To samo dotyczy gazowych systemów zasilania, które otoczone należytą opieką serwisową z pewnością odwdzięczają się bezproblemową eksploatacją. Co począć, jeśli jednak przydarzy nam się awaria? Najlepiej oczywiście mieć przy sobie telefon z numerem assistance. Zdarza się, że z różnych względów nie możemy lub nie chcemy skorzystać z tej opcji. Co robić w takich sytuacjach?
Przede wszystkim trzeba ich unikać. Użytkując samochód z wykorzystaniem LPG, notujemy bardzo duże oszczędności w kosztach paliwa, zatem powinniśmy zadbać także o prawidłową (terminową) obsługę pojazdu. Jeśli w okresie wakacyjnym wypada nam okresowy przegląd serwisowy połączony z wymianą oleju, warto go wykonać przed wyjazdem. Dzięki temu pojazd będzie dokładnie sprawdzony, a silnik będzie pracował na świeżym oleju z wykorzystaniem nowych filtrów. Zostaniemy poinformowani o występujących w samochodzie usterkach i konieczności ich natychmiastowej lub późniejszej naprawy.
Przed wakacjami warto również zapoznać się z instrukcjami obsługi - samochodu i instalacji gazowej, choćby w zakresie położenia bezpieczników czy możliwości awaryjnego uruchamiania silnika z wykorzystaniem LPG. Sprawdzenie i w razie konieczności wymiana bezpiecznika to bardzo prosta czynność, możliwa do wykonania we własnym zakresie, od której czasami zależy to, czy będziemy mogli kontynuować podróż. Warunek jest jeden: musimy mieć bezpiecznik zapasowy. Przed wyjazdem warto więc zaopatrzyć się w kompletny ich zestaw. Pamiętajmy również, że w niektórych krajach posiadanie zestawu żarówek i bezpieczników zapasowych jest obowiązkowym wyposażeniem samochodu.
To, że samochód z instalacją gazową wykorzystuje do napędu głównie LPG, nie zwalania nas z obowiązku zapewnienia odpowiedniego poziomu benzyny w zbiorniku. Pompa benzynowa pracuje cały czas, bez względu na wybrany rodzaj zasilania. Paliwo bazowe służy do jej smarowania i chłodzenia, a odpowiedni jego poziom daje nam pewność, że nawet w czasie gwałtownych manewrów, kiedy hamowanie, przyspieszanie czy jazda w zakrętach powodują zmiany poziomu benzyny w zbiorniku, pompa nie pracuje "na sucho". Używanie samochodu z bardzo niskim poziomem benzyny, nawet jeśli zdarza się to rzadko, jest wyjątkowo szkodliwe dla pompy paliwa i przyczynia się do jej przedwczesnego zużycia. W niektórych modelach samochodów pompy są szczególnie wrażliwe na brak paliwa i nawet bardzo krótki okres braku benzyny powoduje ich uszkodzenie.
Poza tym musimy mieć świadomość, że benzyna służy do uruchamiania silnika wyposażonego w instalację gazową, zatem również z tego punktu widzenia jej obecność w zbiorniku jest kluczowa. Jeśli zdarzy się, że jednak zabraknie nam benzyny, nie powinniśmy kontynuować jazdy i jak najszybciej uzupełnić jej poziom. Pompa w takich warunkach może ulec awarii lub zużyć się w bardzo dużym stopniu, co nie rokuje dobrze na jej pracę w przyszłości.
Prawidłowa obsługa samochodu i instalacji gazowej w bardzo dużym stopniu eliminuje możliwość wystąpienia usterek w czasie eksploatacji. Jednak jak w każdym urządzeniu technicznym, może nastąpić uszkodzenie nie będące wynikiem zużycia eksploatacyjnego, lecz awarii.
Jeśli mamy benzynę w zbiorniku, a samochód mimo to nie daje się uruchomić, możemy podejrzewać, że awarii uległ układ paliwowy. W tym momencie może przydać się wiedza na temat położenia skrzynki bezpieczników z instrukcji obsługi samochodu. Jeśli okaże się, że bezpiecznik nie jest uszkodzony lub jego wymiana nie daje pozytywnych rezultatów, nasza interwencja kończy się na tym etapie.
Z reguły każdy gazowy układ zasilania ma możliwość uruchomienia silnika z wykorzystaniem wyłącznie LPG. Jest to jednak procedura, którą należy wykorzystywać tylko w sytuacjach awaryjnych. Jej nadużywanie grozi uszkodzeniami elementów układu benzynowego (np. wtryskiwaczy).
Awaryjne uruchamianie z wykorzystaniem LPG uaktywnia się (przy włączonym zapłonie) po dłuższym przytrzymaniu przycisku przełącznika rodzaju zasilania w pozycji zasilania gazem (pulsująca dioda zasilania gazowego zaświeca się na stałe). W przypadku przełącznika z klawiszem, po włączeniu zapłonu (gdy przełącznik jest w pozycji "gaz" - świeci się na stałe dioda zasilania benzynowego i pulsuje dioda zasilania gazowego), należy przestawić go w pozycję "benzyna" i ponownie w pozycję "gaz" (pulsująca dioda zasilania gazowego zaświeca się na stałe). Wtedy możliwe jest uruchomienie silnika na gazie.
Wszystkie systemy gazowe w sytuacji przepalenia się bezpiecznika w układzie elektrycznym instalacji przełączają silnik na zasilanie benzyną. Wyjątek stanowią systemy I generacji, w których niezbędne jest przestawienie widocznej na zewnątrz dźwigienki lub wkręcenie śruby w elektrozaworze benzynowym, co powoduje mechaniczne otwarcie zaworu i możliwość kontynuowania jazdy na benzynie. Poprawne wykonanie tej czynności gwarantuje lektura instrukcji obsługi instalacji gazowej.
Zgaśnięcie diod w przełączniku rodzaju zasilania oznacza, że system został pozbawiony zasilania elektrycznego na skutek awarii bezpiecznika lub przerwy w układzie elektrycznym instalacji gazowej. W tym miejscu przyda się wiedza z instrukcji obsługi instalacji o położeniu bezpieczników. Jeśli nie są one uszkodzone lub ich wymiana nie daje pozytywnych rezultatów, pozostaje nam kontynuowanie jazdy z wykorzystaniem benzyny i wizyta w warsztacie.
W przypadku, gdy instalacja gazowa wykazuje inne niedomagania, a diody na przełączniku świecą się normalnie, jedyna rzecz, jaką możemy wykonać, to odłączenie akumulatora w celu zresetowania sterownika. Czasami takie działanie może przynieść pozytywny efekt. Pamiętajmy jednak, aby przed odłączaniem akumulatora wyłączyć syrenę alarmu (z reguły z wykorzystaniem specjalnego kluczyka), ponieważ zanik napięcia w instalacji jest interpretowany jako kradzież akumulatora. Powoduje to uruchomienie syreny, dzięki znajdującej się wewnątrz niej baterii.
Jeśli reset sterownika nic nie daje, to nasza rola na tym etapie kończy się. Nie próbujmy wykonywać żadnych innych czynności, ponieważ może to przynieść skutek odwrotny do zamierzonego.
Jeśli z jakichś względów chcemy na stałe wyłączyć system zasilania gazowego, najlepiej jest to zrobić przez przestawienie przełącznika rodzaju zasilania w pozycję "benzyna". Taki sam efekt uzyskuje się przez wyjęcie bezpieczników instalacji gazowej.
Należy podkreślić, że niektóre uszkodzenia, choć z pozoru wydają się być wywołane przez instalację gazową, wcale nie muszą z nią być związane. Klasycznym przykładem jest tutaj uszkodzenie instalacji zapłonowej, której nieprawidłowe działanie dużo szybciej objawia się przy zasilaniu gazem (przy zasilaniu benzyną może wręcz nie występować).
Zabranie na wyjazd wakacyjny instrukcji obsługi - samochodu i instalacji gazowej - być może do niczego się nie przyda, czego wszystkim życzymy, jednak w razie awarii ich lektura daje nam możliwość wyeliminowania podstawowych usterek w postaci np. awarii bezpiecznika.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl