Próba szczelności
Każdy wyprodukowany zbiornik jest poddawany hydraulicznej próbie pod ciśnieniem 3 MPa. Próba polega na wypełnieniu wnętrza zbiornika wodą i podniesieniu jej ciśnienia do wartości 3 MPa. Po jej wykonaniu zbiornik nie może ulec trwałemu odkształceniu lub rozszczelnieniu.
Próba ogniowa
Próba ma na celu sprawdzenie czy zbiornik wraz z zamontowaną armaturą nie ulegnie rozerwaniu w wyniku oddziaływania ściśle określonych warunków ogniowych. Jest ona wykonywana na egzemplarzu reprezentującym dany typ zbiornika. Zbiornik w czasie próby jest wyposażony w pełny osprzęt (wielozawór lub armaturę rozdzieloną typu „holenderskiego” ). Próba polega na umieszczeniu pod zbiornikiem źródła ognia o ściśle określonej temperaturze. Jest ona w czasie próby monitorowana. Oprócz tego wykonuje się pomiary temperatury płaszcza (dno, górna część zbiornika i okolice zaworu bezpieczeństwa). Cały czas monitorowane jest nadciśnienie w zbiorniku, a próba trwa do jego ustąpienia.
Siły bezwładności
Oprócz ciśnienia wewnętrznego zbiornik jest poddawany działaniu sił bezwładności, które powstają w czasie poruszania się samochodu (przyspieszanie, hamowanie czy jazda po łuku). Jeśli weźmiemy pod uwagę, że zbiornik jest najcięższym elementem instalacji gazowej o masie rzędu kilkudziesięciu kilogramów to okaże się, że działające na niego siły bezwładności osiągają znaczne wartości, szczególnie w czasie kolizji drogowej, kiedy opóźnienia są ekstremalne duże.
Z tego powodu dużo uwagi w regulaminie R 67 EKG ONZ poświęcono mocowaniu zbiorników LPG. Jest to bardzo ważny aspekt ich bezpieczeństwa, często marginalizowany w czasie montażu instalacji LPG.
Jeśli zbiorniki są wyposażone w spawane do nich elementy mocujące to ich spoiny muszą wytrzymywać działanie sił zewnętrznych o wartości 30 g we wszystkich kierunkach.
Równie istotne są elementy złączne (śruby), które służą do mocowania zbiorników LPG do nadwozia. Muszą one wytrzymywać obciążenia wynikające z zapisów w regulaminie. W samochodach do 3,5 t DMC połączenie musi wytrzymać przeciążenie 20 g wzdłuż osi podłużnej pojazdu i 8 g w kierunku poprzecznym. Oznacza to, że jeśli zbiornik ma masę np. 50 kg to jego połączenie z nadwoziem musi wytrzymać obciążenie około 1 t w kierunku podłużnym i 400 kg w kierunku poprzecznym. Zapewnienie takiej wytrzymałości połączenia wymaga wykonania obliczeń i zastosowania odpowiednich śrub o klasie wytrzymałości 8.8.
Wartości tych sił, szczególnie w czasie kolizji drogowej, kiedy samochód zatrzymuje się z dużej prędkości na bardzo krótkim odcinku, co wynika z kontaktu z przeszkodą, osiągają ekstremalne wartości. Właśnie z tego powodu szczególnie ważny jest odpowiedni montaż zbiornika w samochodzie o czym przekonacie się już niebawem obserwując materiały z próby zderzeniowej samochodów z LPG, którą wykonaliśmy wspólnie z naszymi partnerami.
Zobacz stronę producenta:
STAGwczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl