Podstawą dla przeróbki (na oko bardzo udanej) była trzydziestoletnia Yamaha XT500. Być może wytrawni znawcy jednośladów rozpoznają w dziele Dave’a Akhursta pierwowzór, ale jedno jest pewne - po zakończeniu prac motor „narodził się” na nowo. Konstruktor wykonał na nowo wszystkie elementy nadwozia (czy można używać takiego terminu w odniesieniu do pojazdu na dwóch kołach?), łącznie z pokaźnych rozmiarów sakwą podróżną, jednoramiennym przednim widelcem i tylnym wahaczem oraz zamontował hak, na którym spoczywa koło zapasowe. W razie złapania „gumy”, wymienia się tylko zewnętrzną obręcz z oponą, zaś pięcioramienna felga (również autorstwa Akhursta) pozostaje na swoim miejscu.
Jednocylindrowy silnik o pojemności 500 cm3 wytwarza ok. 30 KM mocy, zapewniając żwawe poruszanie się, choć o udziale w wyścigach serii Moto GP należy raczej zapomnieć. Uruchomienie silnika nadal odbywa się za pomocą „kopajki”, choć autor projektu twierdzi, że bez problemu może zainstalować elektryczny rozrusznik, gdyby potencjalny nabywca sobie tego zażyczył. Greenfly otrzymał za to automatyczną skrzynię biegów i napęd pasowy, a zużycie paliwa w porównaniu z oryginalnym XT500 poprawiło się ponoć z 4,7 do 3,4 l/100 km. Kiedy dodatkowo uwzględnić rodzaj użytego paliwa, można uznać, że jeździ się taniej niż tramwajem. A o ileż przyjemniej!
Nie znamy szczegółów dotyczących użytej instalacji gazowej, ale na podstawie obserwacji domyślamy się, że po benzynie pozostało wyłącznie wspomnienie. Z jednej strony to niedobrze dla reduktora i elementów silnika, ale z drugiej - tylko najwięksi zapaleńcy jeżdżą swoimi maszynami zimą, a więc ryzyko przyspieszonego zużycia ważnych części spada do minimum.
Greenfly należy, przynajmniej na razie, traktować głównie jako ciekawostkę, ale może także jako natchnienie. Próba podjęta przez Dave’a Akhursta, choć wyjątkowo profesjonalna i ciesząca oko, nie jest bynajmniej pierwszą ani jedyną tego typu adaptacją. Jeżeli macie Państwo informacje na temat jednośladów na „motogaz” jeżdżących po Polsce, czekamy z otwartymi ramionami!
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl