Hyundai Bayon jest najnowszym, a zarazem najmniejszym w gamie SUVów koreańskiego producenta. Nowy model bazuje na hatchbacku i20. Takie same są także jednostki napędowe. Jedną z nich jest to silnik 1.2 MPI z pośrednim wtryskiem benzyny, w którym zastosowano po 2 wtryskiwacze na każdy cylinder. W bliźniaczych samochodach Kia bywa on określany jako 1.2 DPI (nie mylić z wtryskiem bezpośrednim - D to nie Direct). Skrót ten odnosi się właśnie do podwójnych wtryskiwaczy w kolektorze dolotowym i oznacza dokładnie Dual Port Injection (DPI).
Na rynku wtórnym silniki 1.2 MPI w samochodach Hyundai i Kia są dostosowywane do zasilania autogazem z wykorzystaniem 8 wtryskiwaczy LPG i sterownika do silników 8-cylindrowych, aby móc niezależnie sterować ich pracą.
Zastosowana w Hyundaiu Bayon jednostka napędowa ma 4 cylindry i pojemność skokową 1 197 cm³. Silnik osiąga moc 84 KM przy 6 000 obr./min. oraz moment obrotowy o wartości 118 Nm przy 4 200 obr./min.
Samochód miał premierę w marcu 2021 r. Jego sprzedaż rozpoczęła się na przełomie maja i czerwca 2021 r. A obecnie (styczeń 2022 r.) jest on już oferowany w Polsce w wersji dostosowanej do zasilania LPG.
Za konwersję, która prowadzona jest w formule 0 km odpowiedzialna jest firma Czakram, która proponuje do tego pojazdu instalację BRC do 4-cylindrowych jednostek napędowych.
Pomimo zastosowania wspomnianych wcześniej 8 wtryskiwaczy benzynowych, które nie pracują jednak synchronicznie tak jak we wcześniejszych tego typu rozwiązaniach (w Nissanie czy Toyocie), w układzie gazowym pracują tylko 4 wtryskiwacze LPG. To znaczne uproszczenie instalacji gazowej (także w sensie montażowym).
W Hyundaiu Bayon zastosowano oczywiście toroidalny zbiornik LPG. Ma on pojemność użytkową 35 l, który zapewnia autonomię na poziomie około 500 km na autogazie. Połączenia wysokociśnieniowe instalacji LPG wykonano wykorzystując przewody termoplastyczne firmy Faro.
Instalacja gazowa BRC została w Hyundaiu Bayon wyceniona na 5 536 zł, a cena samego samochodu z silnikiem 1.2 MPI oscyluje w granicach od 68 200 za wersję wyposażeniową Pure, poprzez wersję Modern za 74 500 zł, skończywszy na wersji Smart za 79 200 zł. Wszystkie te wersje wyposażeniowe Hyundaia Bayona mogą być skonfigurowane z instalację LPG, zatem ich sumaryczne ceny (wraz z instalacją) wynoszą:
Niektórym, bardziej wymagającym (wybrednym) kierowcom nie podoba się brak zintegrowania komputera pokładowego z instalacją LPG w Hyundaiu Bayon. Tak jest faktycznie. Trzeba jednak przyznać, że sporo w tym temacie "namieszała" Dacia, w której komputer pokładowy generuje informacje stosownie do tego na jakim paliwie samochód się aktualnie porusza. A przypomnijmy, że system LPG jest oferowany w Dacii za jedynie 1 000 zł (warunki promocyjne, które z pewnością nie uwzględniają faktycznych kosztów zastosowanych w aucie komponentów). Koszty adaptacji Hyundaia Bayona skalkulowano na 5 536 zł. Gdy bezpośrednio zestawi się ze sobą te dwie oferty, można by sądzić, że to duże niedopatrzenie ze strony firmy Czakram.
Trzeba mieć jednak świadomość, że system Landi Renzo w Daciach jest montowany w warunkach fabrycznych, a samochody tej marki wyposażone w instalacje LPG są sprzedawane w wielu krajach.
Natomiast Hyundai Bayon i inne jego modele oferowane z LPG to krajowa inicjatywa firmy Czakram. Samochody te są sprzedawane wyłącznie w Polsce, zatem skala zjawiska w stosunku do Dacii oferowanych z LPG jest kompletnie nieporównywalna.
Dacia może sobie pozwolić na znacznie większą integrację instalacji LPG z samochodem. Poza tym Landi Renzo ma w tym względzie znacznie większe doświadczenie, ponieważ oferowało tego rodzaju zintegrowane systemy LPG w samochodach marki Opel.
Wracając jednak do meritum, to kolejna inicjatywa firmy Czakram, mająca na celu zaoferowanie następnego modelu z "fabryczną" (0 km) instalacją LPG jest zdecydowanie pozytywnym sygnałem branży autogazu (także dla branży). Duży plus dla firmy Czakram, która w trudnym dla sektora LPG okresie trzyma poziom godny marki BRC.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl