AC S.A.
Jako pierwsza zaprezentowała się firma AC S.A., będąca liderem wśród polskich producentów instalacji gazowych. Początkowa część prezentacji poprowadzona przez Andrzeja Dębka (Manager ds. Rozwoju Rynku) miała charakter ogólnej informacji o firmie. Przedstawiono w niej również działanie sieci partnerskich warsztatów serwisowych. W jej ramach działa obecnie 25 warsztatów, z którymi już podpisano umowy. Z kilkunastoma kolejnymi serwisami są prowadzone rozmowy. Docelowo w sieci ma działać 60 warsztatów, co w świetle przeprowadzonych przez AC badań jest w stanie zapewnić odpowiednią obsługę serwisową na terenie całego kraju. Warsztaty działające w sieci mogą liczyć na szereg korzyści, z których przede wszystkim należy wymienić doradztwo techniczne. Na terenie całego kraju pracuje 10 doradców, którzy systematycznie odwiedzają warsztaty, sprawując nadzór nad ich działaniem i służąc pomocą w zakresie rozwiązywania problemów natury technicznej.
Po zorganizowaniu całej sieci firma ma zorganizować ogólnopolską kampanię reklamową promującą to przedsięwzięcie. Ponadto każdy z warsztatów może liczyć na pomoc w zakresie promocji na rynku lokalnym. Jeśli AC uzna działania marketingowe w rejonie działania danego warsztatu za zasadne, będą one wspierane finansowo. Wszystkie te profity są obostrzone dość rygorystycznymi barierami, co powoduje, że do sieci partnerskich warsztatów AC S.A. nie łatwo się dostać. Najpierw warsztat zostaje przyjęty do sieci warsztatów rekomendowanych, później dopiero po potwierdzeniu swoich umiejętności staje się warsztatem należącym do sieci warsztatów partnerskich.
Wydłużenie procedury przyjęcia daje możliwość weryfikacji wiedzy i umiejętności stacji serwisowych. Dzięki temu jakość świadczonych usług może być bardzo wysoka. Według przedstawicieli AC profesjonalna sieć serwisowa ma się przyczyniać do systematycznej poprawy wizerunku autogazu jako paliwa silnikowego. Podstawowym celem pozostaje jednak zapewnienie bezproblemowej obsługi gwarancyjnej i pogwarancyjnej każdego systemu zasilania gazowego STAG bez względu na rejon, w którym nastąpi usterka, a tym bardziej bez względu na miejsce jego montażu. Obsługa gwarancyjna we wszystkich placówkach jest oparta o takie same wysokie standardy, a serwisy mają spójne oznakowanie zewnętrzne.
Wspomniani wcześniej doradcy techniczni są również odpowiedzialni za szkolenia w swoich rejonach. Obecnie w firmie AC powstaje grafik szkoleń na rok 2011. Tegoroczne szkolenia będą przede wszystkim nastawione na zapoznawanie przedstawicieli warsztatów z nowymi produktami, których w tym roku w ofercie białostockiego producenta nie brakuje.
Nowości w ofercie AC S.A. przedstawił Adam Skrzypko (Specjalista ds. Technicznych i Szkoleń), który skupił swoje wystąpienie na nowych sterownikach.
Pierwszym z nich jest STAG 4 Plus, który jest właściwie zminiaturyzowaną wersją STAG-a 300 Plus. Charakteryzuje się on większymi możliwościami konfiguracyjnymi (korekta od prędkości obrotowej, podgrzewanie wtryskiwaczy gazowych, zubażanie mieszanki dla silników Mazda czy możliwość ręcznej korekty parametrów pracy).
Kolejnym zaprezentowanym sterownikiem był STAG ISA2, który jest zupełnie nowym produktem. Ma on system tzw. autoadaptacji. Polega ona na automatycznym dostosowywaniu parametrów pracy w czasie jazdy (zebranie mapy sterowania wtryskiwaczami benzynowymi, przełączenie na zasilanie gazem, zebranie mapy „gazowej” i wprowadzenie odpowiedniej korekty). Dodatkową funkcją tego sterownika jest możliwość zasilania silników Wankla. Sterownik może obsługiwać większa gamę wtryskiwaczy gazowych. Listę wyboru uzupełniono o wtryskiwacze Reg i Hana H2000.
Kolejną nowością jest sterownik STAG 400 DPI, który służy do zasilania silników o bezpośrednim wtrysku benzyny (wprost do komory spalania). Sterownik jest obecnie oferowany do trzech silników z grupy VW (1,4 TSI; 2,0 TSI; 2,0 FSI). Strategia jego działania jest tak opracowana, aby w całym zakresie prędkości obrotowych (od biegu jałowego do obrotów maksymalnych) silnik był zasilany z wykorzystaniem LPG z dotryskami paliwa bazowego (w żadnym z zakresów pracy jednostka napędowa nie jest zasilana wyłącznie benzyną). Dzięki temu znacznie ograniczono zużycie benzyny, według przedstawicieli AC do poziomu 5, maksymalnie 10% wartości zużycia gazu.
Auto Gaz Holandia
Kolejną prezentację przedstawili Marek Łątkowski i Eryk Dudzianiec, przedstawiciele firmy Auto Gaz Holandia. Prezentacja pod tytułem „Z gazem lepiej czyli alternatywne systemy zasilania pojazdów LPG firmy GFI Control Systems” miała na celu zaprezentowanie zalet systemu EZ SGI holenderskiego producenta. Miała ona charakter handlowy i skupiała się na pokazaniu głównych zalet tego systemu.
Ekonomiczna satysfakcja, ekologiczna ochrona, bezpieczna eksploatacja, inteligentne oszczędzanie to główne hasła, które towarzyszą działalności firmy Auto Gaz Holandia, w czym pomagają oferowane produkty holenderskiej firmy GFI Control Systems.
Auto Gaz Śląsk
Bartosz Flekiewicz z firmy Auto Gaz Śląsk, która jest przedstawicielem włoskiej firmy Tartarini Auto na polskim rynku, przedstawił nowy system sekwencyjnego wtrysku gazu Evo 01, który jest produktem dedykowanym do samochodów wyposażonych w system diagnostyki pokładowej OBD.
Jest to całkowicie nowy system zasilania gazowego wyposażony w dostępne dotychczas komponenty, zarządzany jednak w nieco inny sposób poprzez nowo opracowany sterownik.
Opracowanie nowego systemu zasilania gazowego jest wynikiem stałego postępu w zakresie układów zasilania silników o zapłonie iskrowym oraz systematycznego zbierania doświadczeń i uwag wynikających z pracy warsztatów montujących i obsługujących instalacje gazowe Tartarini. Sterownik bez problemu może współpracować z wszelkimi systemami sterowania pracą silnika, również stosowanymi w fiatowskich silnikach MultiAir czy ValveTronic oferowanych przez BMW oraz jednostkami napędowymi wyposażonymi w układy start&stop. Zaimplementowane w nim funkcje umożliwiają korygowanie dawki paliwa gazowego w oparciu o korekty układu OBD, również sterowników Magneti Marelli, które działają w oparciu o tzw. odwrócone korekty adaptacyjne. Zastosowanie tych funkcji w połączeniu z możliwością obsługi wszystkich protokołów transmisji daje możliwość pełnego wykorzystania korekt układu OBD do sterowania systemem gazowym.
Nowy sterownik Evo 01 tworzy odrębną mapę dawkowania paliwa gazowego przez wykorzystanie bardzo prostego systemu adaptacji. Jest on wyposażony w funkcje diagnostyczne, które są w stanie wykryć niektóre nieprawidłowości powstałe w czasie montażu systemu, np. nieszczelności. Wbudowany wielokanałowy oscyloskop umożliwia diagnozowanie wtryskiwaczy benzynowych i gazowych. Dodatkową funkcją sterownika jest identyfikacja serwisu przeprowadzającego naprawę i jego autoryzowanie za pomocą klucza sprzętowego, co ma ukrócić wykonywanie napraw przez przypadkowe osoby.
Kolejnym przedstawionym w ramach prezentacji Auto Gaz Śląsk produktem było urządzenie CarChip Pro pomocne w diagnozowaniu usterek występujących sporadycznie, nieregularnie. CarChip Pro służy do zapisu 5 wybranych spośród 23 dostępnych parametrów jazdy. W fazie konfiguracji można również określić częstotliwość z jaką ma być zapisywany dany parametr. Urządzenie jest wpinane w złącze układu OBD i dzięki bardzo małym wymiarom nie przeszkadza w codziennej eksploatacji samochodu. W przypadku wystąpienia błędu zapisywanego w sterowniku benzynowym rejestrowana jest dokładna data jego powstania łącznie z godziną, co w połączeniu z zapisanymi parametrami jazdy pomaga w diagnozowaniu przyczyn powstawania niesprawności.
Elpigaz
Autogas Meeting Point 2011 zakończyło wystąpienie Pawła Szadkowskiego, przedstawiciela Elpigazu, który przedstawił różne możliwości zastosowania systemu DegaMix.
Rynek LPG w Polsce był dotychczas utożsamiany z możliwością adaptacji na zasilanie gazowe jedynie silników o zapłonie iskrowym. Obecnie sytuacja zmienia się i powstają nowe systemy umożliwiające zasilanie gazem silników o zapłonie samoczynnym. Są to układy, w których olej napędowy i gaz są podawane do silnika jednocześnie (gaz zastępuje część dawki oleju napędowego - maksymalnie 30%). Tego typu system (DegaMix) jest oferowany przez Elpigaz. System jest bardzo prosty w działaniu, nie ingeruje w żaden sposób w bazowy (dieslowski) układ zasilania. Podaje on odparowany gaz do rury doprowadzającej powietrze do silnika, zastępując część dawki oleju napędowego. Powoduje to wzrost parametrów silnika (mocy i momentu obrotowego), szczególnie w zakresie niskich i średnich prędkości obrotowych (czyli takich z jakimi najczęściej używane są silniki Diesla). Dzięki temu zmniejsza się wychylenie pedału przyspiesznika dla uzyskania tych samych parametrów silnika jak przy zasilaniu silnika wyłącznie olejem napędowym. Tym samym zmniejsza się zużycie oleju napędowego. Na tym polega oszczędność wynikająca z zastosowania systemu DegaMix.
W świetle przedstawionych przez przedstawiciela Elpigaz wyliczeń wynika, że system, którego cena wynosi około 12 tys. zł zwraca się po półrocznej eksploatacji na dystansie 60 tys. km (w samochodzie eksploatowanym w ruchu międzynarodowym). Ważnym efektem jest również zmniejszona emisja szkodliwych składników spalin, szczególnie cząstek stałych, których ilość w spalinach jest redukowana w bardzo znacznym stopniu w silnikach starszych generacji.
System jest szczególnie polecany do dużych silników Diesla, które zużywają większe ilości oleju napędowego. Według przedstawicieli Elpigaz z tych powodów DegaMix może mieć zastosowanie w wielu innych dziedzinach. Wymieniono tutaj maszyny rolnicze, silniki lokomotyw spalinowych, barek rzecznych czy holowników portowych.
Podsumowanie
Autogas Meeting Point 2011 cieszył się dużym zainteresowaniem przedstawicieli branży, również spoza naszego kraju, dlatego w przyszłości organizator powinien zadbać o tłumaczenie wystąpień, choćby na uniwersalny język angielski. Okres stabilizacji w jaką wszedł kilka lat temu polski rynek autogazu wymaga dużej aktywności producentów i dystrybutorów, co potwierdza liczna ich obecność na GasShow i Autogas Meeting Point 2011. Z pewnością najważniejsze jest aby nie „przespać” tego okresu i być przygotowanym na spodziewany wzrost rynku, którego wsparciem w tym roku powinna być sytuacja na rynku klasycznych paliw silnikowych, których ceny rosną z dnia na dzień.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl