia zaworów dolotowych i wylotowych. Napęd z wału korbowego na wałki rozrządu jest przenoszony za pośrednictwem bezobsługowej przekładni łańcuchowej, w której zastosowano łańcuch zębaty, znacznie cichszy od typowego łańcucha rolkowego.
Kadłub i głowica silnika są wykonane jako odlewy ciśnieniowe ze stopów aluminium. Pozwala to znacznie ograniczyć masę jednostki napędowej. Kolektor wylotowy jest zintegrowany z głowicą i chłodzony, co pozwala na szybsze rozgrzewanie katalizatorów oraz zmniejsza zużycie paliwa i emisję szkodliwych składników spalin.
Osadzone w kadłubie żeliwne tuleje cylindrowe zapewniają odpowiednią trwałość złożenia tłok-cylinder. Pracujące w żeliwnych tulejach, wykonane ze stopów aluminium, tłoki są zoptymalizowane pod względem kształtu i masy, a ich części prowadzące są pokryte dwusiarczkiem molibdenu.
Głowica i kadłub silnika mają oddzielne termostaty, co powoduje, że ciecz chłodząca w obu elementach ma inną temperaturę. Niższa temperatura cieczy w głowicy zwiększa odporność na spalanie stukowe, a wyższa w kadłubie obniża tarcie i zwiększa efektywność pracy jednostki napędowej.
Pierścienie zgarniające w silniku 1.0 T-GDI są pokrywane azotkiem chromu w procesach PVD (Physical Vapour Deposition - osadzanie powłoki z fazy gazowej przy wykorzystaniu zjawisk fizycznych). Zmniejsza to tarcie pierścieni w tulejach i zwiększa trwałość tych elementów. Dodatkowo siły tarcia są redukowane poprzez zmniejszenie nacisku pierścieni na tuleje.
W układzie zapłonowym silnika Kappa II stosuje się świece zapłonowe o długim gwincie. Dzięki temu można było zwiększyć płaszcz wodny wokół gniazd świec zapłonowych i w obszarze kanałów wylotowych silnika. Niewielka średnica świec (gwint M12) pozwala na zwiększenie wymiarów zaworów w celu optymalizacji wymiany ładunku w komorach spalania silnika.
W silniku 1.0 T-GDI zastosowano przesunięcie osi cylindrów względem osi wału korbowego. Zabieg ten to tzw. dezaksacja, która minimalizuje siłę boczną (siłę normalną) generowaną w układzie tłokowo-korbowym. Minimalizuje to uderzenia części prowadzącej tłoka o tuleję cylindrową przy zmianie kierunku ruchu, co skutkuje obniżeniem głośności jednostki napędowej.
Wymienione rozwiązania silnika 1.0 T-GDI z bezpośrednim wtryskiem benzyny są ultranowoczesne.
Nie zmienia faktu, że zużycie benzyny w samochodzie Hyundai Kona napędzanym tym silnikiem jest dość duże i w związku z tym użytkowanie tego pojazdu nie należy do najtańszych.
Firma Landi Renzo Polska ma sposób, nawet na tak skomplikowane jednostki napędowe. Przygotowany przez specjalistów firmy dedykowany gazowy układ zasilania obniża koszty związane z paliwem o połowę, pomimo faktu, że jest to instalacja dotryskowa (zużywająca oprócz LPG niewielką ilość benzyny).
Zobaczcie na filmie jak to jest zrobione.
Zobacz stronę producenta:
LandiRenzowczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl