Jego strategia działania będzie opierała się na sterowaniu dawkowaniem obu paliw, którymi zasilany jest silnik o zapłonie samoczynnym wyposażony w gazowy układ zasilania, czyli zarówno olejem napędowym, jak i LPG lub CNG. W ten sposób będzie można zmniejszyć dawkę oleju napędowego, zwiększając tym samym udział tańszego LPG lub CNG w sumarycznej dawce paliwa.
W przypadku systemu zasilania wykorzystującego LPG, około 25-30% oleju napędowego można zastąpić tańszym gazem. W przypadku CNG, udział paliwa gazowego można zwiększyć nawet do 40%, co przyczynia się do zwiększenia efektu ekonomicznego.
Dzięki temu system będzie mógł efektywnie współpracować także z silnikami Diesla o mniejszych pojemnościach skokowych, które są stosowane w samochodach osobowych czy dostawczych. Pierwsza wersja DegaMix nie bardzo się do nich nadawała z uwagi na niezbyt precyzyjne dawkowanie paliwa gazowego i związaną z tym trudność w uzyskaniu zadowalającego efektu ekonomicznego.
Przykładowo, jeśli w samochodzie ciężarowym stopień zastąpienia oleju napędowego gazem wynosi 25%, to przekłada się to na 10 l LPG zamiast diesla, natomiast w samochodach osobowych, których zużycie paliwa waha się w granicach 5-6 l/100 km, wspomniane 25% stanowi 1,5 do 2 litrów LPG. Dlatego w mniejszych silnikach bardzo ważna jest precyzja działania systemu (dawkowania gazu), ponieważ niewielka różnica w dawce LPG może decydować o opłacalności lub nieopłacalności zastosowania instalacji gazowej w danym silniku.
W przeciwieństwie do I wersji, układ sterowania II generacji systemu DegaMix będzie bardziej rozbudowany, co umożliwi zmniejszenie ilości podawanego do silnika oleju napędowego, a tym samym zwiększenie udziału LPG lub CNG. Oznaczenie II w roboczej, póki co, nazwie kryje w sobie także zasadę działania systemu, czyli to, że jest on dwumapowy, tzn. oprócz sterowania dawkowaniem gazu zajmuje się także doborem dawki oleju napędowego. W ten sposób system będzie bardziej atrakcyjny dla właścicieli mniejszych samochodów użytkowych (dostawczych używanych w ruchu miejskim, w firmach kurierskich czy różnego rodzaju usługach), tym bardziej, że jego cena będzie kształtować się na poziomie dobrej klasy sekwencyjnej instalacji gazowej przeznaczonej do silników benzynowych. Zapewni to amortyzację systemu już po przejechaniu 50 tys. km, co w przypadku wielu użytkowników stanowić będzie niecały rok eksploatacji. DegaMix II ma jednak pewne ograniczenia. W przeciwieństwie do pierwszej wersji, która mogła być stosowana w każdym silniku bez względu na rodzaj układu zasilania, DegaMix II znajdzie zastosowanie jedynie w silnikach zasilanych za pomocą systemów common rail.
Do regulacji ilości dostarczanego do silnika oleju napędowego używa się sygnału z montowanej w układzie wydechowym sondy lambda. W ten sposób jest sterowany system w silnikach spełniających wymagania emisyjne zgodne z normą Euro 4 lub wyższą. W przypadku silników starszych (także z układem common rail), w układzie wydechowym wykonuje się gniazdo umożliwiające wkręcenie sondy lambda, której sygnał wykorzystuje się do kalibracji systemu zasilania gazowego. Później, w czasie normalnej eksploatacji silnika, w tym miejscu montowana jest termopara, wyłączająca zasilanie LPG w przypadku zbyt wysokiej temperatury spalin, będącej skutkiem zbyt dużego udziału LPG w mieszaninie palnej.
Nowa wersja instalacji DegaMix będzie bazować na elektronice dostarczanej przez firmę AEB. Włoski producent jest obecnie w trakcie dopracowywania systemu jednoczesnego zasilania silników olejem napędowym i paliwami gazowymi (LPG i CNG). Firma Elpigaz współpracując z AEB także uczestniczy w tych pracach. Właśnie w ramach tej kooperacji w grudniu 2012 r. w warsztacie firmy Eko-Pal koło Gdańska odbył się montaż systemów gazowych w samochodach Skoda Praktik i Fiat Punto. W pierwszym pojeździe zastosowano system gazowy do diesla bazujący na gazie ziemnym, w drugim zamontowano instalację LPG. Zamontowane instalacje pozwolą na rozszerzenie gamy obsługiwanych przez sterownik AEB modeli samochodów i są kolejnym doświadczeniem firmy w zakresie zasilania paliwami gazowymi silników Diesla w drodze do wprowadzenia takiej instalacji do oferty handlowej.
Sterownik AEB MP48 DF, będący sercem systemu, jest dedykowany właśnie do samochodów osobowych i lekkich użytkowych (dostawczych). Gotowy system zasilania gazowego silników o zapłonie samoczynnym będzie wprowadzony przez AEB do sprzedaży w pierwszej połowie 2013 r. Podobny termin wprowadzenia na rynek deklaruje także Elpigaz. Oficjalna premiera nowego systemu gazodiesla firmy Elpigaz ma odbyć się wcześniej, bo już na targach GasShow 2013.
Zobacz stronę producenta:
Elpigazwczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl