Hyundai Kona z 2019 r. z silnikiem 1.6 T-GDI (G4FJ) z bezpośrednim wtryskiem benzyny trafił na montaż instalacji gazowej do warsztatu firmowego firmy Czakram, importera samochodowych instalacji gazowych marek BRC i Zavoli należących obecnie do koncernu Westport Fuel Systems.
Należący do rodziny Gamma, 4-cylindrowy, turbodoładowany silnik o pojemności 1,6 litra z bezpośrednim wtryskiem benzyny jest produkowany w Korei od 2011 roku i montowany w wielu modelach koreańskich aut Kia i Hyundai.
W wersji zastosowanej w prezentowanym Hyundaiu Konie z 2019 r., silnik 1.6 T-GDI ma oznaczenie kodowe G4FJ. Jednostka ta rozwija moc 177 KM (130 kW) przy 5 500 obr./min. oraz dysponuje momentem obrotowym o maksymalnej wartości 265 Nm dostępnej już od 1 500 ob./min. i utrzymującej się do 4 500 obr./min.
Silnik jest w całości (kadłub i głowica) wykonany ze stopów aluminium. Na głowicy pracują dwa wałki rozrządu, które są napędzane od wału korbowego za pośrednictwem przekładni łańcuchowej. Uruchamiają one 16 zaworów (po 4 w każdym cylindrze), które sterują dopływem powietrza do silnika i usuwaniem z komór spalania gazów spalinowych.
Rozrząd w silniku G4FJ jest wyposażony w system Dual-Continuous Variable Valve Timing (D-CVVT), co oznacza, że każdy z wałków jest wyposażony w zmieniacz faz rozrządu pozwalający regulować kąty otwierania zaworów tak aby zoptymalizować warunki pracy silnika.
Zawory silnika G4FJ nie mają hydraulicznych popychaczy, co oznacza, że regulacja luzu zaworowego odbywa się ręcznie. Z tego powodu, by zapewnić optymalne warunki pracy zaworów w silniku G4FJ, po konwersji na zasilanie LPG, wymagane jest zastosowanie dodatkowej ochrony zaworów o czym w dalszej części artykułu.
Hyundai Kona wyposażony w jednostkę napędową 1.6 T-GDI (kod silnika G4FJ) został poddany konwersji na zasilanie LPG w firmowym warsztacie firmy Czakram w Tarnowie.
Z uwagi na bezpośredni wtrysk benzyny w jednostce napędowej G4FJ zastosowano dedykowany zestaw samochodowej instalacji gazowej BRC Sequent Maestro. W jego skład weszły następujące komponenty:
eVP-500 jest reduktorem o wydajności pozwalającej na zasilanie silników o mocach do 500 KM. Jest to urządzenie sterowane elektronicznie, co pozwala na dynamiczną regulację ciśnienia wyjściowego w zależności od chwilowego zapotrzebowania silnika na paliwo. Reduktor-parownik eVP-500 nie ma membrany, co czyni go praktycznie bezobsługowym. Korpus wykonany z tworzywa sztucznego zapewnia niską masę i znakomite właściwości termiczne. Reduktor jest zintegrowany z filtrem fazy ciekłej z wymiennym wkładem.
eVP-500 jest także łatwy w montażu, czemu sprzyja regularny kształt i niewielkie wymiary zewnętrzne ze złączami (wejście i wyjście gazu i cieczy chłodzącej) po tej samej stronie.
LPG w fazie ciekłej jest doprowadzane do reduktora za pośrednictwem przewodu o średnicy 8 mm i zmienia stan skupienia na gazowy. Faza lotna w ilości niezbędnej do zasilania silnika 1.6 T-GDI (G4FJ) jest utrzymywana w reduktorze pod odpowiednim (zmiennym w zależności od zapotrzebowania) ciśnieniem niezbędnym do prawidłowego dawkowania paliwa gazowego do silnika przez wtryskiwacze.
Stosowany w samochodowych instalacjach gazowych grupy Westport Fual Systems filtr fazy lotnej Valtek typ 94 (firma Valtek należy do Westport Fuel Systems) jest bardzo wygodny w montażu ponieważ pozwala na dowolne ustawienie króćców przyłączeniowych fazy lotnej LPG i nie wymaga mocowania. Jest to jednak filtr jednorazowy, producent nie przewidział wymiany znajdującego się w jego wnętrzu poliestrowego wkładu.
Czujnik ciśnienia fazy lotnej LPG służy także do przełączenia silnika na zasilanie benzyną po zużyciu paliwa gazowego. Zmniejszające się ciśnienie fazy lotnej LPG w miarę zużywania LPG ze zbiornika osiągając ściśle określoną wartość odczytywaną przez czujnik powoduje wyłączenie instalacji LPG (zamknięcie wszystkich zaworów) i przejście jednostki napędowej na zasilanie benzyną. Podobnie dzieje się, kiedy instalacja gazowa ulega rozszczelnieniu, np. wskutek kolizji. Gwałtowny zanik ciśnienia wykrywany przez czujnik powoduje przełączenie auta na zasilanie benzyną.
Tuż za filtrem fazy lotnej, praktycznie w listwie wtryskiwaczy pracuje czujnik ciśnienia i temperatury gazu, którego sygnały służą przede wszystkim do wyznaczenia dawki paliwa gazowego, dlatego precyzyjny pomiar tych parametrów jest bardzo istotny dla dokładności wyznaczanych przez sterownik LPG AFC-3.0 dawek paliwa gazowego.
Faza lotna LPG jest dawkowana przez wtryskiwacze gazowe do kanałów dolotowych poszczególnych cylindrów przez wtryskiwacze BRC IN03 MY09 o legendarnej wręcz trwałości, których precyzja odmierzania dawek paliwa w długim okresie użytkowania jest także imponująca. Ich przebiegi rzędu powyżej 500 tys. km nie są odosobnionymi przypadkami.
Ręcznie regulowany luz zaworowy w silniku 1.6 T-GDI (G4FJ) wymusza przy zasilaniu LPG zastosowanie dodatkowej ochrony zaworów. Nie wystarcza udział benzyny w zużyciu paliwa silnika pracującego na LPG, konieczne jest podawanie specjalnych środków chemicznych niwelujących recesję przylgni gniazd zaworowych i zaworów.
Zastosowano elektroniczny system lubryfikacji ValveCare, który odmierza precyzyjne porcje płynu dawkowane do silnika wraz z paliwem gazowym (przez te same dysze w kanałach dolotowych silnika).
Całością instalacji LPG zawiaduje sterownik AFC-3.0, który steruje dawkowaniem fazy lotnej do kanałów dolotowych silnika oraz okresowo otwiera wtryskiwacze benzynowe realizując dotrysk benzyny, który jest niezbędny do zachowania ich w pełnej sprawności.
Dawkowanie minimalnej ilości benzyny przez wtryskiwacze powoduje, że na ich końcówkach osadzają się produkty spalania powstające z "cieknącej" benzyny. W BRC Sequent Maestro taka sytuacja nie ma miejsca. To, że wtryskiwacze otwierane są rzadziej i na dłuższy czas powoduje, że ich końcówki przepłukują się i skutecznie usuwają produkty spalania. Większy przepływ benzyny zwiększa też efekt chłodzący we wtryskiwaczach.
Piotr Oleksyk, Czakram
Sterownik systemu zasilania gazowego BRC Sequent Maestro, AFC-3.0 jest bardzo duży na tle rozwiązań konkurencyjnych lecz jego możliwości są także olbrzymie, co skutkuje niewielkim udziałem benzyny w zużyciu paliwa przez silnik, który oscyluje w granicach około 0,5 l na 100 km, co praktycznie nie wpływa na ekonomikę użytkowania auta.
Hyundai Kona 1.6 T-GDI (kod silnika G4FJ) to kolejny przykład auta z bezpośrednim wtryskiem benzyny, które można poddać konwersji na zasilanie LPG z wykorzystaniem systemu zasilania gazowego BRC Sequent Maestro.
Lista silników, które zostały opracowane pod kątem zasilania za pomocą systemu BRC Sequent Maestro obejmuje blisko 4 500 różnych samochodów wyposażonych w silniki z bezpośrednim wtryskiem benzyny.
Przelicz opłacalność instalacji LPG w swoim aucie w Kalkulatorze gazeo.pl
Opłaca się? Zamów wycenę na stronie Wycena instalacji LPG gazeo.pl
Masz już instalację? Szukasz materiałów eksploatacyjnych lub części? Zamów je w nagaz24.pl
Zobacz stronę producenta:
BRCwczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl