Skoda Kamiq to najmniejszy SUV w ofercie Skody, który jest jednym z najlepiej sprzedających się modeli czeskiej marki. Od teraz wyniki sprzedaży mogą być jeszcze lepsze, ponieważ do oferty na polskim rynku trafiła wersja LPG.
Skoda Kamiq wygląda na niewielką z zewnątrz. Po zajęciu fotela kierowcy, a nawet pasażera na tylnym rzędzie siedzeń, wrażenie jest zupełnie inne. Samochód wydaje się znacznie większy.
Ergonomia obsługi jest na wysokim poziomie, tylko jak zwykle część fizycznych przycisków zniknęła i trafiła do "telewizora" nad centralnymi nawiewami.
"Telewizor" pojawił się także przed oczami kierowcy. Zamiast analogowych wskaźników mamy wyświetlacz z różnymi "bajerami".
Wysoko położona pokrywa silnika obserwowana z pozycji kierowcy podkreśla wrażenie, że mamy do czynienia z "poważnym" samochodem. I tak jest w istocie.
W układzie napędowym testowej Skody Kamiq w wersji LPG zastosowano 3-cylindrowy, turbodoładowany silnik 1.0 TSI o pojemności 999 cm³ wyposażony w 12 zaworów (po 4 w każdym cylindrze).
Jak wynika z oznaczenia TSI, silnik ma bezpośredni wtrysk benzyny. Jego moc wynosi 110 KM (81 kW) i jest osiągana przy 5 500 obr./min. Maksymalny moment obrotowy o wartości 200 Nm jest utrzymywany od 2 000 obr./min. do 3 000 obr./min. W testowym egzemplarzu silnik współpracował z 6-biegową, ręczną skrzynką przekładniową.
Wartość 2 500 obrotów jest minimalną, przy której silnik "żyje". Redukcja przełożenia i spadek obrotów poniżej 2 500 jest niemiłą niespodzianką, auto przestaje jechać (przyspiesza ale bardzo opornie). To trochę niemiłe uczucie ale z każdym kilometrem, myślący kierowca wyciąga wnioski i nie daje pracować silnikowi w tym zakresie. Dobór odpowiedniego do warunków jazdy przełożenia w przypadku tej jednostki napędowej (w tym samochodzie) jest zatem niezwykle istotny.
Na zachowanie silnika w dolnym zakresie prędkości obrotowych nie wpływa (bo nie może) rodzaj paliwa. Jeżdżenie na gazie także wymaga precyzji w doborze przełożenia w układzie napędowym aby nie poczuć dyskomfortu przy przyśpieszaniu.
Landi Renzo Polska już od 17 lat dostarcza instalacje gazowe do samochodów Skoda na polskim rynku. Silnik z bezpośrednim wtryskiem benzyny, jaki zastosowano w Skodzie Kamiq wymaga zastosowania instalacji do niego dedykowanej. Zastosowano system LandiRenzo Omegas Direct 5.0.
Do magazynowania paliwa gazowego w postaci LPG w Skodzie Kamiq zastosowano toroidalny, montowany we wnęce koła zapasowego, zbiornik o objętości geometrycznej 55 l (średnica zewnętrzna 630 mm, wysokość 225 mm). Mieści on 44 l LPG. Tak zamontowany zbiornik nie zakłóca funkcjonalności przestrzeni bagażowej, a koło przewożone w bagażniku zawsze można zastąpić zestawem naprawczym ogumienia.
Ze zbiornika ciekłe LPG trafia za pośrednictwem miedzianych przewodów paliwowych do dalszej części instalacji gazowej, której następnym elementem jest...
W prezentowanym samochodzie Skoda Kamiq 1.0 TSI zastosowano reduktor LandiRenzo LI10 Turbo. Jest to urządzenie zintegrowane z elektrozaworem gazowym i filtrem fazy ciekłej LPG.
LPG ze zbiornika trafia właśnie do elektrozaworu gazowego, w którym przechodzi, jeszcze w fazie ciekłej, proces filtracji, zanim trafi do parownika, w którym następuje zmiana stanu skupienia LPG z ciekłego na gazowy. Chcąc zachować odpowiednią wydajność tej przemiany odbywa się ona w ogrzewanej cieczą z układu chłodzenia silnika części reduktora zwanej parownikiem.
Zestaw montażowy instalacji LPG do Skody Kamiq jest wstępnie zmontowany (premontowany). Większość komponentów jest fabrycznie połączonych zabezpieczonymi przewodami gumowymi o odpowiedniej długości i zamontowana na wspornikach montażowych. Ogranicza to możliwość popełnienia jakiegokolwiek błędu i gwarantuje 100-procentową powtarzalność montażu, bardzo ważną przy zachowaniu ogólnopolskiej gwarancji, której okres wynosi 2 lata (bez limitu km). Montaż i serwis instalacji LPG oraz samochodu można wykonywać w ponad 90 obiektach Skody na terenie całej Polski.
Wydajność reduktora LandiRenzo LI10 Turbo pozwala na zasilanie gazem silników o mocach do 215 KM (160 kW), czyli prawie dwukrotnie przewyższa zapotrzebowanie silnika 1.0 TSI zastosowanego w Skodzie Kamiq, którego moc, przypominamy, wynosi 110 KM.
Filtr fazy lotnej
Odparowane paliwo gazowe (LPG w stanie lotnym) z reduktora-parownika przepływa do filtra fazy lotnej, w którym następuje drugi etap oczyszczania LPG, zanim trafi ono dalszej części gazowego układu zasilania.
Listwa wtryskiwaczy odpowiada za dawkowanie fazy lotnej LPG do kanałów dolotowych poszczególnych cylindrów silnika. Zastosowano wtryskiwacze GIRS w potrójnej listwie. Listwę zamontowano na dedykowanym wsporniku, który zapewnia optymalne jej ustawienie - wężyki do dysz w kanałach dolotowych kolektora są bardzo krótkie, co gwarantuje prawidłowe dawkowanie paliwa gazowego w każdych warunkach pracy silnika i bardzo bezpośrednią reakcję silnika w odpowiedzi na zmianę jego obciążenia.
Na tym samym wsporniku, do którego zamocowana jest listwa wtryskiwaczy (ale przed nią - pomiędzy filtrem fazy lotnej a listwą) znajduje się także czujnik temperatury i ciśnienia gazu. Znajduje się on tuż przed listwą, co daje gwarancję odczytu ciśnienia i temperatury gazu, który dostarczany jest do listwy wtryskiwaczy. Takie umieszczenie czujnika bardzo pomaga w precyzyjnym odmierzaniu przez system zasilania gazowego dawek paliwa wtryskiwanych do kanałów dolotowych silnika, co w nowoczesnych jednostkach napędowych, w których proces spalania jest nadzorowany bardzo dokładnie jest niezwykle istotne.
Mózgiem zastosowanego w Skodzie Kamiq systemu zasilania gazowego jest sterownik LandiRenzo Omegas Direct 5.0. Nadzoruje on pracę wtryskiwaczy gazowych, wyznaczając dawkę LPG, którą należy podać do silnika w zależności od warunków jego pracy oraz uruchamiając wtryskiwacze benzynowe. Ich końcówki umieszczone w komorach spalania są w ten sposób chłodzone i oczyszczane z osadzających się na nich produktów spalania. Jak pokazały wyniki pomiaru zużycia paliwa ilość dawkowanej benzyny jest minimalna o czym piszemy w dalszej części artykułu.
Omegas Direct 5.0 to najnowszy sterownik LPG firmy Landi Renzo, o którym szczegółowo pisaliśmy w artykule "Nowość - Landirenzo Omegas Direct NG 5.0".
Użytkując samochód przez kilka dni udało nam się sprawdzić jego zużycie paliwa. Auto zużywa średnio około 6 l LPG i 1,5 l benzyny na 100 km. Oznacza to, że koszt przejechania 100 km na gazie wynosi 33 zł (cena LPG - 3,52 zł/l, cena benzyny 7,92 zł/l wg notowania e-petrol z 22 czerwca 2022 r.). Na benzynie auto zużywa średnio nieco ponad 6 litrów na każde 100 km, co oznacza koszt przejechania 100 km równy 47,52 zł. Oszczędność wynosi zatem 14,52 zł na każdych 100 km. Roczna oszczędność, przy przebiegu 20 000 km, wynosi blisko 2 904 zł. Po dwóch latach w portfelu zostaje już 5 808 zł.
Landi Renzo Polska dostarcza zestawy montażowe instalacji LPG do tego samochodu do serwisów Skody, które oferują je w cenie 6 700 zł (brutto). Oznacza to, że przy przebiegu rocznym 20 000 km i oszczędnościach uzyskiwanych dzięki pokonywaniu takiego dystansu na LPG, gazowy układ zasilania Landi Renzo zwróci się po 27 miesiącach od montażu.
Wydaje się, że to dość długi okres ale kupując nowe auto większość z nas myśli raczej o jego dłuższym użytkowaniu, które często wynosi nawet blisko 10 lat. W takim okresie oszczędność na paliwie wynosi 29 040 zł. Biorąc pod uwagę to, że ceny Skody Kamiq z silnikiem 1.0 TSI 110 KM zaczynają się od 79 600 zł, to zaoszczędzona w ciągu 10 lat kwota stanowi 36,5% wartości nowego samochodu.
Montaż instalacji gazowej poza siecią ASO Skody po okresie gwarancji to dla silnika 1.0 TSI wydatek około 5 000 zł. Jednak eksploatacja samochodu przez 2 lata gwarancji bez instalacji gazowej mija się z celem ponieważ fabryczny system LandiRenzo spłaca się tuż po jej zakończeniu.
Można jeszcze zaryzykować montaż tańszej instalacji w okresie gwarancji (zaraz po zakupie) ale tego rozwiązania nie polecamy, Skoda tym bardziej. Poza tym zyskujemy tylko o kilka miesięcy krótszy okres zwrotu.
Przy zużyciu paliwa gazowego na poziomie 6 l na 100 km, zasięg Skody Kamiq na gazie wynosi 733 km, co oznacza, że w Polsce można pokonać praktycznie każdą trasę. Rewelacja.
Zbliżają się wakacje, czas wyjazdów, często dalekich lub nawet bardzo dalekich. Dzięki Skodzie Kamiq z instalacją LPG wyjazdy takie mogą być znacznie tańsze niż na benzynie. Cena instalacji ustalona przez Skodę nie jest niska, szczególnie wedle standardów z okresu przed inflacją, ale miejmy świadomość, że jest to system z najwyższej światowej półki, gwarantujący stabilność zadanych parametrów i ich utrzymywanie w długim okresie eksploatacji, co we współczesnych silnikach z bezpośrednim wtryskiem benzyny jest bardzo ważne. Dzięki temu jednostka napędowa jest zawsze zasilana mieszanką o odpowiednim składzie, gwarantującym zachowanie jej parametrów oraz bezpieczeństwo jej użytkowania, co z kolei jest niezwykle istotne dla kierowcy, który może się cieszyć tańszym użytkowaniem samochodu, a w serwisie meldować się tylko na planowe obsługi techniczne.
Zobacz stronę producenta:
LandiRenzowczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl