Zmiana rodzaju napędu z silników zasilanych olejem napędowym na jednostki LPG dotyczy lekkich pojazdów użytkowych produkowanych przez koncern Hyundai Motor Group. Modele Porter (H-100) w gamie pojazdów Hyundai i Kia Bongo (K2700) już niedługo nie będą oferowane w Korei z silnikami Diesla (jednostkami napędowymi o zapłonie samoczynnym).
Zmiana w gamie modelowej koreańskiego giganta motoryzacyjnego zostanie wprowadzona już w tym roku, dokładnie od grudnia 2023 r. Decyzja o tej zmianie została już przesłana do punktów sprzedaży samochodów użytkowych Hyundai i Kia w całej Korei Południowej, w których są oferowane modele Porter i Bongo.
Te dwa pojazdy są bardzo popularne w Korei Południowej i znajdują zastosowanie jako samochody dystrybucyjne (zaopatrzeniowe) w Korei od dwudziestu lat. Produkcja 1-tonowego modelu Kia Bongo z silnikiem Diesla z automatyczną skrzynią biegów, jednego z najpopularniejszych tego typu pojazdów, zakończyła się już 14 lipca 2023 r. Decyzja ta jest związana z zaostrzonymi przez rząd koreański przepisami dotyczącymi ochrony środowiska naturalnego. Od stycznia 2024 r. dostawcy usług związanych z miejską dystrybucją będą mieli zakaz rejestrowania nowych pojazdów z silnikami Diesla.
Zakończenie produkcji kompaktowych samochodów ciężarowych z silnikami Diesla to także konsekwencja bardziej rygorystycznych przepisów dotyczącymi emisji spalin zgodnych z normą Euro 7, co potwierdzają przedstawiciele Hyundai Motor Group.
Silniki Diesla w Hyundaiu Porterze i Kii Bongo zostaną zastąpione jednostkami zasilanymi autogazem (LPG). Będą to nowe silniki 2.5 T-LPDi.
Hyundai i Kia rozpoczęły prace nad nową generacją turbodoładowanego silnika T-LPDi z bezpośrednim wtryskiem LPG już 10 lat temu. Nowy silnik ma pozbyć się słabych z punktu widzenia samochodów użytkowych cech silników zasilanych autogazem, czyli ograniczeń w zakresie parametrów jednostek napędowych niezbyt dużej mocy w odniesieniu do wielkości tych samochodów i wartości momentu obrotowego oraz dużego zużycia paliwa z uwagi na wysokie obciążenie jednostek napędowych w autach dostawczych.
Hyundai przekonuje, że nowe ciężarówki Bongo i Porter wyposażone w ten silnik będą o 10% bardziej oszczędne pod względem zużycia paliwa niż obecnie użytkowane samochody dostawcze z silnikami zasilanymi LPG, a wartość momentu obrotowego silnika 2.5 T-LPDi będzie porównywalna z uzyskiwaną w silnikach Diesla.
Nowy Hyundai Porter to odrodzenie tego modelu w wersji LPG po dwóch dekadach jego nieobecności rynkowej (w wersji zasilanej autogazem). Porter w takiej wersji silnikowej był oferowany przed 2003 rokiem.
Do oferty ponownie wprowadzono także nową Kię Bongo LPG. Produkcja tego modelu została wstrzymana w listopadzie 2022 r. Powodem była słaba sprzedaż samochodu.
Wersje LPG Hyundaia Portera i Kii Bongo będą nieco droższe od dieslowskich odpowiedników. Jednak nabywcy prawdopodobnie otrzymają rządowe wsparcie na pojazdy zasilane LPG.
Zapowiadają to koreańscy komentatorzy, wspierając się wynikami sprzedaży samochodów, które w pierwszej połowie 2023 r. wyglądały następująco:
Jak widać pojazdy z silnikami Diesla stanowiły około 1/3 liczby zarejestrowanych samochodów w Korei Południowej w pierwszej połowie 2023 r. Łącznie, na koniec czerwca 2023 r., liczba pojazdów z silnikiem Diesla wyniosła 9 630 000 sztuk, co stanowi spadek o 1,3% w porównaniu z końcem 2022 roku. Jest to wynik większej liczby złomowanych samochodów z silnikami Diesla od liczby samochodów nowo rejestrowanych takich pojazdów.
Hyundai Motor Group na rynku koreańskim oferuje wersje z silnikami o zapłonie samoczynnym w Tucsonie i Palisade. Marka Kia dostarcza diesle w modelach Sportage i Sorento. Marka premium koncernu Hyundai, którą jest Genesis, oferuje modele GV70 i GV80 z silnikiem Diesla. W 2025 r. Genesis planuje oferować samochody wyłącznie elektryczne.
Żadna z marek Hyundai Motor Group (ani Hyundai ani Kia) nie oferują aut dostawczych na polskim rynku, zatem jest mało prawdopodobne by taki samochód trafił do Polski, nawet w ramach importu indywidualngo.
Przelicz opłacalność instalacji LPG w swoim aucie w Kalkulatorze gazeo.pl
Opłaca się? Zamów wycenę na stronie Wycena instalacji LPG gazeo.pl
Masz już instalację? Szukasz materiałów eksploatacyjnych lub części? Zamów je w nagaz24.pl
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl