Hyundai Staria to "świeżutki" van o "słusznych" wymiarach. "Świeżutki", bo produkowany przez Hyundaia od 2021 r.
Samochód ma rozstaw osi 3 273 mm. Całkowita długość nadwozia wynosi 5 253 mm a szerokość 1 997 mm, przy wysokości 1 990 mm.
Nadwozie występuje w wersji osobowej (Tourer) lub dostawczej (Cargo).
Katalog Hyundaia Staria przedstawia także różne wersje zabudów, które są możliwe do wykonania na jego bazie. Jest wśród nich autobus szkolny (Staria Kinder), karetka (Ambulance czy Special Ambulance - z podwyższonym dachem), a także pojazdy do przewozu osób niepełnosprawnych i zabudowa typu Kamper.
Staria ma bardzo futurystyczny wygląd zewnętrzny oraz równie odważną stylizację miejsca pracy kierowcy. Zastosowano cyfrowe wskaźniki, a wysunięta do góry konsola centralna ma dotykowy wyświetlacz oraz umieszczone pod nim dotykowe przyciski (dotykowe ale jednak fizyczne przyciski, a nie wyświetlane pola w "szóstym" poziomie zagłębienia w menu ekranowym).
Kabina pasażerska pomieścić 7, 9 lub 11 pasażerów, a wnętrze Hyundaia Staria można w szerokim zakresie aranżować, np. poprzez zastosowanie obracanych foteli w drugim i trzecim rzędzie.
Luksusowa wersja Lounge Hyundaia Staria oferuje jeszcze więcej możliwości dla dwóch pojedynczych foteli drugiego rzędu siedzeń (m.in. regulację odległości pomiędzy nimi oraz rozkładaną częścią dolną pozwalającą na podparcie nóg).
Układ napędowy samochodu może być wyposażony między innymi w zasilaną LPG jednostkę napędową Smartstream L3.5 (L6DC) LPi, która jest 6-cylindrowym, widlastym silnikiem o pojemności skokowej 3 470 cm³.
Jego moc wynosi 243 KM (179 kW) przy 6 000 obr./min., a moment obrotowy ma maksymalną wartość 314 Nm przy 4 500 obr./min.
Jest to ta sama jednostka napędowa, którą zastosowano w samochodzie Kia K8, o której pisaliśmy w artykule "Kia K8 z fabrycznym LPG - niestety nie dla Europy".
Podobnie jak w Kii K8 silnik ten współpracuje z 8-biegową, automatyczną skrzynią przekładniową, która przekazuje napęd na przednie lub na wszystkie koła (w zależności od konfiguracji układu napędowego).
Producent podaje, że w silniku zastosowano, wyposażone w rolki, dźwigienki zaworowe pozwalające na znaczne zmniejszenie oporów tarcia w układzie rozrządu, a tym samym zmniejszenie zużycia paliwa i emisji szkodliwych składników spalin oraz podwyższenie parametrów jednostki napędowej.
W tym samym celu w silniku zastosowano układ smarowania z pompą olejową o zmiennej wydajności.
Staria z silnikiem Smartstream L3.5 (L6DC) LPi zużywa średnio 6,7 l LPG na 100 km, co przy pojemności zbiornika paliwa 85 l zapewnia zasięg nawet do blisko 1 300 km. Emisja CO2 wynosi na LPG od 189 do 202 g/km przy masie własnej od 1 990 do 2 280 kg (w zależności od wersji nadwozia i liczby foteli).
Producent chwali się także zastosowaniem wielowahaczowego zawieszenia tylnej osi pojazdu, co ma pozytywnie wpływać na komfort podróżowania.
Wiosną 2021 roku Hyundai Staria trafił na rodzimy rynek Korei Południowej, w czerwcu tego samego roku rozpoczęła się sprzedaż w Tajlandii, a w sierpniu w Nowej Zelandii i Australii. Niestety w Polsce samochód nie jest oferowany ale można go kupić u naszych sąsiadów, w Niemczech i równie blisko - w Czechach. Wersja LPG nie jest oferowana ani w Czechach, ani w Niemczech, jest dostępna tylko na rynku koreańskim.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl