Gazowe Toyoty są oferowane od wielu lat, co wynika z działalności firmy Landi Renzo Polska, która podjęła współpracę z wybranymi serwisami japońskiej marki, oferując gazowe układy zasilania w nowych i już używanych Toyotach z zachowaniem pełnej gwarancji producenta.
Przyzwyczailiśmy się do hybrydowych Toyot, które trafiały do nas na testy. Są one znakomitymi propozycjami pod kątem możliwości dostosowania do zasilania LPG, ponieważ mogą pracować na gazie wykorzystując najbardziej popularne na rynku, a zatem najtańsze uniwersalne zestawy montażowe instalacji IV generacji (sekwencyjny wtrysk LPG w fazie lotnej).
Duże floty pojazdów i taksówkarze od wielu lat doceniają to rozwiązanie z uwagi na minimalne koszty użytkowania związane z paliwem, szczególnie w warunkach jazdy miejskiej z uwagi na hybrydowy układ napędowy, który umożliwia uzyskiwanie zużycia paliwa na minimalnym poziomie.
Jak się jednak okazuje jednym z ostatnich opracowań Landi Renzo Polska dla Toyoty jest system zasilania gazowego do silnika z bezpośrednim wtryskiem benzyny 1.2 turbo (8NR-FTS). Pomimo dotrysku benzyny w czasie pracy na gazie system ten skutecznie ogranicza koszty użytkowania samochodu związane z paliwem.
Toyota Corolla z takim właśnie silnikiem w wersji TS kombi dostosowana do zasilania LPG z wykorzystaniem dedykowanego zestawu montażowego, została nam użyczona przez firmę Landi Renzo Polska.
Prezentowana Corolla została wyposażona we wspomniany silnik z bezpośrednim wtryskiem benzyny.
Zastosowana w prezentowanej Corolli 6-biegowa, ręczna skrzynia biegów w porównaniu z wcześniej stosowanymi zespołami przeniesienia napędu jest o 7 kg lżejsza (waży 40 kg) i o 24 mm krótsza (łączna długość 372 mm). Jest to jedna z najmniejszych skrzyń przekładniowych na świecie. Zastosowano w niej także synchronizację biegu wstecznego.
Jest to czterocylindrowa, rzędowa jednostka napędowa o pojemności skokowej 1 197 cm³. Osiąga ona moc 116 KM (85 kW) przy 5 200 obr./min. oraz dysponuje momentem obrotowym o wartości 185 Nm, który jest osiągany już przy 1 500 obr./min. i utrzymuje swą wartość do 4 000 obr./min.
Ta wersja silnikowa Corolli jest oferowana z instalacją LPG Landirenzo od 4 września 2020 r.
Jednostka 1.2 Turbo jest wyposażona w ultranowoczesne rozwiązania optymalizujące pracę silnika zarówno pod kątem zużycia paliwa jak i emisji szkodliwych składników spalin. Silnik ma wysoki stopień sprężania 10:1 oraz wspomniany bezpośredni wtrysk benzyny (D4-T) i turbodoładowanie z charakterystyczną chłodnicą powietrza doładowującego.
Aby poprawić sprawność silnika zastosowano także układ rozrządu pozwalający na takie zmiany nastaw by w zakresie niskich obciążeń silnik pracował wg cyklu Atkinsona. Ponadto zoptymalizowano i podzielono układ chłodzenia by zapewnić sinikowi optymalne warunki pracy. Szczegóły na ten temat w artykule "Corolla 1.2 Turbo z LPG w salonach Toyoty".
Typowe parametry silnika z bezpośrednim wtryskiem benzyny (maksymalna wartość momentu obrotowego jest osiągana przy bardzo niskiej prędkości obrotowej – jak w dieslu) sugerują, że silnik ten jest w stanie wybaczyć bardzo wiele. Tak jest w istocie. Jego elastyczność jest niewiarygodna. Dodatkowo w samochodzie zastosowano sterowaną ręcznie, 6-biegową skrzynię przekładniową, która jest wyposażona w system iMT (Intelligent Manual Transmission), który automatycznie dostosowuje prędkość obrotową silnika przy zmianie biegów (zarówno w górę jak i przy redukcji). Zapewnia to bardzo płynną zmianę przełożeń (jak w dobrym automacie). Nie sposób doprowadzić do szarpnięcia, co oprócz płynności ruchu wpływa także na trwałość układu przeniesienia napędu.
To coś dla Maćka. Oddajmy mu głos.
Faktycznie, byłem trochę zaskoczony płynnością swojej jazdy, niestety to nie wynik zmiany mojej techniki, a działanie systemu iMT. Dla mnie jest o rozwiązanie idealne. Niestety za każdym razem system należy włączyć ręcznie.
Maciej Prośniewski, dyrektor gazeo.pl
Ergonomia w zakresie korzystania z samochodu nie budzi najmniejszych zastrzeżeń, a wygląd i stylizacja pomimo widocznej nowoczesności "nie kłuje" w oczy.
Podobnie, w samych superlatywach, można wypowiedzieć się na temat prowadzenia i własności jezdnych samochodu.
Samochód waży 1 305 kg i nowoczesna jednostka napędowa o mocy 116 KM radzi sobie z nim nadspodziewanie dobrze. Corolla nie jest supersamochodem ale jej osiągi są wystarczające do sprawnego przemieszczania się zarówno w warunkach jazdy miejskiej jak i poza miastem, także na autostradach. Z pewnością samochód nie jest demonem dynamiki i szybkości ale też nie do tego został stworzony. To typowy samochód rodzinny ale także znakomita propozycja dla flot samochodowych. To narzędzie pracy stworzone do taniego przemieszczania się.
Samochód jeździ bardzo poprawnie, wiadomo nie jest to auto wyścigowe, ale deklarowane przez producenta przyspieszenie na poziomie 9,6 s jest więcej niż wystarczające i pozwala bardzo sprawnie poruszać się autem w każdych warunkach.
Maciej Prośniewski, dyrektor gazeo.pl
Samochód jest z gruntu stworzony by minimalizować zużycie paliwa (patrz opis układu napędowego - silnika i skrzyni biegów). Jak się jednak okazuje osiągnięcie zużycia paliwa deklarowanego przez producenta jest praktycznie niemożliwe. A podaje on zużycie benzyny w granicach 5,8 do 7,2 l/100 km. W praktyce auto zużywa około 9 l na 100 km. Taki realny wynik uzyskaliśmy w podmiejskich warunkach użytkowania.
Nowinki techniczne nie są w stanie przeskoczyć fizyki. Samochód o takiej masie musi zużyć odpowiednią ilość paliwa. Można jednak zastosować paliwo, które jest 2-krotnie tańsze. Niestety wśród użytkowników pokutuje opinia, że użytkowanie silnika z bezpośrednim wtryskiem benzyny, który w czasie jazdy na LPG zużywa także niewielką ilość benzyny (niezbędną do utrzymania w sprawności umieszczonych w komorach spalania wtryskiwaczy benzynowych) jest mniej opłacalne. Nie jest to prawdą, co można sobie dokładnie przeliczyć korzystając z Kalkulatora LPG na stronie Landi.pl.
Trzeba mieć świadomość, że każdy silnik dostosowany do zasilania LPG zużywa benzynę, choćby do rozruchu. Zobaczcie jak to wyszło w naszym teście.
Według Raportu PSPA (Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych) pt. "Barometr nowej mobilności" 51% kosztów użytkowania samochodu stanowi paliwo. Jeśli zatem stosując instalcję LPG zmniejszymy koszty związane z paliwem o połowę, to całkowite koszty użytkowania samochodu spadną mniej więcej o 25%. Albo przy takich samych wydatkach na paliwo będzie można 2-krotnie zwiększyć przebieg samochodu. Doskonale wiedzą o tym taksówkarze, którzy jak nikt inny, analizują koszty użytkowania swoich samochodów.
Aktualnie jeżdżę Aurisem z LPG - super sprawa. Teraz też się zastanawiam nad Toyotą z LPG - nie potrzebuję auta do ścigania tylko do codziennej pracy i silnik 1.2. na pewno wystarczy. Paliwo to największy koszt w moich wydatkach więc na pewno przy zakupie będę rozważał Toyotę z LPG. Wielu moich kolegów jest zachwyconych hybrydami ale ich cena wg. mnie jest za wysoka - a nawet gdybym kupił hybrydę Toyoty to też z gazem.
Krzysztof, warszawski taksówkarz
Tak jak wspomnieliśmy osiągnięcie deklarowanego przez producenta poziomu zużycia paliwa jest w normalnej eksploatacji niemożliwe.
Samochód w czasie naszych jazd testowych zanotował średnie zużycie benzyny (z komputera pokładowego) na poziomie 9 l na 100 km.
Zgodnie z notowaniem e-petrol z dnia 12.11.2020 r. średnia cena benzyny wynosiła w Polsce 4,37 zł/l. Oznacza to, że pokonanie 100 km na benzynie kosztuje 39,33 zł.
Konwersja na zasilanie LPG Corolli 1.2 turbo w znacznym stopniu obniża koszty użytkowania. W naszym przypadku średnie zużycie LPG wyniosło 7,98 l na 100 km + 2,17 l benzyny, co oznacza koszty na poziomie 26,2 zł/100 km (średnia cena LPG wg notowania e-petrol z dnia 12.11.2020 r. wynosi 2,09 zł/l).
Na każdych 100 km różnica w kosztach użytkowania wynosi zatem 13,13 zł. W ciągu roku (przy przebiegu 40 tys, km - takie przebiegi osiągają pojazdy flotowe) oszczędności wyniosą 5 252 zł. Oznacza to, że koszt instalacji, który obecnie Toyota ustaliła na 5 500 zł zwróci się w nieco ponad rok.
Pracę dotryskowej instalacji gazowej Landirenzo nadzoruje sterownik Omegas Direct DI-60, który oprócz sterowania wtryskiwaczami LPG dawkującymi LPG w fazie lotnej do kanałów dolotowych poszczególnych cylindrów steruje także wtryskiwaczami benzynowymi, realizując dotrysk benzyny.
Zastosowano wtryskiwacze gazowe GIRS, które obecnie Landirenzo wykorzystuje w nowych aplikacjach systemu Omegas Direct.
Za przygotowanie paliwa gazowego odpowiada reduktor-parownik Landirenzo Li-02 T. Następuje w nim zmiana stanu skupienia LPG z ciekłego na gazowy. Reduktor utrzymuje także fazę gazową pod odpowiednim ciśnieniem, niezbędnym dla prawidłowej pracy listwy wtryskiwaczy LPG.
W czasie zużycia 44 l LPG zawartych w zbiorniku samochód zużyje także 12 l benzyny.
Paliwo gazowe (LPG w stanie ciekłym) jest przechowywane w toroidalnym (montowanym w miejscu koła zapasowego) zbiorniku LPG o pojemności 55 l (średnica 630, wysokość 220 mm). Mieści on 44 l LPG.
Przy uzyskanym w teście średnim zużyciu paliwa taka ilość LPG pozwala na pokonanie dystansu ponad 550 km. To bardzo dobry wynik, niestety nieosiągalny dla większości samochodów dostosowanych do zasilania LPG.
Jestem bardzo zadowolony z wyników jakie udało mi się uzyskać użytkując ten samochód w czasie testu. Obniżenie kosztów eksploatacji o ponad 2 600 zł rocznie to naprawdę wymierne pieniądze, które można przeznaczyć na coś zupełnie innego niż ich spalenie w silniku.
Maciej Prośniewski, dyrektor gazeo.pl
Toyota Corolla 1.2 turbo z instalacją LPG to najnowsza propozycja japońskiego producenta dla osób chcących ograniczyć koszty użytkowania samochodu, a przy tym cieszyć się dobrodziejstwem gwarancji. Przypomnijmy, że zamontowana w serwisie Toyoty samochodowa instalacja gazowa może być obsługiwana i naprawiana w jednym z 27 tego typu obiektów rozmieszczonych równomiernie ne terenie całej Polski.
To może nie do końca interesować zwykłego Kowalskiego, choć ta oferta jest także skierowana do indywidualnych użytkowników ale z pewnością jest to informacja niezbędna dla menadżerów flotowych, którzy organizują pracę w terenie swoich pracowników. W ten sposób mogą oni kierować samochody na niezbędne obsługi i naprawy gwarancyjne, a także pogwarancyjne do dogodnie położonego na terenie kraju obiektu Toyoty.
Często brak takiej sieci obsługowo-naprawczej był dla flot jedyną przeszkodą w decyzji o montażu instalacji gazowych w pojazdach. Landi Renzo Polska podchodzi do tego tematu komplementarnie i oferuje pełen zakres usług związanych z oferowanymi w Toyotach instalacjami gazowymi. Z uwagi na to, że wszystkie usługi związane w gazowymi układami zasilania są oferowane przez serwisy Toyoty można je koordynować z obsługami technicznymi przewidzianymi dla samochodu.
Okresy międzyobsługowe instalacji LPG są takie same jak w przypadku samochodu (15 tys. km lub 12 miesięcy). Można je zatem, bez najmniejszego problemu, wykonywać w ramach tej samej wizyty w jednym z 27 obiektów Toyoty na terenie całej Polski.
Zobacz stronę producenta:
LandiRenzowczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl