Zdania są podzielone i obserwując wypowiedzi specjalistów i użytkowników można z pewnością stwierdzić, że są to bardzo skomplikowane jednostki napędowe, a ich zasilanie paliwami gazowymi wymaga stosowania specjalnych, dedykowanych instalacji, które choć z pozoru podobne do zwykłych sekwencji różnią się od nich znacznie. Niestety taka jest przyszłość i takie systemy będą coraz bardziej popularne w warsztatach montujących.
Największym problemem (szczególnie z punktu widzenia użytkownika o czym w dalszej części artykułu) jest brak możliwości wyłączenia wtryskiwaczy benzynowych tak jak w systemach LPG zasilających silniki z pośrednim wtryskiem benzyny, w których wtryskiwacze benzynowe są montowane w kolektorze dolotowym i ich wyłączenie niczym nie grozi.
W jednostkach napędowych z bezpośrednim wtryskiem benzyny wtryskiwacze są montowane w komorach spalania, co powoduje, że ich końcówki są narażone na ekstremalne obciążeniach cieplne, a przepływające przez nie paliwo służy do ich chłodzenia i dodatkowo oczyszcza je z produktów spalania. Niemożliwe jest zatem wyłączenie wtryskiwaczy benzynowych, ponieważ w bardzo krótkim czasie uległyby uszkodzeniu.
W silnikach 1.4 TSI EcoFuel (zasilanych gazem ziemnym) wtryskiwacze benzynowe były w czasie zasilania gazem wyłączane. Odbieranie od nich ciepła jest wymuszone przez konstrukcję głowicy i specjalne elementy intensyfikujące ten proces (więcej na ten temat w artykule: TSI EcoFuel - dotrysk benzyny? Po co?).
Można to zrobić na 2 sposoby:
Systemy IV generacji w silnikach z bezpośrednim wtryskiem benzyny dawkują paliwo gazowe do kanałów dolotowych. Z uwagi na wspomniany na wstępie brak możliwości wyłączenia wtryskiwaczy benzyny muszą one być okresowo włączane, wykonując wspomniany dotrysk benzyny (stąd używana często nazwa instalacja dotryskowa).
W niektórych systemach pracują one cały czas, wtryskując minimalną ilość paliwa. Dzięki temu wtryskiwacze benzynowe nie ulegają uszkodzeniu. Są cały czas chłodzone, a końcówki oczyszczane z produktów spalania, lecz niestety (niestety z punktu widzenia użytkownika) silnik w trybie pracy na LPG, oprócz zużywania paliwa gazowego, spala niewielką (zależną od charakteru eksploatacji pojazdu) ilość benzyny. Nie jest to więc system przynoszący tak duże oszczędności jak tradycyjne systemy IV generacji, na których silnik pracuje wyłącznie na gazie.
Aby uruchamiać wtryskiwacze benzyny sterownik LPG musi być specjalnie w tym celu zmodyfikowany. Poza tym musi on emulować właściwy sygnał ciśnienia paliwa, które rośnie przy zmniejszonej dawce podawanej do silnika benzyny. Specjalnej emulacji wymagają także wysokoprądowe wtryskiwacze benzynowe. Sprawia to, że sterownik systemu IV generacji do silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny, pomimo zewnętrznego podobieństwa, znacznie różni się od stosowanego w ”zwykłych” sekwencjach do silników z pośrednim wtryskiem benzyny.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl