Reduktory
Do systemu zasilania Lovato Easy Fast Direct Injection opracowano nowy, dwustopniowy reduktor RGJ 3 DD, którego charakterystyka pracy ze zmiennym w zależności od ciśnienia w kolektorze dolotowym ciśnieniem wyjściowym znacznie lepiej nadaje się do zasilania silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny.
Jednym z nowych reduktorów Landi Renzo jest LI 10 turbo (wzmocniona wersja reduktora LI 10). Urządzenia te zastępują znany od wielu lat reduktor IG 1.
Kolejną nowością wśród reduktorów Landi Renzo jest LI 12, bardzo lekki reduktor o niewielkich rozmiarach zintegrowany z elektrozaworem gazowym, który zastępuje reduktor LI 02. Reduktor ten znajduje zastosowanie w silnikach do 120 KM.
Firma KME w zeszłym roku skupiła się głównie na opracowaniu nowego reduktora Tur. W swej budowie wykorzystuje on rozwiązania odporne na zanieczyszczenia zawarte w LPG występujące głównie w krajach za naszą wschodnią granicą. Dodatkowym, ułatwiającym montaż rozwiązaniem jest zastosowanie obrotowego złącza z króćcem wyjściowym gazu (do zasilania listwy wtryskowej).
Ciekawy reduktor-parownik zaprezentowała także hurtownia Palacar. Według producenta reduktor KRW4 jest odporny na spadki ciśnienia związane ze spadkiem poziomu LPG w zbiorniku oraz zawarte w nim zanieczyszczenia.
Firma AC S.A. zaprezentowała nowy reduktor AC R02 (do 120 KM) oraz reduktor do CNG.
Wtryskiwacze
Na stoisku Landi Renzo zaprezentowano membranowe wtryskiwacze AEB, które są stosowane do adaptacji na zasilanie gazowe samochodów Skoda Citigo. Według producenta mogą one pracować bez stosowania filtra fazy gazowej. Obok w gablocie prezentowano listwę Eco-Evo, która ma już niedługo zastąpić znane od wielu lat wtryskiwacze MED.
W ofercie Alexa już niedługo pojawią się wtryskiwacze Napoleon o większej w stosunku do Barracudy wydajności.
AC S.A. pokazało nową listwę wtryskową AC W02, a producent wtryskiwaczy Blade+ zapowiedział zmiany mające na celu usprawnienie ich działania w skrajnie trudnych warunkach.
Filtry
Firma ZWM Czaja zaprezentowała pierwszy w swej historii filtr fazy gazowej w obudowie wykonanej z tworzywa sztucznego. Jest to filtr odstojnikowy, z wymiennym wkładem, który w niedługim czasie uzupełni ofertę firmy. Zastosowano w nim wkład wykonany z poliestru, na którego zewnętrzną powierzchnię zostało napylone aluminium. Zapewnia ono odpowiednią wytrzymałość mechaniczną wkładu, dzięki czemu nie jest potrzebne stosowanie siatki wzmacniającej.
W ofercie Filgazu pojawiły się filtry odstojnikowe w różnych konfiguracjach średnic króćców fazy gazowej. W podstawie filtra możliwy jest montaż czujnika ciśnienia, czujnika temperatury oraz króćca podciśnienia do czujnika MAP. Filtr jest dostarczany z papierowym, poliestrowym lub wykonanym z włókna szklanego wkładem filtrującym.
Certools pokazywał swoje najnowsze filtry fazy gazowej na bazie bulprenu. Materiał ten skutecznie zatrzymuje najmniejsze zanieczyszczenia i oleiste frakcje pojawiające się przy odparowaniu LPG.
Na targach obecna była także firma MMC, która zajmuje się produkcją i dystrybucją filtrów do instalacji LPG. Swoje filtry prezentował także turecki dostawca, firma Sukru Oglu.
Zbiorniki
Firma AC S.A., wprowadziła do oferty własne zbiorniki do LPG pod marką TytanGas. Gama zbiorników toroidalnych obejmuje 45 rozmiarów obejmujących pojemności od 27 do 89 l. Zbiorniki walcowe są oferowane w pojemnościach od 20 do 110 l w 35 rozmiarach.
Firma STAKO zaprezentowała zbiorniki LPG stosowane na pierwszy montaż w samochodach fabrycznie dostosowywanych do zasilania LPG. Stanowią one poważny udział w produkcji słupskiego producenta. Właśnie pod kątem zbiorników dostarczanych na rynek OEM opracowano specjalną powłokę Stone-Shield do zbiorników montowanych pod samochodem. Oprócz ochrony antykorozyjnej zapewnia ona także ochronę mechaniczną zbiornika, który w takim wykonaniu nie wymaga stosowania dodatkowych osłon.
Bardzo ciekawy zbiornik zaprezentowała firma Stener. Jak twierdzi producent jest to największy zbiornik toroidalny na świecie, mający 140 l pojemności. Wyposażono go w dwa kołnierze do mocowania wielozaworów. W ten sposób, np. w samochodach z dużymi silnikami widlastymi, listwy wtryskowe obu rzędów cylindrów mogą być zasilane niezależnie (z oddzielnych wielozaworów), co zapewnia odpowiednią ilość paliwa nawet przy dużym obciążeniu silnika.
Firma Elpigaz zaprezentowała nowe toroidalne zbiorniki LPG. Zastosowanie nowych materiałów i technologii, według przedstawicieli firmy Elpigaz, skutkuje obniżeniem masy zbiornika o około 1 kg w stosunku do dotychczas oferowanych rozwiązań. Dodatkowo zmieniono mocowanie pokrywy gazoszczelnej, która ma inny kształt oraz w inny sposób ułożoną uszczelkę. Zapewnia to prostszy montaż i dokładniejsze uszczelnienie przestrzeni, w której pracuje wielozawór.
W gamie zbiorników GZWM pojawił się zbiornik toroidalny z płytą armaturową o pojemności 122 l (720x350 mm), który znajduje odbiorców m.in. w krajach Beneluksu i Wielkiej Brytanii.
Swoje zbiorniki prezentowały także firmy tureckie: Tugra Makina, Evas, Atiker oraz litewski producent Atrama.
Lubryfikacja
Na tegorocznym GasShow zaprezentowała się czołówka dostawców układów lubryfikacji zapobiegających zjawisku recesji gniazd zaworowych w samochodach, które wykazują taką tendencję przy zasilaniu LPG. Wśród producentów takich układów oraz płynów w nich stosowanych należy wymienić australijskiego dostawcę Flashlube, firmy JLM, ERC i V-Lube.
Inne produkty
Na stoisku App Studio zaprezentowano ciekawy przełącznik rodzaju zasilania, wyposażony w kolorowy wyświetlacz, który jest w stanie wyświetlać wiele informacji tekstowych lub graficznych. Przełącznik będzie wyposażeniem standardowym systemu Agis Direct. Będzie także oferowany jako opcja do innych systemów App Studio.
Gomet przygotował zestaw redukcji do tankowania LPG w gustownym etui, które umożliwiają bezproblemowe poruszanie się samochodem zasilanym autogazem po całej Europie.
Kilku producentów prezentowało oprogramowanie instalacji gazowych dostosowane do współpracy z urządzeniami mobilnymi, np. tabletami czy telefonami komórkowymi, co w niektórych przypadkach może być bardzo wygodne. Tego typu oprogramowanie prezentował Europegas i LPGTech.
Firmy chińskie
Na tegorocznym GasShow wystawiały się także firmy chińskie, które prezentowały wiele ciekawych komponentów stosowanych w gazowych układach zasilania (sterowniki, reduktory, armatura). Wielu z chińskich producentów wystawiających się w Warszawie zajmuje się wytwarzaniem zbiorników do przechowywania CNG – zarówno stalowych, jak i kompozytowych.
Strefa CNG
Ekspozycja w strefie CNG obejmowała samochody wystwione przez Fiat Professional, Iveco i Mercedesa oraz dealerów Opla, Mercedesa i Volkswagena. Swoje produkty prezentowały firmy dostarczające infrastrukturę i technologię niezbędną do sprężania gazu ziemnego (AquaCentrum Praha, NGV Autogas oraz dystrybutor kompresorów FuelMaker – firma Kompresorycng.pl) i firmy zajmujące się montażem instalacji CNG w samochodach (Auto Gaz Mazowsze). Całość ekspozycji była firmowana przez Stowarzyszenie NGV Polska, Przemysłowy Instytut Motoryzacji oraz portal cng.auto.pl. Ofertę sprężarek do gazu ziemnego pokazywała także firma ASF ze Starowej Góry koło Łodzi, która jest autoryzowanym przedstawicielem firm Aspro i Aerotecnica Coltri.
Podsumowanie
GasShow 2013 okazało się bardzo udaną dla branży imprezą. W jednym czasie, w tym samym miejscu spotkały się wszystkie najważniejsze firmy zajmujące się paliwami gazowymi. Była to znakomita okazja do wymiany doświadczeń i zapoznania się z ofertą konkurencji.
W tym roku tematyka targów została zdominowana przez instalacje gazowe do silników Diesla, co podkreślali także sami wystawcy. Świadczy to o pewnym nasyceniu rynku tradycyjnych instalacji gazowych (do silników benzynowych) i poszukiwaniu przez producentów innych, przyszłościowych kierunków rozwoju dla całej branży.
Kolejnym trendem, jaki można zauważyć, jest rozwój systemów do silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny opartych o wtrysk LPG w fazie ciekłej wprost do komór spalania przez oryginalne wtryskiwacze benzynowe. Powstawanie takich systemów w Polsce jest wyznacznikiem poziomu technicznego, jaki osiągnęli krajowi producenci gazowych systemów zasilania przez lata kształtowania się rynku LPG. Z tego faktu z pewnością możemy być dumni. Tym bardziej, że branża LPG rozwinęła się sama, tylko dzięki odpowiedniej relacji pomiędzy ceną autogazu a cenami klasycznych paliw silnikowych. Polska jest obecnie jednym z krajów, który wytycza nowe kierunki rozwoju samochodowych instalacji gazowych, a te można obserwować na targach GasShow, które same w sobie są świadectwem siły naszego sektora LPG.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl