Na początek warto przypomnieć, że gaz LPG (podobnie jak CNG) to paliwo ekologiczne. Jego zalety doceniają rządy wielu krajów Europy i świata, wprowadzając szereg preferencji podatkowych. W wielkich, zatłoczonych aglomeracjach, gdzie walka z zanieczyszczeniem powietrza trwa nieustannie, takich jak Londyn czy Rzym, samochody zasilane LPG mogą swobodnie poruszać się po centrum, gdzie wprowadzono ograniczenia dla zwykłych samochodów. W wielu krajach stosuje się dopłaty do montażu instalacji gazowych czy zniżki w opłatach związanych z użytkowaniem samochodu. W Polsce w latach 90., kiedy obowiązywał podatek drogowy, dla samochodów zasilanych LPG była 50-procentowa zniżka. Po wliczeniu tego podatku w cenę paliwa, niestety nie ma żadnych innych preferencji. Zanieczyszczenie powietrza w polskich miastach jednak rośnie, więc można mieć nadzieję, że zalety LPG czy CNG zostaną ponownie docenione. W całej Europie na LPG obowiązują ulgowe stawki, a w wielu krajach dodatkowe zwolnienia i dopłaty.
Na przestrzeni ostatnich 26 lat stosunek ceny LPG kształtuje się na podobnym poziomie, około 50% ceny benzyny. Wynika to z sezonowości cen paliw - benzyna drożeje na wiosnę, bo zbliżają się wakacyjne podróże, a LPG tanieje, ponieważ zakończył się sezon grzewczy. W tym czasie oszczędności sięgają nawet 60% i z tego powodu ruch w zakładach montażu wiosną jest największy. Jesienią z kolei benzyna tanieje, a gaz zaczyna drożeć w związku ze zbliżającym się okresem grzewczym. Tu bieżące oszczędności są mniejsze i z tego powodu liczba montowanych instalacji spada. Warto zauważyć, iż przy podobnej relacji cen znacznie wzrosła oszczędność na 1 litrze. W latach 90. było to około 0,50 zł na litrze (benzyna kosztowała około 0,95 zł a gaz ok. 0,42 zł), a dziś ponad 2,5 zł. Koszt instalacji zwraca się bardzo szybko.
Od początku swojego istnienia, akcyza na LPG budziła spore emocje. Co pewien czas pojawiały się informacje o planach zmiany jej stawki, co przyprawiało kierowców o szybsze bicie serca i intensywniejsze siwienie. Co gorsza, plany takie zazwyczaj stawały się faktami dokonanymi w prasie nim jeszcze cokolwiek zostało przesądzone. Na przestrzeni wielu lat rozwoju rynku autogazu kilkakrotnie media informowały o planowanych podwyżkach akcyzy, mających zagrozić opłacalności autogazu, a nic takiego ostatecznie się nie wydarzyło.
Za każdym razem, kiedy pojawiały się informacje w mediach, najwięcej tracili kierowcy, którzy wstrzymując się z decyzją o montażu tracili pokaźne sumy jeżdżąc na benzynie.
Cena instalacji gazowej ściśle zależy od konkretnego samochodu, w którym ma być zamontowana. W zależności od rocznika pojazdu i stopnia jego skomplikowania technicznego, cena systemu może wynosić od około 2 500 do ponad 5 000 zł.
Przed kalkulacją opłacalności montażu koniecznie trzeba ustalić, jaką konkretnie instalację trzeba zamontować w naszym samochodzie. Tu pomocny będzie zakład montażu, który często nawet telefonicznie (jeśli auto jest typowe) udzieli informacji na temat tego, co należy zamontować i za ile. W przypadku trudniejszych i nietypowych samochodów, konieczna jest często wizyta w warsztacie w celu dokonania wstępnych oględzin (czasami również pomiarów elektrycznych). Takie pierwsze sprawdzenie czy przymiarka zbiornika są bezpłatne. Przy okazji wizyty czy rozmowy telefonicznej, zawsze dodatkowo możemy zapytać, jak tego typu auto sprawuje się na gazie, czy o szczegóły, jakie nas interesują. Dobry warsztat zawsze chętnie odpowie na nasze pytania. Jeśli warsztat odradza montaż, warto go posłuchać, oczywiście pytając, czemu. Nie musi to wynikać z braku umiejętności montażystów - po prostu jest grupa samochodów, które źle znoszą zasilanie gazem i montaż instalacji w takim samochodzie może narazić nas na niepotrzebne problemy.
Podstawowym powodem montażu instalacji gazowej w samochodzie jest chęć oszczędzania. Samochodem jeździmy codziennie, więc z całą pewnością warto się przyjrzeć, ile kosztuje nas paliwo. Tankowanie za 20 czy 50 złotych sprawia wprawdzie wrażenie, że wydajemy mało, ale czasami po dokładniejszych obliczeniach może się okazać, że wcale nie jest tak tanio.
Bez względu na to, czy jeździmy autem małym czy dużym, starym czy nowym, dobrze jest dokładnie policzyć, ile faktycznie pali nasz samochód i ile płacimy za benzynę. Chcąc obliczyć, ile możemy zaoszczędzić montując instalację gazową, musimy znać:
Znając średnie zużycie paliwa naszego samochodu, liczbę pokonywanych kilometrów, aktualne ceny paliw oraz koszt zamontowania instalacji gazowej, możemy rozpocząć obliczenia. Z pomocą przyjdą nam, dostępne na wielu stronach zakładów montujących czy portali motoryzacyjnych, narzędzia, w tym zaawansowany Kalkulator gazeo.pl. Wystarczy wpisać odpowiednie wartości i kliknąć przycisk "Oblicz". Podane na początku wartości można dowolnie modyfikować, by znaleźć najkorzystniejszy wariant, a także, za pomocą dodatkowych opcji, sprawdzić wpływ dodatkowych kosztów (serwis, przeglądy, benzyna na rozruch) na ostateczną oszczędność. Aktualne średnie ceny paliw są wstępnie wpisane, co dodatkowo ułatwia sprawę. Nasz wysiłek włożony w pozyskanie niezbędnych danych przynosi rezultaty.
W wyniku obliczeń dokładnie widzimy, ile kosztuje nas 100 km jazdy na benzynie, a ile kosztowałoby nas przejechanie tego dystansu na LPG. Większość kalkulatorów uwzględnia od razu większe zużycie gazu w stosunku do benzyny (około 15-20%, co wynika z różnic we właściwościach fizycznych paliw). Z obliczeń dowiemy się, być może pierwszy raz w życiu, ile faktycznie pieniędzy "puszczamy z dymem", wydając je na benzynę. Ustalenie kosztu instalacji gazowej do naszego samochodu pozwoli obliczyć natomiast, po ilu kilometrach instalacja nam się zamortyzuje - czyli po ilu miesiącach od zamontowania, przy naszym stylu użytkowania auta, zwróci nam się koszt montażu. Wyniki, wraz z obrazującymi je często wykresami miesięcznych czy rocznych oszczędności, dodatkowo pokazują, jak dużo wydajemy na benzynę i ile zostanie nam w kieszeni.
Już pierwsze wyniki pokazują, że oszczędzamy przy każdym tankowaniu. Pozostaje pytanie: ile oraz jak szybko dzięki temu zwróci nam się instalacja. Jest to zawsze sprawa indywidualna, bo przecież wyniki kalkulacji zależą zarówno od ilości spalanej benzyny na 100 km, od pokonywanego dystansu, jak i ceny systemu LPG do danego samochodu. Są samochody, do których wystarczy zamontować system za 2 500 zł, a są takie, gdzie konieczna jest instalacja za 3 500 czy 5 000 zł. Tylko rzetelne obliczenia pozwolą nam się przekonać, ile możemy zaoszczędzić i pomogą nam podjąć odpowiednią decyzję. Z całą pewnością nie należy montować instalacji tylko dlatego, że sąsiad tak zrobił, czy nie montować, ponieważ wujek lub znajomy mało jeździ, nie lubi gazu i nam odradza.
To tak jakby zastanawiać się: oszczędzać czy nie? Przecież zawsze warto ulżyć własnemu portfelowi i środowisku naturalnemu. Odpowiednio dobrana i profesjonalnie zamontowana instalacja gazowa jest doskonałym sposobem na oszczędzanie. Mając samochód lub planując jego zakup, warto dokładnie policzyć, o ile mniej możemy wydać jeżdżąc na gazie. W każdym samochodzie instalacja gazowa będzie opłacalna. Jeżeli nasz samochód spala około 10 litrów benzyny na 100 km lub więcej i jeździmy nim codziennie, to z pewnością instalacja gazowa pozwoli nam zaoszczędzić znaczne sumy i bardzo szybko się zamortyzuje. Jeżeli zaś nasze auto pali 6 litrów i korzystamy z niego wyłącznie "od święta", to instalacja gazowa także będzie przynosić nam niższe rachunki, ale czas jej amortyzacji będzie dłuższy.
Liczmy swoje pieniądze, kalkulujmy i mądrze decydujmy.
Życzymy trafnych wyborów!
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl