W 2006 r. Skoda Auto Polska opracowała i wprowadziła w życie program montażu instalacji gazowych w formule 0 km (w serwisie przy sprzedaży auta). Dostawcą premontowanych (wstępnie zmontowanych) zestawów montażowych samochodowych instalacji gazowych do nowych samochodów marki Skoda jest firma Landi Renzo Polska.
Współpraca osiągnęła już zatem pełnoletniość i rozwija się na kolejne nowo wprowadzane modele samochodów.
Ostatnim opracowanym pod kątem zasilania LPG samochodem jest Skoda Fabia IV z jednostką napędową 1.0 TSI (kod silnika DUSA).
Samochód z zamontowanym w serwisie Skody gazowym układem zasilania Landirenzo zachowuje oczywiście pełną gwarancję producenta.
Nowy samochód, Skoda Fabia IV 1.0 TSI (DUSA) z 2024 r., została poddana konwersji do zasilania LPG w firmie Landi Renzo Polska.
Silnik 1.0 TSI o oznaczeniu kodowym DUSA należy do rodziny EA211 evo2. Zastosowano w nim 10-otworowe wtryskiwacze benzynowe, dzięki którym tworzona w komorach spalania mieszanka jest bardziej jednorodna (proces spalania jest bardziej efektywny).
Turbodoładowana jednostka napędowa 1.0 TSI z bezpośrednim wtryskiem benzyny jest zbudowana w 3-cylindrowym układzie konstrukcyjnym osiąga moc 115 KM przy 5 500 obr./min. oraz dysponuje maksymalnym momentem obrotowym o wartości 200 Nm, który jest osiągany w przedziale od 2 000 do 3 500 obr./min.
Gazowy układ zasilania to instalacja Landirenzo Omegas Direct, której strategia działania (dawkowania LPG i niewielkiej ilości benzyny do chłodzenia i smarowania wtryskiwaczy benzynowych, których końcówki są umieszczone w komorach spalania i w związku z tym narażone na bardzo duże obciążenia cieplne) została specjalnie opracowana pod kątem współpracy z jednostką napędową 1.0 TSI (DUSA) EA211 evo2.
W Skodzie Fabii 1.0 TSI (DUSA) zastosowano zbiornik toroidalny, zamontowany we wnęce koła zapasowego (pod podłogą bagażnika). Ma on pojemność 55 l i mieści 44 l LPG. Zbiornik jest dostarczany jako premontowany, z zamontowanym wielozaworem i sprawdzony pod kątem szczelności.
Pełny wlew gazu, wygodny, niewymagający wkręcania redukcji, został zmontowany pod klapką wlewu benzyny.
Umieszczony głęboko w komorze silnikowej (na podłużnicy pod stronie miejsca pasażera) reduktor Landirenzo LI10T odpowiada za odparowanie ciekłego LPG napływającego ze zbiornika i przygotowanie fazy lotnej, która jest kierowana do wtryskiwaczy, dawkujących ją do kanałów dolotowych silnika.
Z reduktora faza lotna LPG przepływa do filtra, w którym paliwo jest pozbawiane zanieczyszczeń pojawiających się w nim po zmianie stanu skupienia z fazy ciekłej na fazę lotną. Zastosowano filtr odstojnikowy z wymiennym wkładem, którego przegroda filtracyjna jest wykonana z włókna szklanego, najlepszego ze stosowanych w tego rodzaju filtrach, materiału filtracyjnego.
Dodatkowo wkład filtra ma specjalną nakładkę, która wprawia przepływający przez obudowę gaz w ruch wirowy, który pozwala separować cięższe zanieczyszczenia z wykorzystaniem siły odśrodkowej.
Filtr Landirenzo FSU Rotor zapewnia bardzo wysoki stopień separacji zanieczyszczeń a jego obsługa polega na wymianie jedynie wkładu filtracyjnego.
W przypadku zaniku ciśnienia fazy lotnej LPG, np. w wyniku rozszczelnienia instalacji gazowej (kolizja, wypadek), sygnał czujnika ciśnienia jest wykorzystywany do przełączenia silnika na zasilanie benzyną. Wszystkie elektrozawory w instalacji są wtedy zamknięte i nie ma możliwości wystąpienia wycieku LPG.
Za pomiar ciśnienia i temperatury fazy lotnej LPG oraz ciśnienia w układzie dolotowym silnika odpowiada czujnik Landirenzo MP14T5.5. Jest on zamontowany za filtrem fazy lotnej, by chronić przed zanieczyszczeniami jego precyzyjny sensor pomiarowy i jednocześnie bardzo blisko listwy wtryskiwaczy LPG, by pomiar parametrów gazu, na podstawie, których jest obliczana wielkość dawki LPG, był dokonywany jak najbliżej miejsca podawania paliwa.
Za precyzyjne odmierzanie dawek paliwa gazowego do kanałów dolotowych silnika 1.0 TSI (DUSA) odpowiada listwa wtryskiwaczy gazowych Landirenzo GIRS. Jest ona zamontowana w bezpośrednim sąsiedztwie kolektora dolotowego, by wężyki łączące je z dyszami w kolektorze były jak najkrótsze. Dzięki temu zachowana jest bardzo duża precyzja dawkowania LPG.
Sterownik nadzorujący pracę instalacji gazowej został zamontowany obok akumulatora. Jego możliwości obliczeniowe muszą "nadążać" za charakterystyką pracy benzynowego układu zasilania, którego specyficzne strategie dawkowania benzyny wynikają z zastosowania bardzo rozbudowanego filtra cząstek stałych (GPF).
Wszystkie elementy gazowego układu zasilania są montowane z wykorzystaniem technologicznych otworów w nadwoziu (bez wiercenia) za pośrednictwem dedykowanych wsporników, zabezpieczonych antykorozyjnie.
Kolejny premontowany zestaw montażowy do nowej Skody w 18-letniej historii współpracy z Landi Rezno Polska jest już dostępny w serwisach marki zajmujących się montażem instalacji LPG. Właściciele nowych Fabii mogą więc oszczędzać 2-krotnie ograniczając wydatki na paliwo w stosunku do benzyny.
Przelicz opłacalność instalacji LPG w swoim aucie w Kalkulatorze gazeo.pl
Opłaca się? Zamów wycenę na stronie Wycena instalacji LPG gazeo.pl
Masz już instalację? Szukasz materiałów eksploatacyjnych lub części? Zamów je w nagaz24.pl
Zobacz stronę producenta:
LandiRenzowczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl