Westport Fuel Systems (WFS) skupia właściwie większość najbardziej znanych producentów samochodowych instalacji gazowych i związanych z nimi komponentów, bowiem kanadyjski potentat w zakresie paliw alternatywnych ma w swoich strukturach najważniejsze włoskie marki: BRC, Emer, OMVL,Valtek i Zavoli, holenderskiego Prinsa oraz polskiego producenta zbiorników LPG – firmę STAKO ze Słupska.
Na Europejskim Kongresie Gazu Płynnego, wśród firm wchodzących w skład Wesport Fuel Systems najbardziej widoczne były marki BRC i Prins, które zaprezentowały samochody ze swoimi instalacjami gazowymi. W przypadku Prinsa pokazano Subaru Imprezę z LPG z systemem VSI-3 DI, czyli instalacją dedykowaną do silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Auto to było testowane w gazeo.pl o czym można przeczytać w artykule Subaru WRX (FA20F) z Prins VSI-3 DI – prawie 300 KM "w gazie".
Natomiast marka BRC pokazała system Sequent P&D Dual Jet w Hyundaiu i30 z silnikiem 1.5 DPI (Dual Port Injection) z dwoma benzynowymi wtryskiwaczami pośrednimi na każdy cylinder (wtryskującymi benzynę do kanałów dolotowych). Na podstawie 8 sygnałów sterujących wtryskiwaczami benzynowymi są uruchamiane 4 wtryskiwacze gazowe dawkujące fazę lotną LPG do kanałów dolotowych poszczególnych cylindrów.
W ramach Warsztatów na Europejskim Kongresie Gazu Płynnego (#ELGC2025) Westport Fuel Systems (WFS) zaprezentował swoje możliwości i plany na najbliższą przyszłość, które wyraźne pokazują, że branża autogazu rodzi przed producentami samochodowych instalacji gazowych kolejne wyzwania, które w ramach koncernu Westport będą podejmowane i rozwiązywane.
Przedstawiciele Westport Fuel Systems (WFS) zapowiedzieli planowane do wprowadzenia w najbliższej przyszłości nowości w zakresie gazowych układów zasilania do silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Okazuje się, że segment ten ma duży potencjał, który firmy z branży autogazu zamierzają skutecznie zagospodarować. Do niedawna wydawało się, że opracowanie takich rozwiązań nie będzie opłacalne ale efekt skali uzyskiwany w Grupie Westport Fuel Systems, w której rozwiązania te będą oferowane przez kilka marek daje zupełnie inny poziom odniesienia, co powoduje, że można z powodzeniem zagospodarować z pozoru niszowe segmenty rynku.
Przed prezentacją poszczególnych nowości, Angelique Berden, Dyrektor Marketingu Westport Fuel Systems (WFS) i Marco Seimandi, Wiceprezes Westport Fuel Systems (WFS) zaprezentowali potencjał firmy, która w wielu dziedzinach przoduje w zakresie dostarczania rozwiązań wykorzystujących gazowe paliwa alternatywne.
Na około milion zestawów montażowych samochodowych instalacji gazowych (LPG i CNG), które trafiają rocznie na rynek wtórny w skali całego świata, 35% dostarcza właśnie WFS, co oznacza, że 350 tys. takich zestawów pochodzących od marek należących do WFS trafia rocznie na światowy rynek. WFS ma bardzo duży udział w rynku argentyńskim w zakresie instalacji CNG, które dostarcza, należący do WFS, tamtejszy producent TA Gas Technology. We Włoszech udział WFS w rynku wynosi około 40% a w Polsce 30%. Na obu rynkach dominują rozwiązania oparte na LPG.
Jeszcze lepszy wskaźnik charakteryzuje WFS w zakresie montażu samochodowych instalacji gazowych w ramach DOEM (Delayed – Odroczony Original Equipment Manufacturer), w którym firma ma 98-procentowy udział (głównie we Włoszech, Niemczech, Belgii, Turcji i USA).
W zakresie wspomnianych nowości przedstawiono nowe sterowniki, które już są w ofercie lub mają do niej trafić w najbliższej przyszłości. Pierwszym jest już obecny na rynku AFC-3.0 DI Compact do silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny, o którym pisaliśmy w artykule "AFC 3.0 DI Compact – nowy sterownik BRC Maestro".
Kolejne zaprezentowane przez WFS rozwiązania są także związane z silnikami z wtryskiem bezpośrednim. Ich wprowadzenie na rynek jest planowane w latach 2025-2026. Będą to sterowniki do silników 8-cylindrowych oraz sterowniki do silników wyposażonych w piezoelektryczne wtryskiwacze benzynowe.
Sterownik AFC-3.0 DI 8 cylinder będzie obsługiwał, zgodnie z oznaczeniem, jednostki napędowe z bezpośrednim wtryskiem benzyny (bez wtrysku dualnego DI + MPI) zbudowane w 8-cylindrowym układzie konstrukcyjnym. Dotychczas takie silniki wymagały zastosowania dwóch sterowników AFC-3.0 DI pracujących w układzie master-slave.
Do tej pory silniki z wtryskiem bezpośrednim z piezoelektrycznymi wtryskiwaczami benzynowymi nie mogły być konwertowane na zasilanie LPG z jednym wyjątkiem jakim był zestaw Prins VSI-2.0 DI do silnika M272.983 (V6 o pojemności skokowej 3,5 l i mocy 292 KM) w samochodzie Mercedes-Benz E350. Właśnie to doświadczenie pozwoliło na opracowanie nowego sterownika AFC-3.0 DI Piezo, który będzie obsługiwał pełną gamę jednostek napędowych (silniki 4-, 6- i 8-cylindrowe) z wtryskiwaczami piezoelektrycznymi (bez wtrysku dualnego DI + MPI) stosowane w samochodach BMW (od 2.0 do 4.4 M-Power) i Mercedes-Benz (od 1.6 do 5.5 AMG).
Przedstawiciele Westport Fuel Systems zaprezentowali także system Diesel Dual Fuel do silników o zapłonie samoczynnym stosowanych w pojazdach lekkich (LD – Light Duty). Dotychczas system taki był oferowany przez Prinsa tylko do ciężkich pojazdów użytkowanych.
Wspomniano także o zeszłorocznych opracowaniach, czyli samochodzie Kia Niro Tri-Fuel, o której pisaliśmy w artykule "Kia Niro Tri-Fuel – hybryda LPG z BRC Maestro" oraz opracowaniu pod kątem zasilania LPG silnika Hurricane mającego być następcą silników HEMI, które pomimo zapowiedzi o zaprzestaniu produkcji, chyba jednak będą oferowane (po zmianie władz koncernu Stellentis). O siniku Hurricane opracowanym pod kątem zasilania LPG pisaliśmy w artykule "Prins gotowy na koniec silników HEMI".
Zaplanowane i dokonane już działania Westport Fuel Systems (WFS) związane z wprowadzaniem do oferty nowych, bardzo ciekawych z punktu widzenia branży samochodowych instalacji gazowych produktów pokazują siłę jaką daje Grupa skupiająca firmy o zróżnicowanych kompetencjach. Jednak w tle tych działań i planów pojawiła się informacja o sprzedaży przez WFS segmentu Light Duty (LD), zawierającego wszystkie marki związane z samochodowymi instalacjami gazowymi (więcej na ten temat w artykule "Westport Fuel Systems sprzedaje segment light duty"). Holenderska firma inwestycyjna Heliaca Investments Cooperatief zapłaci za segment Light Duty (LD) Grupy WFS 73,1 mln dolarów. Transakcja będzie sfinalizowana pod koniec drugiego kwartału 2025 r. i dotyczy całego segmentu, więc nie powinna mieć wpływu na zaplanowane do wprowadzenia, bardzo ciekawe z punktu widzenia branży autogazu, produkty. Potwierdzili to przedstawiciele Grupy obecni na European Liquid Gas Congress w Katowicach.
Czekamy zatem z niecierpliwością na premiery nowych sterowników WFS, które otworzą przed branżą nowe możliwości.
Przelicz opłacalność instalacji LPG w swoim aucie w Kalkulatorze gazeo.pl
Opłaca się? Zamów wycenę na stronie Wycena instalacji LPG gazeo.pl
Masz już instalację? Szukasz materiałów eksploatacyjnych lub części? Zamów je w nagaz24.pl
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl